Fra to til tre katte, ang. aktivitets niveau

Det er bare en personlig præference, jeg har. Jeg ville ikke kunne bære engang om meget længe at miste hele flokken indenfor nogle få år, som det sandsynligvis ville blive. Så hellere noget aldersforskel, så der altid er yngre til at tage over… :slight_smile:

[QUOTE=HelleC74;1079834]Hvis det er deres søster, ville jeg bare køre ud og hente hende lige nu :slight_smile: Sådan tre fylder ikke meget…
Mine tre bruger kun een bakke, det går helt fint. Da vi havde to bakker, gravede de bare alt sandet ud af den ene…[/QUOTE]

Nej, nemlig det at tre fylder da ikke meget, vel?! Gør de vel, hva? :høhø:
Der er mange som har sagt “NEEEJ, har du så TO katte?!”, som om jeg har åbnet en zoologisk have i min lejlighed. Men forstår det altså ikke helt. For som sagt, kattebakken skifter jeg jo alligevel flere gange om dagen. Vandskålen skal rengøres og fyldes uanset hvad. Foder skal købes og der skal støvsuges ofte, om der er en eller tre…
Og for at være ærlig… En enkelt orientaler? Tror den ville drive mig til vanvid, hvis jeg alene skulle tilfredsstille sådan ens sociale behov :smiley:
Åh kan jo godt selv se hvor det bære hen… Ej. Skal lige tænke lidt mere over det!

Tænker…:rolleyes:

Problemet ved den der er jo bare at nogle katte bliver kun 8 år, andre bliver 16… Så der er jo ikke til at forudsige hvor længe eller kort de lever, uanset om man fik dem samtidig eller ej :slight_smile:

Jo det sagde jeg også engang. Men realiteterne her har lært mig at det bare ikke altid går sådan. Nu er det for mig mere værd at de trives mens de er her. Og ja, sorgen er stor når man mister sine venner efter mange år. Ligesom den i øvrigt er efter alt for få år. Men den tror jeg faktisk gerne jeg vil betale - igen - hvis det betyder at kattene har trivedes sammen.

Jeg synes, at du skal hente hende og går det med de andre, så har du 3 skønne katte og vil glæde dig resten af dit liv over dette - du har nemlig overvejet for og imod før anskaffelse, og gør man det, så er man klar :slight_smile:

jeg har haft 2 katte hvor en døde akut med FIP. De tre dage før jeg fandt en ny ven var skrækkelige, og det tog Nanoq et helt år at komme sig. Fx udviklede han separationsangst, og han kan i stressede tider falde tilbage i det igen. Han er syv år i dag, og dengang var han bette killing lige ankommet få måneder før.

Så 2 er en sårbar gruppe - jeg vil altid have mindst 3. Lige nu har jeg 4 :slight_smile: Og en gang havde jeg 10! Plus nogle killinger - og jeg er over 30 og ugift.

Løsningen på at stoppe folks snak var at forlove mig med verdens skønneste mand, i udlandet og så er han også muslim! Se så fik de noget andet at snakke om :slight_smile: hahaha Og så fik jeg en hund - og når man har sådan en så er man jo “social”… :smiley: Så går det helt galt med snakken så får du bare en hund også :wink:

Nej pjat - pyt med hvad andre siger - så længe du passer dine dyr, hvad rager det så dem? :wink:

Syntes ikke ‘backup-kat’ er et argument for anskaffelse af ny kat - hvis ens katte bliver syge/dør - så kan man jo lige fint få en ny kat efterfølgende. Og har man to katte som er blevet gamle og den ene dør - så kan man lade den anden blive gammel i fred, hvis det er det bedste for den. Og så få nye misser.

Jeg har ikke oplevet nogle adfærds problemer i forbindelse med at mine gamle katte er døde - siam kan måske være anderledes…men altså jeg syntes ikke det er et argument at anskaffe sig en nye kat ‘for hvad nu hvis’…

At anskaffe sig ny kat gør man hvis den nye kat kan give en noget nyt her og nu, som eksisterende misser ikke kan…og hvis man har de fysiske og økonomiske rammer, hvis man har overskud til en kat til og hvis katte man har vil trives i større gruppe…flere er ikke nødvendigvis bedre, hverken for ejer eller katte.

Jeg synes i høj grad siam er anderledes, hvilket Ann R’s tråde omkring Grevens død og Tullens efterfølgende sorg vidner om :slight_smile: Der er naturligvis ingen regler uden undtagelse osv. Men 3 er mindre sårbart, og jeg vil til enhver tid anbefale tre af samme årsag :slight_smile:
Naturligvis skal økonomi osv hænge sammen, men fra 2 til tre er “byrden” ikke så stor :slight_smile:

Da jeg gik fra 2 til 4 siatalere var det sjovt! Og jeg må indrømme at jeg er lidt nervøs for om der bliver “for stille” når Frisbee og senere Halo flytter.

