Jeg skriver det her indlæg, fordi jeg er ved at være godt frustreret over min hankat Teddys’ adfærd: Jeg kan næsten ikke have nogen pynteting og lign. stående uden at han vapper tingene på gulvet og i mange tilfælde ødelægger dem.
Det kan jo umiddelbart virke som en almindelig legesyg adfærd, men det er nu blevet så slemt at jeg næsten ikke tør have nogle “pynteting” stående, for jeg ved han vil ødelægge dem.
Han er desuden også begyndt at hoppe op og daske til de få billeder jeg trods alt har hængende på væggene. Senest havde jeg brugt næsten en time på at sætte sådan nogle wall stickers op på væggene (det blev bare SÅ flot og livede hele stuen op!)… der gik ikke mere end 1 time, så havde han revet dem ned og bidt dem i stykker!
Ved simpelthen ikke hvad jeg kan gøre… har hørt man helst ikke må skælde ud, men det er bare svært når han bliver ved!
Her ser efterhånden så bart ud, og ville virkelig sætte pris på nogle gode råd til hvad jeg kan gøre
Ps. Han er forresten 1,5 år og er kastreret. Vi har udover ham en hunkat på samme alder der også er neutraliseret, og de to leger rigtig fint sammen De er begge indekatte.
ja det er jo da en måde at få opmærksomhed på…negativ opmærksomhed er også en form for opmærksomhed…
nej jeg tror nu ikke katte kan resonere sådan…han vil bare tjekke nye ting af og se om det er hans nye legetøj…
i mine ører lyder han som en kat med noget mellem ørerne, så du kunne med fordel klikkertræne ham…(belønning ved ønsket afdærd)
nogle katte er mere klodsede end andre, jeg tror bestemt ikke han smider dit nips på gulvet for bevidst at ødelægge det…han mangler bare noget at lege med, og dit nips er godt nok til ham
[quote=Blabl;499550]For mig lyder det som om han keder sig.
Hvis jeg var jer, ville jeg købe nogle aktivitetslegetøjer til ham, så han kan blive udfordret. :)[/quote]
Ja der kunne selvfølgelig være! Så er det jo bare det med den jungle der hedder kattelegetøj Kender du noget der er godt?
[quote=haneben;499554]ja det er jo da en måde at få opmærksomhed på…negativ opmærksomhed er også en form for opmærksomhed…
nej jeg tror nu ikke katte kan resonere sådan…han vil bare tjekke nye ting af og se om det er hans nye legetøj…
i mine ører lyder han som en kat med noget mellem ørerne, så du kunne med fordel klikkertræne ham…(belønning ved ønsket afdærd)
nogle katte er mere klodsede end andre, jeg tror bestemt ikke han smider dit nips på gulvet for bevidst at ødelægge det…han mangler bare noget at lege med, og dit nips er godt nok til ham[/quote]
Jeg tror bestemt heller ikke han gør det for at ødelægge dem, han er en sød og dejlig kat udover når han laver “ballade”
Dog har han rigtig meget legetøj (mus, bolde, drillepind mm.), men gider ikke rigtig lege med det. Har overvejet om det er fordi det ligger fremme hele tiden, så det måske ikke er nyt og spændende?
[quote=StinePigen;499560]Ja der kunne selvfølgelig være! Så er det jo bare det med den jungle der hedder kattelegetøj Kender du noget der er godt?
[/quote]
De har en masse godt på zooplus (som altid ).
Vi har de her to, som er rigtig gode:
Vi skal helt klart have flere aktivitetslegetøjer
[quote=StinePigen;499560]
Jeg tror bestemt heller ikke han gør det for at ødelægge dem, han er en sød og dejlig kat udover når han laver “ballade”
Dog har han rigtig meget legetøj (mus, bolde, drillepind mm.), men gider ikke rigtig lege med det. Har overvejet om det er fordi det ligger fremme hele tiden, så det måske ikke er nyt og spændende?[/quote]
Ja, det er en god idé at lægge legetøjet væk, når I ikke bruger det. Eventuelt lad et par bolde/mus ligge hele tiden, men put resten i en kasse. Så får de en nyhedsværdi, hver gang du tager dem frem.
Bente - Der er ingen resonering i forhold til det, og dyr kan sagtens udføre handlinger der giver negativ opmærksomhed for at få opmærksomhed.
