Frugt,krydderurter og grønsager ...beregnet til potter udenfor

Jeg har lige købt en lille fin jordbærplante og fik så blod på tanden. Hvilke andre frugter,krydderurter og grønsager kan man plante i potter for den have der er i huset her er ret “vild” og vi skal kun bo her ca 2 år så vil helst have dem i mere “beskyttede” omgivelser i potter.

Vi har ikke et drivhus men regner med de skal stå i potter i haven så det er mindre område jeg skal fjerne ukrudt fra.

Hvor køber man de forskellige i “baby” udgave til rimelig penge. Eller hvilke er ekstrem lette som frø at få til at blive noget ordentlig. Er total “grøn” i en have så skal helst være begynder venligt :ups:

Altså mine peberfrugtplanter spirede nemt og hurtigt. :slight_smile:
Mon ikke du kan købe mindre/forspirede planter/urter i Bilka og/eller Bauhaus og lign. steder? Kender desværre ikke prisen…

Er der ikke noget med chilier også er rimelig hårdføre eller skal de ind om vinteren og overvintre?
Peberfrugter er hermed skrevet på min liste havde ellers en sjov ide om det var drivhus planter :slight_smile:

Har en enkelt der står udendørs. Den er langt bag de tre i vindueskarmen, men så betyder det jo bare flere frugter (forhåbentlig ;)) senere på året også :slight_smile:

Krukkevenlige grøntsager kunne være cherrytomat, agurk, chili, bønner, squash, aubergine, salat, radiser og spinat. Noget er det for sent på året at gå igang med nu, andre (blandt andet tomaterne) er ved at være sidste chance hvis du køber dem som små planter. Vær opmærksom på om du køber grøntsager der vil have sol, skygge, læ og om de har brug for meget jord eller kan nøjes med mindre. Hold dig til store krukker eller plantesække og få planter/en plante pr. styk. En del grøntsager bliver meget høje og kræver blomsterpinde eller anden form for opbinding for ikke at knække.

Udendørs krydderurter - ja, det er faktisk lidt af det hele der kan klare sig: salvie, kruspersille, purløg, basilikum, timian og glatbladet persille.

Jeg er ikke helt sikker, men mener at de fleste grøntsagsplanter vil være 1-års planter der ikke overvintrer og skal erstattes næste sommer, evt. ved at starte forspiring af egne planter inde i huset i løbet af vinteren. Krydderurterne skal ind når kulden kommer, så burde de kunne klare sig.

Af frugt kender jeg faktisk kun jordbær der kan klare sig i krukker :gruble:

Med hensyn til købested og billige priser: min anbefaling vil være at tage en runde de steder der kunne finde på at sælge planter: supermarkeder med eller uden havecentre, byggemarkeder, planteskoler, havecentre m.m. - det er ved at være den tid hvor mange sætter prisen ned på deres grøntsagsplanter bare for at komme af med dem…

Og dild og laurbær som tilføjelse til Tina’s indlæg :slight_smile:

Min veninde havde i øvrigt både ærter og hindbær i store krukker sidste år… Ærterne selvfølgelig med noget de kunne kravle opad :slight_smile:

Jeg ville, som det også bliver foreslået, købe nogle planter.
Krydderurter som rosmarin og timian dufter skønt og er pæne at se på. Og de kan overvintre.
Tomatplanter, peberfrugt og chili kan du købe for måske 25 kr. stykket. Bare sørg for at vande dem dagligt.

Hmm, kartofler i en spand har jeg også hørt om, men lægger mine egne kartofler i urtehaven.

