Frustreret: adoptering eller aflivning?!

Kære alle - dette indlæg er udelukkende grunden til jeg har oprettet min profil. I må ikke dømme mig, men jeg vidste ikke, hvor jeg ellers kunne modtage hjælpen. Jeg ejer en lille kat. Det er en jeg har fundet, og da ingen ejere meldte sig, så har jeg taget den til mig. Den har haft et meget hårdt liv, og vil derfor for evigt forblive killinge-størrelse, og har “special needs”. Jeg elsker min kat, han er grunden til, at jeg flyttede, så jeg kunne give ham et bedre liv. Desværre kan jeg kun have en kat og her indtræder problemet:

Vi har fået det problem, at en fremmed kat er begyndt at hænge ud omkring vores lejlighed. Jeg bor ude på landet, og spurgte derfor den tætteste nabo om det var deres. Ja - det var en de havde taget til sig, men de vil ikke have den igen. De synes ikke, at det var så god en ide alligevel, da det tog længere tid end forventet at vænne den til en kattebakke. Vi hænger nu på katten, og sørger derfor et godt liv til den. Vi stiller vand og mad frem, og lukker den endda ind i vores hjem - dette mest fordi hundene, som vores underbo ejer, vil meget gerne “invitere den til aftensmad”. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg ellers skal gøre - det knuser mit hjerte, at jeg skal være den ansvarlige og få ham aflivet.

Her er lidt information om katten:

• det er en gammel hankat, alder vides ikke.
  • han har mange ar og rifter, efter at skulle klare sig selv.
  • han er ikke kastrareret.
  • han er har intet imod hunde eller andre katte. (naboen sagde også han var god til børn)
  • han er kælen og snakkesalig. (og elsker at blive krammet og kysset)
  • han har (indtil videre) gjort tegn, når hun skal ud på toilettet m.m.
  • han er rød med hvide sokker.
  • han har orm, som kommer ud af numsen. (spolorm?)
  • det vides ikke, om han er blevet vaccineret.

Jeg har (desværre) taget ham ind og fodret ham. Jeg ringede ellers til min faste dyrlæge i eftermiddags, og hun nævnte intet om f.eks. Fiv og Felv - men jeg nævnte selv for hende, at jeg havde set tegnene på orm. Hun mente jeg bare skulle vente til tirsdag, med at købe dens ormekur, da jeg alligevel skal op med min egen kat der. Underligt. Hun synes også, at jeg burde vente et stykke tid, før jeg fik ham undersøgt. Hun sagde jeg skulle “give det en uge til to”.

Jeg bor ude - er studerende - betaler alting selv. Min første indskydelse var også at få ham ordnet med det samme, men det er først noget, som jeg har råd til om en måned eller to. Jeg kan desværre ikke gøre noget for ham nu, da min økonomi ikke er til det. Dette er også derfor, at han har brug for et andet hjem meget hurtigt - jeg kan ikke pleje ham, som han har brug for før om en - to måneder. (+ hvis planen om at flytte efter sommer holder stik, skal han aflives, da jeg kun må have en indekat det nye sted. Min egen kat er indekat, og eftersom han er “begge dele” - så er det selvfølgelig ham der ryger + jeg må indrømme, at min egen kat er vigtigst.)

Hmm, prøv evt. at kontakte Brita med hittekat.dk - hun har stor erfaring med den slags situationer og kan måske komme med gode råd.

Mht at have kun en, så kan du jo prøve at søge dispensation? Hov, læste lige det med indekat, nej det duer han jo nok ikke til.

Men det er en træls og svær situation. Jeg håber at du får nogle gode råd fra folk herinde. Der er en del der har prøvet noget af det samme.

Mange tak - ja, jeg kan jo altid prøve at kontakte hende (:!
Det værste er bare, at jeg står lidt med katten i sækken - bare rolig, ikke bogstavelig talt (så desperat er jeg ikke) - for naboen nægter at gøre noget.

En mulig løsning kunne være at få katten ordnet som en ‘genudsætning’ (læs mere her), så hans tilstand bliver vurderet og han bliver neutraliseret samt testet for FIV og FeLV. Hvis du selv kan transportere ham til en dyrlæge, er det værd at høre om de vil hjælpe dig (også selvom han ikke er vild).
Derfra vil det så være et spørgsmål om det vil være hans tarv at blive flyttet til et nyt miljø, hvis du skal flytte. Som tommelfingerregel anbefales det jo at holde katten indendørs de første uger, inden man lukker den ud et nyt og fremmed sted - og det kan måske blive svært, hvis han ikke er god til at bruge en kattebakke.
Hvad du end beslutter, så er det vigtigere at kattens tarv bliver vægtet højest end ‘blot’ at redde for at redde - forstå mig ret, det er ingen kritik af dig, du har jo netop efterspurgt råd, for at få belyst situationen.

du kan prøve at kontakte kvmette, (kv = kattens Værn) det kan være hun kan give et godt råd.

Kan desværre kun hjælpe med et lille tip om kattebakke inde til kat, der er vant til at besørge ude:
Brug en stor, åben bakke og kom jord udefra i den i stedet for grus.

Det gør så inderligt ondt at høre om disse gamle, kasserede katte - Det er i hvert fald godt, at han nu bliver fodret.

PS: De orm, du kan se i hans rumpe, er sikkert bændelorm!
Bed dyrlægen om Stronghold (til at dryppe i nakken). Det fjerner både lopper og indvoldsorm.

Tilføjelse: Glemte helt at sige :velkommen: herinde. Håber, du bliver her!

:velkommen: Velkommen til - godt at han i det mindste får foder nu. Jeg har desværre ikke så mange erfaringer med tilløbere.

