Frida

Semintra nedsætter proteinudskillelsen i urinen og også kroppens middelblodtryk, som derved nedsætter belastningen på nyrerne. Først Fortekor/Benakor (såkaldt ACE-hæmmer) og siden Semintra (såkaldt Angiotensin receptor blokker) har igennem en del år vundet indpas i behandlingen af nyresygdom og vist sig at have en meget gavnlig effekt.
Semintra er det der nok bruges mest efter det er kommet på markedet. Det udskilles ikke gennem nyrerne, og har dermed ikke nogen negativ effekt på nyrerne, men udskilles gennem afføringen.

Så mange dyrlæger anbefaler opstart af Semintra, selv ved mindre grad af nyrepåvirkning.

Derimod er der større diskussion om, hvorvidt nyrediæt (foder) har nogen gavnlig effekt på meget mild grad af nyresygdom (stadie I).
Jeg ville dog i den henseende vælge at kigge på katten. Nogle katte reagerer markant på også lettere grad af nyrepåvirkning med tydelig vægttab og påvirket almentilstand. Samtidigt er det også vigtigt at vide, at creatinin er afhængig af kattens muskelmasse, og har katten lige gennemgået større vægttab og tab af muskelmasse, så kan creatinin være mindre forhøjet end den reelt ville have været, hvis katten ikke havde haft et nyligt tab af muskelmasse.

Så hvis katten tydeligt er påvirket med vægttab og påvirket almentilstand, så ville jeg nu nok vælge at opstarte nyrediæt også, hvis katten vil spise det.

Samtidigt skal man være opmærksom på, at der skal meget nøje overvejelser vedrørende at give en nyrekat gigtpræparater, NSAID, fx Metacam. Nyresygdommen i sig selv giver øget risiko for påvirkning af mavesæksslimhinden med udvikling af mavesår. Og når man så lægger dette oveni den risiko der er i sig selv ved NSAID præparaterne, så er risikoen for mavesår ganske kraftigt forhøjet. Hvad værre er, så er NSAID præparaterne nyretoksiske, idet de elimineres gennem nyrerne, og kan forværre en eksisterende nyrepåvirkning. Så NSAID på nyrekatte skal være på absolut tvungen indikation (læs; absolut ingen anden mulighed) og det bør i så fald kun være halv dosis af normalt.

Jeg håber, at fremgangen med Frida fortsætter.

5 Synes om

Tusinde tak for din meget informative indlæg Churchtown.

Det er rart at høre at semintra ikke udskilles gennem nyrerne.

Mht foderet så er hun glad for den nyrediæt der er indkøbt. Hun får Virbac nyrediæt og nu også Hills K/D tør og våd. Og så har jeg købt våd RC renal og lidt andet blandet nyre vådmad. Hun foretrækker tydeligvis Hills, som hun altid er blevet foderet på. Det er dejligt at se at hun spiser igen.

Men når der er sagt så siger min kæreste og en studiekammerat der kom i dag, at man kan se på hende, at hun ikke er den samme mere.

Mht smertestillende så er jeg stoppet med det af samme årsag som du nævner: nemlig belastningen på nyrerne.
Jeg fornemmer også hun blev bedre, da hun var færdig med antibiotika kuren mod blærebetændelse. Måske hun også havde noget kvalme/ubehag af den også, udover at den jo tog infektionen.

Jeg har købt noget cannabis olie til katte som jeg vil have i reserve, hvis gigt bliver for slemt.

Jeg er ret afklaret mht til min lille elskede gamle hunkat, der har fuldt mig i tykt og tyndt. Nu har hun fået et shot på at kunne få mere kvalitetstid, men når det stopper, så skal hun have fred og op i kattehimlen til hendes gamle makker Orla, der døde sidste år. :heart:

4 Synes om

Synes lige jeg vil fortælle at Frida kom ned fra første sal i formiddags og så ville hun ud i vores lille stald. Lidt efter gik hun ude i haven! Hun er ellers holdt op med at ville ud om vinteren. Det er sku da alle 4500 kr. værd. :grin::blush:

15 Synes om