God fornøjelse - man kan blive helt bidt af det!

sidste år plantede vi rosmarin, oregano og timian som vi købte hos en planteskole, dild og persille købte vi bar’ i supermarkedet, altså de der små potter de sælger som passer til madlavning og sådan, og dillen har efterladt en allerh*elvedes til mange frø så vi nu har dild ALL over!
det eneste der overlevede vinteren var dildfrøene, ET sølle persille frø som så er spiret fint, purløg, timian og ja, det var det :slight_smile:

fik afvide af planteskolen at oregano og rosmarin ikke er gode til at overvintre, i forhold til timian.

grøntsager er så hut jeg visker et årige, men du kan evt. købe en balje eller lign. sådan en stor en, til at plante radiser, gulerødder og lign. det har jeg ihvertfald gjort derhjemme :slight_smile:

Blåbær er rigtig fine at have i en træbalje og så smager de jo godt :slight_smile:
Man skal bare huske at have 1 han og 2 hun planter i en balje, og så kan man plante små lækker skovjordbær i bunden

så har vi 2 stk blåbar (forskellige mutanter) og 2 hindbær planter stående ude i haven :slight_smile: Super brugsen havde 2 stk for 75 af en god størrelse stående. Lurer stadig på et æbletræ ca 80 cm med granny smith æbler til 175…er det prisen dyrt eller billigt ?

ærter,kartofler,peberfrugt og chili er på min to-do liste og er på udkik efter om der mon dukker en op, har jo masser af plads i de 2 altankasser endnu jo, Når jordbær planterne i fakta falder i pris skal jeg have flere af dem hjem :slight_smile:

:ked::ked:

Oz mig ha’ en have… har allerede TO forskellige tomatplanter, 1 jordbærplante, små citronkerne - træer… men de må nøjes med at stå i vinduerne… :ked::ked:

er også helt vildt glad for jeg har en have nu. Er simpelhen så lækkert jeg nu kan gå op i noget jeg fysisk kan holde til og får en belønning senere på året med guf bær. Om jeg vander en eller flere blomster der står sammen er jo et fedt. Er simpelhen så glad for jeg kan pusle lidt om dem nu.
Fik slået granny smith op de kan slet ikke nå at modne i DK :uha: hvorfor hulen sælger man dem så i dk…:gruble::surrender1:
Fik fundet kattegræsset nu så skal vi bare have købt noget jord og have det plantet…kan nemlig ikke plante ting inden for så æder kyrie det…Var hende der aflivede min første jordbær plante ved at æde dens skud :dokdok:

Så er der udvidet med 1 tomat plante, en jordbær mere og 2 potter med kattegræs. fredag er planen at tage et smut i bauhouse så de havde et godt udvalg af forskellige ting til rimelig penge :juhu:

:høhø: Du er da blevet helt grebet af det…

uhh min kæreste er dejlig :smiley: Da jeg vågnede i middags havde han været inde og købe 2 tulipaner, 3 krydderurter og plantet mine blomster ud i store krukker han også havde købt :wehuu::wehuu: Min egen lille “zen-have”(læs som hygge afslapning ikke stenhave:p) den er sååå fin. Må hellere huske at få dem puttet for natten :ups::wehuu: Blomster eeeelsker jo man snakker med dem…er videnskabeligt bevist :ok: Så fredag får de flere lege kammerater når jeg skal i bauhaus :wehu: Er helt paf over hvor billigt det faktisk er at lave sin egen hygge have :thumbup:

1 kartoffel i en plastikspand…lav huller i bunden og læg et lag syrefrit leca som drænbund(10 cm). Plastikspande fåes i Harald Nyborg for 4,50 kr/stk. Og brug sandet jord…tilsæt bare sand til pottemulden.

Ih, hvor var det en sød overraskelse fra Ivan :smiley:

Man bliver bidt af det der “haveri”
Tænkte faktisk på dig i går, da jeg sådan lidt fraværende bladrede i Bauhaus-kataloget. De har nemlig masser af gode ting til en rimelig penge.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?30678-Min-lille-quot-frugt-quot-hygge-have&p=615395#post615395 Så er der taget billeder af projektet så i kan se hvordan det ser ud nu. Pt er de ret “rodløse” og rykkes rundt i haven mens den ordnes.