Stine - Pas, udover at lime tingene fast ved jeg det ikke, når I allerede har en anden kat og legetøj. Dog, hvor meget leger I faktisk med ham med legetøjet? For der er jo også en forpligtelse fra jeres side ifht. aktivering
[quote=Eife;499572]
Stine - Pas, udover at lime tingene fast ved jeg det ikke, når I allerede har en anden kat og legetøj. Dog, hvor meget leger I faktisk med ham med legetøjet? For der er jo også en forpligtelse fra jeres side ifht. aktivering :)[/quote]
Ja det tror jeg faktisk du har ret i, for han eeeelsker når vi er med til at lege med legetøjet! Tror bare vi har glemt det lidt fordi ham og Emma leger så fint sammen. Det er i hvert fald noget vi må gøre mere!
Citat: “dyr kan sagtens udføre handlinger der giver negativ opmærksomhed for at få opmærksomhed.”
kan du forklare evt. komme med eksempler…for det er jeg da meget nysgerrig på
Haneben - Dyr der vækker deres ejere om natten? Og kun får det negativ opmærksomhed ud af det. Nu mener jeg selvfølgelig ikke at de gør det for at få decideret negativ opmærksomhed, men det der virker mod nattevækkeri f.eks. er jo kun at man direkte ignorer katten, selv neg. opmærksomhed skal undgåes
okay på den måde…jeg bliver da vækket i løbet af natten af mine…men de får ikke skæld ud…de vil jo bare nusse…og så gør vi det indtil vi falder i søvn igen…no big deal her…
Bente - Jeg tænker på de katte hvor det har været et problem hvor meget de har vækket deres ejere, se tidligere tråde. Ikke bare de katte der ind imellem skal nusses bag ørene en gang eller to i løbet af natten
[quote=haneben;499586]Citat: “dyr kan sagtens udføre handlinger der giver negativ opmærksomhed for at få opmærksomhed.”
kan du forklare evt. komme med eksempler…for det er jeg da meget nysgerrig på[/quote]
Hvis man på Amazon skulle komme til at købe Vicky Hall´s bøger om katteadfærd, så har hun mange, mange gode eksempler på katte, der simpelthen trækker sine ejere rundt i manegen med hundekunster. De gør det, fordi de kan! Som regel er måden at afvænne dem simpelthen at ignorere dem, selv om det kan være svært - men enkelte katte, der er rigtigt skarpe i pæren og har god til til at filosofere over hvordan man nu får slaven til at udføre næste cirkusnummer, kan få sine ejere dresseret til stort set hvad som helst!
VH
Susanne
Jeg tror det er Gizzemissen som har et godt trick til den der ‘leg’… Tag noget abesnot/elefantsnot og put under alle dine ting, det kan ikke ses og katten kan (forhåbentlig) ikke vælte tingene. Gør det samme med dine billeder, en klat ‘snot’ i hvert hjørne, så rygger billedet sig ikke.
Og tror det er meget rigtigt som Eva siger; Leg alt hvad du kan komme til med ham. Tit tror man at man leger nok, men gør det faktisk ikke.
En lille historie fra os af. Vi har lille Basil som vi mente var en underlig kat, hver gang vi ville nusse med ham, tage ham op eller bare gik hen til ham løb han alt hvad han kunne.
Han løb ind i soveværelse hjørnet, og vi tænkte han gjorde det for at gemme sig… Men nej, nej, nej… Han ville lege!!! Efter mange gange fandt vi ud af at han løb lige til sin kasse med diverse legetøjsting, og sågar nussede og bed i nogle af fjerpindene.
Det havde vi bare for travlt til at se, da vi som regel vendte om når han løb fra os, i tro om at vi ikke ville stresse ham ved at jage ham rundt.
HELDIGVIS har vi lært at læse ham meget bedre, og på hans opfordring, og på eget initiativ er vi begyndt at lege meget mere med ham. Det har på mange andre punkter vist sig at bære frugt, da han nu er en storspindende mis som kommer i sofaen og putter, og sover i sengen om natten, og er blevet meget nemmere at håndtere.
Det blev lidt langt, men jeg synes det er meget beskrivende overfor vigtigheden af at lege med sine dyr.