Frøer i amerikansk skoleundervisning?

Så er jeg stødt på det igen i en film om amerikanske teen-agere: Det er åbenbart obligatorisk, at hver eneste elev må og skal dissekere en død frø. Ingen undtagelser, ingen f eks religiøst eller humanistisk samvittighedsspørgsmål godtages.
Hver elev skal skære en død frø op, og dette har åbenbart været fast procedure siden hvornår? Engang i 50’erne, eller?

Ved nogen, hvorfor det er obligatorisk?
Og hvornår det blev indført?
Jeg kan slet ikke se meningen med det. Men er som sagt stødt på det i både bøger og film om ungdom i USA - og når det optræder flere steder, tænker jeg, at det kan da ikke være ren fiktion?

Ved nogen her mere om det?

Har også set det i film, men er det mon noget, der stadig praktiseres ?

Vores børn har dog skulle dissekere fisk og det ser jeg nu heller ikke pointen i… :?

På htx havde vi også et foder projekt skulle studere rotters vækst og senere skulle de aflives og dessikereres. Sagde til læreren at det kun jeg ikke men jeg tog en “pjæktime” det respekterede han. Mon ikke amerikanerne kan gøre det samme.

(ironiske er så jeg ½ år efter stod og åbnede en død rotte for mine dyr :høhø: MEN den havde jeg heller ikke set vokse op :ups:)

Frøerne i usa er ikke døde. De er levende. Der bliver puttet en klump vat med kloroform eller lignede ned i et glas hvor de putter frøen ned i så den besvimer.

Det er levende dyr de gør det på - det er derfor der har været så meget ballade og så mange elevdemonstrationer om det derovre.

Dissektionen er på ingen måde nødvendig for deres biologitimer, da de allerede for en håndfuld år siden fik lavet et computerprogram der simulerede til perfektion en dissektion af forskellige dyr.

Så teknisk set kan de dissekere mus, rotter, kaniner, frøer m.m. på computer uden at nogle dyr behøver lade livet - så om jeg synes det er langt ude at flere tusind frøer hvert år stadig må lade livet i usa?

Svaret er et højtrungende - JA!

Jeg har selv været med til at disekere en kanin, en kat og en rotte.

Det var utroligt interesandt. Kaninen var frossen. Det var en foderkanin der bagefter skulle bruges til kødæederne ude på Vilvorde i roskilde (hvor de uddanner dyreassistenter), og rotten var en af de gamle laboratorierotter. De har ikke rigtige laboratorier derude, men de har et rum hvor man kan trænes i at passe laboratoriedyr - mus rotter masvin m.m.

Katten der blev dissekeret så jeg da jeg gik i fritidsklub. vi havde sådan en dyre-fritidsklub. og en sommerferie kom der en dyrelæge ud til os med en frossen kat. Katten var offer for et biluheld. Så der lærte vi om hvordan katten ser ud indeni. Smadder spændende!

Men FØJ hvor sådan en kat lugter! ADR!

[quote=tzari;240559]På htx havde vi også et foder projekt skulle studere rotters vækst og senere skulle de aflives og dessikereres.

Sagde til læreren at det kun jeg ikke men jeg tog en “pjæktime” det respekterede han. Mon ikke amerikanerne kan gøre det samme.[/quote]

Nej, desværre, så vidt jeg forstår, så er der ingen, der slipper, uanset årsag.

Og det er da helt gak… Synes jeg.