[QUOTE=DK Sugieh;1080308]Jeg synes i høj grad siam er anderledes, hvilket Ann R’s tråde omkring Grevens død og Tullens efterfølgende sorg vidner om :slight_smile: Der er naturligvis ingen regler uden undtagelse osv. Men 3 er mindre sårbart, og jeg vil til enhver tid anbefale tre af samme årsag :slight_smile:
Naturligvis skal økonomi osv hænge sammen, men fra 2 til tre er “byrden” ikke så stor :)[/QUOTE]

Jeg er enig i at jeg ikke vil købe en ekstra kat, udelukkende for at have en reserve, men synes nu der er mange andre gode grunde til at hente den :slight_smile:

Kan grunden til at siataler ejerne er mere positive omkring hold af flere katte sammen i forhold til andre racers ejere, måske have noget at gøre med at de er meget sociale katte, hvor andre racer måske har brug for mere afstand og dermed “fylder” mere?

[QUOTE=fugl;1080313]Jeg er enig i at jeg ikke vil købe en ekstra kat, udelukkende for at have en reserve, men synes nu der er mange andre gode grunde til at hente den :slight_smile:

Kan grunden til at siataler ejerne er mere positive omkring hold af flere katte sammen i forhold til andre racers ejere, måske have noget at gøre med at de er meget sociale katte, hvor andre racer måske har brug for mere afstand og dermed “fylder” mere?[/QUOTE]

Måske :slight_smile:
Jeg kan imidlertid også kun tale for mig selv, og jeg synes ikke 3, 4 eller 5 for den sags skyld er meget :slight_smile: og jeg må også indrømme at jo flere af slagsen jo mindre behøver jeg at være “på” for at aktivere dem :slight_smile:
Det lyder faktisk meget negativt, men det er bestemt ikke sådan ment :slight_smile: Men de er sociale, og de er aktive og der er bare ikke noget bedre end en artsfælle at lege med :slight_smile: Bunker er også bedst, hvis man kan bunke på kryds og tværs eller bare i en stor :slight_smile:

Jeg må erklære mig enig i at 4 siatalere ikke fylder meget mere i hverdagen end 1. Hvorimod de andre racer vi har her i kollektivet fylder på en anden måde…

Det er faktisk det samme med ildere, som jeg jo har mere end nok erfaring med. Om man har 5 eller 2 fylder kun i bakkerne. :høhø:

[QUOTE=DK Sugieh;1080308]Jeg synes i høj grad siam er anderledes, hvilket Ann R’s tråde omkring Grevens død og Tullens efterfølgende sorg vidner om :slight_smile: Der er naturligvis ingen regler uden undtagelse osv. Men 3 er mindre sårbart, og jeg vil til enhver tid anbefale tre af samme årsag :slight_smile:
Naturligvis skal økonomi osv hænge sammen, men fra 2 til tre er “byrden” ikke så stor :)[/QUOTE]

Har man først oplevet en kat i sorg, løber man ikke frivilligt den risiko igen at stå med en enekat. Det er hjerteskærende at se, hvor ondt det kan gøre på dem og det er totalt umuligt for os som mennesker at hjælpe - for slet ikke at tale om at forklare dem, hvad der er foregået og at det bliver bedre med tiden. Det kan godt være, det ikke skal være den eneste grund til at anskaffe nr. 3, men efter jeg var igennem det kunne jeg ikke drømme om at have færre end 3 katte - hvor nr. 3 så netop er anskaffet på en velovervejet måde i stedet for at skulle ud og “hasteindkøbe” for at tilfredsstille et behov.

[QUOTE=DK Sugieh;1080308]Jeg synes i høj grad siam er anderledes, hvilket Ann R’s tråde omkring Grevens død og Tullens efterfølgende sorg vidner om :slight_smile: Der er naturligvis ingen regler uden undtagelse osv. Men 3 er mindre sårbart, og jeg vil til enhver tid anbefale tre af samme årsag :slight_smile:
Naturligvis skal økonomi osv hænge sammen, men fra 2 til tre er “byrden” ikke så stor :)[/QUOTE]
Enig - til dels. For der er jo lige det ved den historie, at jeg faktisk havde tre katte, da Greven døde. Og jeg troede at de to piger kunne trøste hinanden. Men de gik i sort på hver deres måde, og de var ikke rigtig til støtte for hinanden før langt senere, og det kom bag på mig. Tullen og Creamy var tilsyneladende lige så alene i deres sorg som Ditte havde været, selv om kun Ditte var fysisk alene. Ditte oplevede da ikke at blive afvist da hun sørgede. Nu var Grev Zutti en ener, så måske var det fordi det netop var ham de mistede. Jeg ved det ikke. Men det lærte mig at der ikke er nogen garantier, desværre. Så - anskaf gerne en kat mere for deres trivsel og den glæde de kan have af hinanden nu. Hvad der sker i fremtiden, kan man ikke vide :slight_smile: