Fra ude-inde kat til ren indekat, er det muligt?

Foråret er kommet, og dermed bedre vejr. Det har Pjevs også fundet ud af (desværre), for hun er begyndt at bruge mere tid ude. Hun bruger stadig natten inde hos mig, men på lune dage, gerne med lidt sol, ja så går hun da lidt ture.

Problemet er bare, at når vi flytter, så får hun jo ikke samme mulighed for udeliv. Jeg har læst, at det er rigtig svært at fratage en ude-inde kat sit udeliv.
Men er det virkelig så svært, og er der noget, som kan lette dette “tab”?
For alternativet er, at hun skal blive her på bostedet. Uden mig, hendes møbler, daglige omsorg og territorium… Det er bare heller ikke holdbart, synes jeg. Og hendes anden madmor stopper med at arbejde her 1. maj. De andre unge og personale kan ikke særlig godt lide hende…

Dilemma… Jeg prøver at vænne hende til selen, bare så hun kan komme ud og snuse.

Jeg håber bare, at det at jeg i det mindste er der, og hendes ting kan give hende tryghed nok! Hun er jo min bedste pelsven!

Men kan katte godt vænne sig til en indetilværelse? Jeg synes bare at alternativet, er værre for hende (og ikke mindst mig!). Jeg er jo hendes menneske, det viste hun så smukt i morges, hvor jeg var ked af det., og hun lå ved mig i 1/2 time og lod mig putte mig ind til hende :hjerte:

Jeg vil også så gerne gøre hele flytningen og hendes nye tilværelse så god for hende! Så jeg kompentencer for det jeg tager fra hende. Kærlighed kommer hun heldigvis ikke til at mangle, det håber jeg kan hjælpe meget :inlove:

Der er mange eksempler på at det sagtens kan lade sig gøre, men det øger chancen hvis du husker at berige hendes miljø indendørs, så hun ikke keder sig og bl.a. har mulighed for at komme til vejrs i et klatretræ. Så du skal bestemt ikke afskrive det på forhånd. Ikke alle katte vil stille sig tilfredse med et nyt indendørs liv, men en del kan sagtens vænne sig til det.
VH
Susanne

Min søster flyttede fra et hus på landet til en lejlighed i byen med sin 14 år gamle norsk skovkat hankastrat

Det er gået over alt forventning og han virker ikke som om at han savner udelivet. Han kommer stadig ud engang imellem i sele men det meste af tiden nyder han bare livet på sofaen. Han har vendt sig til selen uden problemer - dog først efter at hun anskaffede sig en af de lange liner med rulle funktion som giver ham lidt bevægelsesfrihed. Hun har også anskaffet en varm pude til vindueskarmen hvor han nyder at ligge og kigge på fuglene…

Jeg er sikker på at hun vil tage flytningen og sit nye liv, som indekat i stiv pote. Giv hende mulighed for at slikke sol, sniffe frisk luft og kigge ud. Der er også vigtigt at du ikke bekymrer dig FOR meget, for det er helt klar det bedste at du tager Pjevs med dig.

Som eksempel har min Faxe gået fra:

Indekat
ude/inde
Ude/inde
Ude/inde
Inde
Ude/inde

til nu hvor han er indekat med adgang til løbegård i haven :slight_smile:

Det hele har han taget fint :slight_smile:

Jeg synes at mindes, at du har skrevet noget om en altan - og altså at du kommer lidt i højden der, hvor du skal bo? Det er næppe noget, der er videnskabeligt bevis for, men noget kunne godt tyde på, at en kat nemmere vænner sig til at gå fra ude/inde-kat til indekat, hvis den kommer op over stueetagen. Det giver en vis mening, at det er nemmere for den, hvis den ikke kan se græsset lige uden for døren.

Når det så også er i forbindelse med en flytning, bliver det sikkert også nemmere for hende at vænne sig til. Det ville være noget andet, hvis du skulle vænne hende til at være indekat der, hvor I bor nu. Det ville sikkert blive svært - og være synd for katten. Men når det er nyt sted, hun kommer til, er det bare én af mange nye betingelser ved det nye sted.

Og så har du jo altid snoren og gåturene i baghånden. Men det er måske bedst lige at lade hende finde sig til rette det nye sted, før du begynder at tage hende ud på ture.

I øvrigt har Marie ret - du skal ikke bekymre dig en hel masse, for der er ingen tvivl om, at det er klart det bedste for Pjevs at flytte med dig.

Hvornår er det, du skal flytte?

