Franz

Franz er min fars og hans kones kat, og de har lidt problemer med ham som jeg lige ville høre om I herinde har nogen kloge ideer til at de kan løse. :kryds:

Franz strinter på nye møbler, en ny bil i indkørslen, en-gang-i-mellem, i perioder, i pasningskattens transportkasse og så videre.
Der kan gå en måned fri, uden strint, men så begynder han igen i en periode.

De har forsøgt rigtig mange ting. For samtidig har Franz en ret dominerende adfærd (er deres egne ord) udenfor huset (fritløber), han flytter sig hverken for biler eller hunde men nedstirrer dem gerne. (Heldigvis bor de på en rolig blind vej, og den eneste gang han er blevet kørt over var faktisk af dem selv. :ups: Det kostede så lige en dyr operation og at katten skulle holdes i ro!)

Der bor en anden kat i huset en hunkat Charlie som har det fint med Franz og omvendt. De har boet sammen hele Franz’ liv. Franz er 7 år gammel.
De har en pasningskat, Bodil, som Franz ikke har problemer med udover at han markerer transportkassen

Min far og hans kone har prøvet:
Feliway, Zylkene, Hormonsprøjte
mod Franz strinteri, men intet har virket. Det er stadig kommet tilbage hver gang.

Nu har jeg foreslået dem at ringe til dyrlægen og spørge ang. suprelorin implantat om det kunne være en mulighed for dem.
For de elsker Franz meget meget højt, og har brugt jeg-ved-ikke hvor mange penge på ham. Deres egen teori er at han har haft en lille hjerneblødning.
Men de tror ikke at de kan fortsætte meget længere med ham, og de vil ikke omplacere ham til et sted hvor han kan bo udenfor hele døgnet, for han er en meget kontaktsyg og glad kat, deres lille baby.

Jeg fik ikke spurgt omkring blærebetændelse, men jeg tror nu at det har været afprøvet med antibiotika og behandling, for de har vitterligt været meget igennem med ham. :frowning:

Nogen ideér?

I skal ikke snydes for et billede af den flotte fyr! Han er en stor mis på 7-8 kg og såååå dejlig!!
Tag jer ikke af hans “fine” mafia-skæg. Min far morede sig med en sprittush, og det gik væk efter 4-5 dage. -LOL

Er Franz kastrat eller fertil ?

Øj det glemte jeg helt! Han er kastrat og har været det i maaaaange år… Ligeledes er Charlie også snippet og Bodil også (hende de passer i perioder).

Vi har en hankat (huskat) der strinter.
Lotus er efterhånden 7 år gammel og blev kastreret da han var helt lille.
Lotus er frit-løber og over-baghave-passer. Han styrer den med hård pote :tihi:

Det korte af det lange er, at Lotus også strinter.
Det begyndte han på, da han var ca. 5 år.
Han er sund og rask, fuldt vaccineret og får daglig masser af nus og kæl.
Præcis som du skriver, er det kun nogle gange at han strinter, men når han gør det, er det et meget bevidst valg fra hans side af.

Det betyder desværre for ham, at han ikke er indenfor i huset så ofte mere, for det svineri vil jeg altså ikke have :venter:

Årsager til strinteri hos en kastrat kan være mange …
Sygdom, nye dufte, stress, andre katte har strintet der osv. osv.

Hvilket der er årsagen hos din fars kat, er svært at udtale sig om.
Hvis de vil forsøge at finde årsagen, er et besøg hos dyrlægen et godt sted at starte.

[QUOTE=Lindvig;620415]Hvilket der er årsagen hos din fars kat, er svært at udtale sig om.
Hvis de vil forsøge at finde årsagen, er et besøg hos dyrlægen et godt sted at starte.[/QUOTE]

Der har de været mange gange. :frowning:

Det lyder meget som det samme med Franz. Et bevidst valg, en ny ting der skal markeres/afmærkes. Han kan sågar finde på at strinte på naboernes biler hvis de holder tæt på huset.
Meget territorial adfærd. Kan det være et problem med for højt testosteron niveau? Den hormon sprøjte han fik var vist med østrogen.
Kan det være et problem med binyrerne?

Der må jeg melde pas :sorry: Jeg ved simpelthen ikke nok (noget) om det.
Måske andre Kattegale har et bud?

Jeg håber sådan at et suprelorin implantat kan hjælpe dem som det har hjulpet mig før i tiden med ildere.
De er så glade for deres store “baby”…

Franz blev aflivet igår. Dyrlægen havde ment, efter at have hørt Franz’ historie og adfærd at Franz var “psykisk syg”, altså havde fået en mentalskade eller noget i den stil.

