Fremgangsmåde ved salg af kat til udlandet

en af vores veninders veninder fra polen har købt en kat her i dk , men jeg/polakkerne undre os over fremgangsmåden.
der er blevet sat krav fra opdrætters side om at katten kun bliver solgt til dem, hvis de er med fly herop og retur.
er det normalt at stille sådanne krav og hvorfor overhovedet stille sådanne krav.
en biltur er måske på 1200 km herfra og til polen og tager max 10-12 timer og jeg vil mene det er mindre stressende for en killing at kører den i bil fremfor flyveren. til dels er der en masse ventetid i lufthavnen og masser af støj alle steder fra.
jeg ville da tro at en opdrætter ville foretrække den mest nænsomme tur for sådan en bette mis

Jeg har kun en bemærkning om det at hente kat i udlandet via fly. Det har jeg prøvet 2X og det har på ingen måde været et problem.

De to killinger jeg hentet har ikke vist stress tegn som sådan ift. deres ageren på omgivelserne. Eksempelvis har begge killinger haft overskud til at lege med mig (eller hvis folk fandt ud af hvad jeg sad med og kom hen og spurgte til det). Jeg ved med dem begge to at hvis de stresser over noget så kan jeg ikke få dem til at lege.

Hippy som jeg hentede senest hentede jeg i Amsterdam lufthavn. Jeg havde scenarier oppe og vende med en overnatning, men det endte med at jeg mødtes med opdrætter i lufthavnen. Det tog ca. en times tid vores indbyrdes snak og læren hinanden at kende “live”, vi havde skrevet sammen meget inden, så tog jeg til security fandt et stille hjørne indtil vi skulle flyve. Den tur var sammenlagt kortere for mig og missen en en køretur i bil.

Om en køretur er mere nænsom i bil. Ja selvfølgelig vil det være det, men den vil også være længere. Med fare for at få hug nu, så ønsker de fleste af os jo at få katte der er godt robuste i sind, også bør en tur med flyver etc. ikke være et problem… ?

3 Synes om

Tja, jeg ville da tro en opdrætter pænt blandede sig udenom :slight_smile: Hvis køber fx. har flyskræk, må de så ikke købe en killing? Det tror jeg simpelthen aldrig jeg ville drømme om at blande mig i - HVIS killingen har et uheld i kassen er det alt andet lige noget lettere at holde ind med bilen og skifte underlag, sammenlignet med hvor bøvlet det er i et fly…
Nå, men det skal de jo selv finde ud af. Og mærke efter om der kunne træffe at være flere krav, som man synes er for meget, for nogle gange skal man lade være med at handle, hvis man er for langt fra hinanden fra starten…
VH
Susanne

6 Synes om

Jeg har både købt i udlandet og solgt til udlandet, og jeg har aldrig nogensinde overvejet at stille krav om hvordan transporten skulle foregå, og har heller aldrig mødt forventninger om det samme. Måske man skal spørge til hvorfor der stilles kravet? Og hvis svaret ikke giver mening så måske finde et andet sted at købe, god kommunikation er vigtigt :slight_smile:

6 Synes om

ja jeg kender jo på ingen måder til hvad der er aftalt og ikke aftalt,
ved jo heller ikke om der er spurgt ind til grunden for at det skal foregå med fly.
de skal jo selv hente katten her i dk så jeg ville jo syntes at opdrætter burde være ligeglad med hvordan katten transporteres sålænge det foregår under trygge forhold
jeg undre mig bare over at en opdrætter stiller sådanne krav og syntes det er underligt at stille et sådan krav.

Når jeg sælger til udlandet, bliver katten/killingen leveret personligt af mig eller en betroet person (hvis jeg kender en der alligevel skal rejse i den retning) eller køber henter den her. Hvordan køber kommer hertil, er mig underordnet - fly, tog, færge, bil, hop på tungen - bare der er sørget for sikker transport af katten/killingen på hjemturen.
Jeg vil mene, at køber har lov at spørge ind til, hvorfor det er sælger magtpåliggende at stille krav til valg af transport.
Hvis jeg købte kat i udlandet, og sælger påduttede mig, hvordan jeg skulle rejse, ville jeg helt klart spørge, hvorfor dette var vigtigt. Alt efter svaret ville jeg muligvis nok genoverveje købet - for hvad kunne sælger ikke finde på at blande sig i efterfølgende?

4 Synes om