Fritgående kattes adfærd?

Der går ikke mindre end TRE fertile katte rundt uden for vores indhegning i år. Det stinker frygteligt for selvfølgelig skal de strinte ind i Indhegningen :blegne:
Nå men de er jo stadig søde og hører sandsynligvis til på de omkringliggende gårde så jeg har ikke fået taget mig sammen til at kontakte nogen om dem endnu. Jeg fodrer dem selvfølgelig ikke og de ser bestemt ikke ud til at lide nød nogen af dem. Men den røde er her godt nok tit.

Og nu til mit spørgsmål: her til middag råbte min mand at han troede den røde var blevet påkørt og havde slæbt sig ind i haven. Han lå helt stille og normalt kommer han styrtende når vi snakker til ham. Vi skyndte os ud af Indhegningen og over til ham og da vi var to meter fra ham hoppede han op og kom os glad i møde…møjkræ…sådan at forskrække os :wink:
MEN er det normalt for en fritgående at ligge midt ude i det åbne og sove? Han må godt nok være sikker på sig selv, han ligner godt nok også en bandit :heart_eyes:

Billede af ham taget fra Indhegningen:

Og her zoomet ind så i kan få øje på ham

_20180416_142852

1 Synes om

Der findes vel bare ikke noget bedre end solvarmt sand at ligge i :slight_smile: Han ved jo også, at dine katte ikke kan komme efter ham. Men altså - jeg ved det ikke, om det er normal adfærd.

1 Synes om

:wink: det så vissent græs men ja han råhygger sig, har ligget der i solen i flere timer nu :blush:

1 Synes om

Jeg er opvokset med fritløber, og ja jeg synes det er meget normalt at de ligger og sover i det fri. :slight_smile:

2 Synes om

Når ellers vejret er til det, ligger Manse gerne og hviler udendørs, og tørt græs er absolut blandt de godkendte liggeunderlag… :wink:
Mine andre katte har gjort det samme - jeg mistænker dog, at de ikke nødvendigvis sover “rigtigt”/dybt i de situationer, i hvert fald kommer han ofte efterfølgende ind og lægger sig til at sove.

2 Synes om

Det tror jeg du har helt ret i.

Han er altså lidt nuttet :heart_eyes:

20 Synes om

Han er knagme fin! Men ja, jeg oplever også at naboernes kan ligge og sove/flade ud i solen på steder de føler sig trygge

1 Synes om

Han er ikke bare lidt nuttet han er meget nuttet :heart_eyes: mine fritløbere elsker også at ligge ude i solen og nyde det. Især Alfred der har en stor tro på sig selv. :wink:

3 Synes om

Manse, fanget for 5 min. siden - muldvarpeskud er bare de bedste hovedpuder:

Og et tidligere forsøg, hvor paparazzi’en imidlertid blev spottet… :wink::

11 Synes om

Hvor er han dejlig :hjerte:

2 Synes om

Øv altså :frowning_face: han har sår i nakken og nu har de bredt sig til hele nakken og op om det ene øre plus når han sætter sig så tager han hele tiden højre forpote op.

Nu har vi været på turne til alle naboer i en radius af et par kilometer (når man bor på landet er der langt imellem) og ingen ejer ham, det nærmeste vi kom var en nabo som mente han måske havde hørt til det hus lige i nærheden af os der har været til salg i ca et år og blev revet ned i sidste måned. Det vides ikke rigtig hvem der boede der :confused:
Der er én nabo der ikke var hjemme ham prøver vi lidt senere.
Hvis ingen ejer ham og han er syg så kan jeg vel kontakte dyrenes beskyttelse ik?

Der står sådan her på deres site:

Du kan ringe til Vagtcentralen 1812 hvis:

Du finder et dyr med tydeligt tegn på sygdom eller skade.
Du har mistanke om vanrøgt af hus- eller landbrugsdyr.
Du har mistanke om uansvarligt ejerskab.
Du har påkørt et dyr, som overlever ulykken.

Så vidt jeg kan forstå, viser han tydelige tegn på indtil flere skader. Så det må vel gælde her?

6 Synes om

Yes, normalt de lægger sig og sover midt i det hele, hvis de føler sig trygge.
Vildkatte tiltrækkes jo nok af andre katte, men også hjælpsomme mennesker. :heart:

Håber i får styr på ham. XX

2 Synes om

Min mand kan IKKE lide ham, han skal IKKE bo her…o.s.v :wink::p:

Nå men når nu han er her og er ved at slå knude på sig selv for at være sammen med os så kan man jo ligeså godt lige lave en lille hylde han kan ligge på så han ikke falder ned fra kanten på terrassen når maven skal vises frem. :rolleyes: men han kommer ikke ind…

…fortsættelse følger :tihi::slem::hoho:

14 Synes om

Han gør da godt nok rigitg god reklame for sig selv. Monstro ikke manden lader ham komme ind på et tidspunkt :wink:

2 Synes om

Jeg håber…men det bliver ikke nemt, jeg tror ikke missen vil trives med at være indekat selvom vi har stor indhegning. Og jeg vil bestemt ikke trives med at have fritgående kat, vi bor lige klods op af landevejen og de kører som sindsyge herude! Jeg er allerede glad for ham så når ikke han er her bliver jeg nervøs. Vi har skrabet jeg ved ikke hvor mange af naboernes katte op herude :broken_heart:
Og sidste forår stod vi begge og så på at den daværende vildkat (og han var rigtig vild ikke bare herreløs) løbe lige ud i en lastbil…det var frygteligt!

‘‘Okay, han kan få lov til at komme ind på terrrassen, men ikke ind i huset …’’

‘‘Okay, ham må komme ind i huset, men kun bryggerset …’’

‘‘Okay, han må komme ind i huset, men han må ikke ligge i møblerne …’’

‘‘Hvorfor jeg sidder på en skammel? … ham den røde ligger og sover i lænestolen …’’ :sunglasses:

9 Synes om

Åh hvor er han lækker! :heart_eyes: Bare han nu ikke også bliver kørt ned. :persevere: Vil I prøve at finde et hjem til ham?

2 Synes om

Har givet de 2 missemødre her adgang til at komme ud igen- den ene havde aldrig været inde før et par dage før hun fødte- de har lige været ude at vende og så går de ind igen. :grin:
Bor så heldigvis sikkert her med totalt gated have, hvor de dog kan hoppe over enkelte steder, men det er så ud til en appelsinplantage.

Enkelt stor killing fra sidste år havde lige fået forvildet sig over til en bagbo- de har også indhegnet, så han kunne ikke komme ud, men fik ham hjulpet over og hjem.

Bottomline- det er meget muligt, at han vil have det fint hos jer som indekat- hvis de andre katte acceptere ham.

1 Synes om