Hold da op, stod det så slemt til med ham … arme kat da.

:rip: Franz

Ja, også værre end jeg egentlig troede…
Han var fandme sådan en dejlig kat…
Her er et lille billede med ham og en af mine første ildere, et 7 år gammelt billede.
De er begge kun killing og hvalp, og var meget interesserede i hinanden… :slight_smile:

Det var sør’me ikke lang tid, suprelorin implantatet fik lov til at virke, før de opgav - kun 2 dage.
Og så er det første gang, jeg hører, at en kastrat der strinter må være “psykisk syg”. :dokdok:
At strinte en ganske normal katteadfærd både for fertile, men også mange kastrater. :S

Jeg har selv to kastrater, som af og til strinter, men det er altså ikke værre, end afvaskning med eddikevand kan klare det.

Farvel, store rødstribede Franz - hvor er det altså en skam, det endte sådan med dig. :rip:

Så længe, vi husker dem, er de stadig med os. :trøste:

[QUOTE=Mega;622704]Det var sør’me ikke lang tid, suprelorin implantatet fik lov til at virke, før de opgav - kun 2 dage.
Og så er det første gang, jeg hører, at en kastrat der strinter må være “psykisk syg”. :dokdok:
At strinte en ganske normal katteadfærd både for fertile, men også mange kastrater. :S

Jeg har selv to kastrater, som af og til strinter, men det er altså ikke værre, end afvaskning med eddikevand kan klare det.[/QUOTE]

De nåede slet ikke at sætte implantatet i så vidt jeg forstod på det.
Jeg kan også undre mig lidt over at sådan en udmelding kan komme over tlf. Men jeg ved ikke om det er den samme dyrlæge de har brugt til ham altid, eller en ny, eller hvordan finesserne hænger sammen.
Men sket er sket nu, det gør ikke “ondt” på et dyr at blive aflivet, tanken om “hvis nu” gør meget mere ondt…

Nogengange er savnet for stort…

Mød Figo…! :smiley:

Hvad?!? Bare fordi han strintede?
Der er mange katte, der strinter - også kastrater.

Kan man få navnet på den dyrlæge? Bare så man ikke uforvarende kommer til at henvise nogen dertil :frowning:

[QUOTE=Barky;625865]Nogengange er savnet for stort…
Mød Figo…! :D[/QUOTE]

Han ser skøn ud. Ham skal din far og hans kone nok få glæde af. :smiley:

[QUOTE=Barky;625865]Nogengange er savnet for stort…

Mød Figo…! :smiley:

[/QUOTE]
Sød lille fyr - Så må man bare krydse fingre for, at han ikke begynder at strinte :muhaha:

Nogen kan leve med strint, andre ikke. Min far og hans kone havde altså gjort og prøvet meget (sammenlignet med den almindelig holdning hos katteejere, ikke kattegale-katteejere) for at ændre på Franz’ adfærd. Han fik 7 rigtig gode år.

Jeg kan da spørge om navnet på dyrlægen næste gang jeg snakker med dem, jeg aner faktisk ikke hvem det var. Men vedkommende afviste at prøve Suprelorin som var mit forslag, og jeg tror ikke at min far og hans kone er typen som siger dyrlægen imod.
De elsker deres katte meget højt og Franz var deres lille “barn”.
Jeg tror at en lille ny killing er med til at dulme smerten ved savnet hos både min far og hans kone, og deres anden kat.

[QUOTE=Barky;625888]Nogen kan leve med strint, andre ikke. Min far og hans kone havde altså gjort og prøvet meget (sammenlignet med den almindelig holdning hos katteejere, ikke kattegale-katteejere) for at ændre på Franz’ adfærd. Han fik 7 rigtig gode år.
Jeg kender skam flere ikke kattegale-katteejere, hvis kastrater strinter af og til - almindelig holdning hos katteejere?

Jeg kan da spørge om navnet på dyrlægen næste gang jeg snakker med dem, jeg aner faktisk ikke hvem det var. Men vedkommende afviste at prøve Suprelorin som var mit forslag, og jeg tror ikke at min far og hans kone er typen som siger dyrlægen imod.
Barky - Ingen tvivl om, at du gjorde, hvad du kunne - Det er IKKE dig, jeg udtaler mig om, men dyrlægen og (undskyld) dine forældre.
De elsker deres katte meget højt og Franz var deres lille “barn”.
… som blev aflivet, fordi han af og til “tissede i bleen”.
Jeg tror at en lille ny killing er med til at dulme smerten ved savnet hos både min far og hans kone, og deres anden kat.[/QUOTE]
De prioriterede bekvemmelighed først - Men det var godt for deres anden kat, at de fik en ny.