Eftersom han er tam, så prøv at se her, om han skulle være efterlyst:
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-kan-du-gøre/savnede-dyr/efterlysning

Hvis der kan findes et nyt hjem til ham, kunne der måske foranstaltes en lille indsamling til ham, som et tilskud til dyrlægeregningen og kastrationen - det har vi før haft held med her.

Dejligt at du tager dig af katten, lad os vide hvordan det går med ham.

Hej Mette - jeg havde allerede været inde og kigge, men troede ikke jeg “måtte”? Katten er jo på ingen måder “vild”, han er en tam kat, som kommer hen til alt og alle - og viser ingen ting på skyhed. Jeg havde forstået på hjemmesiden, at katten skulle være “vild”, og være en smule svært at nærme sig? (:

@Mega:
Mange tak for tippet, har i forvejen en meget stor kattebakke til min egen kat. Tror du, at de evt. kunne deles? Mine katte hjemme ved mine forældre, har altid delt kattebakke om nødvendigt, men nu er disse jo ikke af samme flok? (+ selvfølgelig skal de ikke bruge samme kattebakke, før han er blevet kureret for orm)

@Mega
Han er ikke efterlyst. Det er naboens kat, men de vil ikke have den tilbage. Når jeg skriver, at det er en de har taget til sig, er det fordi, at det er en de har overtaget fra en ven. Kan godt se nu, at det måske kunne lyde som om, at det var en de havde “fundet”. Undskyld misforståelsen (:

@Susanne Harbo:
Jeg må indrømme, at han ser ud til at have det fantastisk. Vi giver ham præcis samme behandling, som vores egen. Vi krammer ham, kysser ham, nusser ham og generelt aktive med ham - medmindre han selvfølgelig sover ^^. Han sover meget, og er i det hele taget meget “gammel” - han er god til at omgås vores lille “killing”, og de opfører sig som en ældre bedrevidende far og en ung vovehals af en søn (:

[QUOTE=KillerGoat;594575]@Mega:
Mange tak for tippet, har i forvejen en meget stor kattebakke til min egen kat. Tror du, at de evt. kunne deles? Mine katte hjemme ved mine forældre, har altid delt kattebakke om nødvendigt, men nu er disse jo ikke af samme flok? (+ selvfølgelig skal de ikke bruge samme kattebakke, før han er blevet kureret for orm)[/QUOTE]
Det kan de sikkert ikke - og i forvejen foretrækker mange katte at tisse og besørge to forskellige steder. Det gør de også som fritlevende.
Jeg ved ikke, hvor du bor, men jeg har nogle meget store bakker stående, jeg ikke bruger, og du må gerne få den ene.
Har også en katteseng, du må få.

Katte er faktisk meget sociale.
Når et par af mine “vildmisser” (genudsætningskatte) smutter ind i huset, gnider de sig op af mine egne katte og hunden og ligger også tit og sover sammen med dem.

Jeg bor på Nordfyn, som desværre ligger meget langt væk fra alt -.-
Jeg ville være meget taknemmelig! Vi har nok ikke råd til en kattebakke, hvis vi skal skrabe sammen til dyrlæge regningen. Kan med glæde meddele A L L E, at mig og min kæreste måske godt kan skrabe det sammen i fællesskab - men det bliver ikke nemt. (:

[QUOTE=KillerGoat;594594]Jeg bor på Nordfyn, som desværre ligger meget langt væk fra alt -.-
Jeg ville være meget taknemmelig! Vi har nok ikke råd til en kattebakke, hvis vi skal skrabe sammen til dyrlæge regningen. Kan med glæde meddele A L L E, at mig og min kæreste måske godt kan skrabe det sammen i fællesskab - men det bliver ikke nemt. (:[/QUOTE]
Øv, jeg bor på Sjælland, men du kan i stedet for en kattebakke lige så godt (måske tilmed bedre) bruge en lang, lav bedroller. De fås for under 100 kr.

Sådan nogle har jeg tilfældigvis, kan jo evt. bare fjerne tingene de ligger i.
Er blevet meget nervøs for katteaids. Han har jo mange sår og rifter, og vores egen kat er jo meget sårbar i forvejen pga. sin sygdom. Er så bange for at han smitter ham, men nu må vi jo se - kan ikke bære tanken om, at jeg er grunden til, at min kat også skal aflives!

Har du et billede af ham? - også af din egen? Og hvad fejler den?

Ja, jeg har billeder af ham og min egen. Jeg kan ligge dem op på min profil senere (skal lige finde ud af hvordan jeg gør)

Slash har lungeproblemer. Da vi fandt ham, var han en ung killing, som var blevet efterladt af nogle i området, som var flyttet. Vi kunne ikke kontakte dem - tre måneder gik - og jeg besluttede, at jeg ville tage ansvaret for ham. Jeg har været til utallige dyrlæger, men de kan ikke finde ud af, hvad han fejler. Han har formentlig underudviklede lunger, og han er udover det, dømt til at forblive killingestørrelse resten af livet + skulle være indekat + have behov for regelmæssige dyrlæge besøg. Han har hoste anfald, som de ikke kan forklare, men er udover dette sund og glad. (bliver helt rørt til tårer)

Jeg ringede til dem i morges, og de sagde: “Nej, selvfølgelig har vi ikke tjekket for katteaids. Han har ikke vist symptomer, og det er altså ikke det første man tænker på.”. Jeg søgte på symptomerne i går aftes, og synes de passede mildest talt godt - og fik da også et mindre panikanfald - dyrlægen gennemgik i morges alle symptomerne til bunds med mig, og nu er jeg mere rolig (:

Velkommen herinde :slight_smile: Hvis du stadig mangler kattebakke bor jeg i Odense og har mindst 1 i overskud.