Jeg synes heller ikke at du skal bekymre dig. :slight_smile:

Jeg ville allerede nu vænne hende fra at komme ud uden sele. Så er hun i trygge omgivelser, og du kan bedre aflæse hendes reaktion på det manglende udeliv.
Hun vil måske også være mere villig til at acceptere selen, når hun finder ud af, at det er den eneste mulighed for at komme ud på tur :slight_smile:

Tak for Jeres svar :thumbup:

Jeg skal flytte i Kristiflyv ferien, men Pjevs flytter først med om mandagen, hvor møblerne og det værste flytterod er væk. Så hun kan få ro til at vænne sig til de nye omgivelser!

Jo jeg skal bo på 1. sal, med en lille altan på 4 kvm. Jeg har endnu ikke set min nye lejlighed, så jeg ved ikke, hvordan jeg skal sætte nette op, så altanen kan blive “katte-sikker”. Jeg har heller ikke helt gennemskuet, hvordan jeg kan sætte det op, uden at skulle hamre og banke i muren osv. for det tror jeg ikke, at man må.
Hvad med, hvis man skal vindues-sikre, så jeg kan have vinduerne lidt åbne, er det muligt uden at skulle hamre net for?

Desværre tror jeg ikke, at jeg kan styre, hvornår hun kommer ud, da vi er mange, som går ind og ud af døren. Det var svært at styre, de 2 døgn, hvor jeg ikke ville have hende ud i forbindelse med dyrlægebesøget. Det ville ellers være en mega god ide :slight_smile:

Jeg tror også på, at det kan lade sig gøre! Men det er så rart, at alt er undersøgt, så jeg ikke pludselig står med en ulykkelig kat og en følelse af skyld, fordi det er mig, som har skabt denne ulykke. Men jeg tror nu at bare det, at hun får ro sit helt eget sted, det vil hjælpe hende, hun kan nemlig så godt lide at bestemme :høhø:

Men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt hun skal have et kradsetræ eller en stolpe… Ved I, hvad der er bedst?

De bedste eksempler på katte, der har haft udeadgang, men som har vænnet sig til kun at være indekatte, er faktisk forekommet i forbindelse med flytning - og gerne til noget højere end stueetagen, som Ingrid nævner. Så det skal du ikke bekymre dig for meget over.

At hun sidder meget i vinduet og kigger ud, betyder det heller ikke, at hun vil ud - hun får bare sine nyheder på den måde i det nye hjem. :slight_smile:

Og vinduessikring - vi har PN-sikringsbeslag overalt. En søgning på Kattegale giver dig mange tråde, hvor forskellige løsninger har været diskuteret. :wink:

Min gamle huskat gik fra ude/inde til inde helt uden problemer. Jeg krydser fingre for, at det nok skal gå for din kat :slight_smile:

Jeg synes, du skal få et træ til hende - med senge eller køjer eller bare nogle platforme, så hun også kan komme til at ligge højt og kigge ud over det hele. Og gerne ud ad vinduet. Det tror jeg, hun vil blive glad for. Og et kradsetræ kan jo også sagtens have en stolpe, hun kan kradse lidt på eller kravle op ad :slight_smile:

Jeg har både kradse træ og en høj stolpe. Den sidste er ret populær, da katten virkelig kan strække sig ud, mens hun kratter.
et kradsetræ med platforme, så hun kan komme op behøver ikke at være stort og fyldigt, men højt vil nok hjælpe. Jeg har også sat mine reoler og borde sådan, at min kat kan komme det meste af rummet rundt uden at røre gulvet.

jeg har vandskåle stående forskellige steder, så der altid er frisk vand i nærheden. Når Pjevs nu ikke får mulighed, for at komme ud og spise græs, så er det vigtigt at du har kattegræs eller en stuebambus stående, så hun kan spise det istedetfor.

Min kat er også meget glad for sin soveplads ved vinduet og jeg har en ramme med plastbelagt hønsenet til vinduet, så jeg kan lufte sikkert ud.

[QUOTE=Theomilou;1169572]Jeg synes heller ikke at du skal bekymre dig. :slight_smile:

Jeg ville allerede nu vænne hende fra at komme ud uden sele. Så er hun i trygge omgivelser, og du kan bedre aflæse hendes reaktion på det manglende udeliv.
Hun vil måske også være mere villig til at acceptere selen, når hun finder ud af, at det er den eneste mulighed for at komme ud på tur :-)[/QUOTE]
Nix - Hvor hun bor nu, er hun vant til at komme ud og vil protestere, hvis hun ikke får lov.
Det er en helt anden situation for hende, når hun flytter til et nyt sted, hvor hun ikke kender udelivet og omgivelserne.

Min Duchess på snart 10 år blev vænnet til at være ude kat til indekat uden problemer.

Hun har en stor have at gå i og vi går også tur i sele

I øvrigt er det lovpligtigt at holde sin kat på egen grund :heart::heart::heart:

@Anett - Tråden er 7 år gammel :smil: