Frustreret over dyrlaegevagten.dk

Hvor svært kan det være?! :doh: Har før skrevet til dem, og har nu igen skrevet en knap så pæn mail. Jeg bliver simpelthen så frusteret over at de lærer folk forkerte ting :argh:

Jeg forstår altså virkelig ikke at I vil være jer selv og jeres side ved :frowning: Der er alt, alt for mange faktuelle fag og forkert brugte fagtermer. Nu denne:
"Hankatten neutraliseres ved kastration, hvor begge testikler fjernes ved en operation.
Hunkatten neutraliseres ved at operere æggestokke og eventuelt livmoder væk. Dette kaldes også sterilisation."
NEJ! Hunkatten bliver også kastreret! Når I fjerner æggestokke og evt. livmoder, så kasterer I hende! Hvis I lod dette (og kønsdriften) blive i hende, SÅ steriliserede i hende.
I øvrigt hedder det kastrering og sterilisering. Kastration og sterilisation er engelsk…
Så få nu for filan rettet de fejl inden I lærer folk flere forkerte ting. :frowning:
Mvh
Eva

Er det mig der er alt for hysterisk og nørdet, når jeg synes det er forkert at fejlinformere folk på den måde?

Jeg er ligeglad med hvad folk kalder det, bare de får det gjort på de dyr som ikke skal avles på :smiley:

Jeg har også haft en lille diskussion med dyrlaegevagten.dk. De skrev på deres side, at øjenbetændelse kunne være et symptom på FIP :S

Heldigvis endte det faktisk med, at han gav mig ret og har siden ændret sin side, så vidt jeg kan se.

Om man bruger lige de korrekte bøjninger af ordene, finder jeg mindre relevant, det er forståelsen, der er den vigtige på sådanne sider.

[quote=Eife;368147]
Er det mig der er alt for hysterisk og nørdet, når jeg synes det er forkert at fejlinformere folk på den måde?[/quote]

:høhø: Ja lidt :stuck_out_tongue:
Om de så kalder det snippet, afnossifiseret eller andet er for mig lige meget, bare folk fatter meningen. Og der gør de med kastereret og steriliseret

Jeg er helt enig med dig - det skal sgu være rigtigt det der står på sådan en side!!

Jeg ville da blive sur hvis jeg bad min læge om at kastrere min hunkat og de så steriliserede hende - eller omvendt!! Der ER jo forskel.

Jeg afleverer altid en blanket med hvad der skal gøres med mine katte - jeg skriver altid mine hunner skal steriliseres, ha’ udvendige sting og hvad der ellers skal laves.

Tror faktisk jeg skrev noget vrøvl i en anden tråd - for der er jo kun to muligheder på hunnerne:

æggestokke fjernes
æggestokke og livmoder fjernes

begge indgreb gør hunkatten uproduktiv og hun kommer ikke i løb - hormonproduktionen forsvinder (på nær på de få der sidder en ovariestump og gemmer sig)

eller er der en tredie - hvor hun stadig kommer i løb - men ikke kan blive drægtig?

Dyrlægerne ved godt (eller burde vide), hvad der skal gøres, uanset hvad ejeren beder om at få gjort.

Jeg hørte for år tilbage om en ejer, der fik sin hunkat steriliseret, fordi det var det hun bad om. Der blev klaget til dyrlægeforeningen og dyrlægen fik påtalt, at indgrebet skulle være en kastration, uanset om ejer bad om en sterilisation - netop pga mange folks begrebsforvirring.

Problemet er jo, at hvis der står kastration ved hunkattene, vil mange alm mennesker jo tro det er en fejl :slight_smile:

[quote=Poly-Cats;368162]:høhø: Ja lidt :stuck_out_tongue:
Om de så kalder det snippet, afnossifiseret eller andet er for mig lige meget, bare folk fatter meningen. Og der gør de med kastereret og steriliseret[/quote]

-LOL-LOL:tihi:-LOL-LOL

Ja, det med bøjningen er ikke så vigtigt udover at jeg synes det er pinligt for dyrlægevagten at de ikke engang kan de korrekte ord for deres egen proffesion.
Men jeg synes virkelig at det er forkert at en hjemmeside som dyrlægevagten ikke skriver deres informationer rigtigt. Altså hvor svært kan det være.
Når man som herinde (og andre steder) ser folk referere til den (dog de færreste, heldigvis) så er det i hvert fald i mine øjne et problem at de fejlinformere. Hvordan skal det nogensinde blive rigtigt hvis folk bruger det forkert?

Camilla og jer andre der skriver noget af det samme :slight_smile: Jeg er så ikke ligeglad med hvad de kalder det, men klart at det er det vigtigste at folk får det gjort.
Men kan vi ikke blive enige om at fejlinformation generelt er et problem?
Se bare Vivi der nævner den med øjenbetændelse. Jeg tror jeg har skrevet til dem 2-3 gange før om ting hvor det direkte har været forkert eller de har brugt forkerte termer… :slight_smile:

Er det ikke de færreste der får deres hun katte stereliseret? Altså sådan så de stadig kan gå i løb?
Syntes hvertfald det lyder mærkeligt St få gjort det sådan.

Må indrømme at jeg som normalt menneske ikke vidste at der var forskel på kastration og sterilisation… Men så lærte jeg også noget nyt idag :slight_smile: dejligt

NamNamp - det er også helt okay ikke at vide sådan noget som helt alm. menneske. Det er det bare, efter min mening, ikke når man er dyrlæge :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;368165]
æggestokke fjernes
æggestokke og livmoder fjernes

begge indgreb gør hunkatten uproduktiv og hun kommer ikke i løb - hormonproduktionen forsvinder (på nær på de få der sidder en ovariestump og gemmer sig)

eller er der en tredie - hvor hun stadig kommer i løb - men ikke kan blive drægtig?[/quote]

Der er mig bekendt ikke andre anvendte metoder til hunkatte.

Jeg snakkede med en humanlæge her den anden dag. Han siger at der også er forvirring i begreberne inden humankirurgien. De bruger i stedet de latinske/græske betegnelser, så kan der ikke opstå tvivl.

Ovariotomi: Æggestokke fjernes
Overiohysterektomi: Æggestokke og livmoder fjernes
Orkiektomi: Fjernelse af testiklerne

Søren

[quote=Eife;368198]
Men kan vi ikke blive enige om at fejlinformation generelt er et problem?
Se bare Vivi der nævner den med øjenbetændelse. Jeg tror jeg har skrevet til dem 2-3 gange før om ting hvor det direkte har været forkert eller de har brugt forkerte termer… :)[/quote]

Lige dyrlægevagten synes jeg er temmelig slem :thumbdown:
Deres FIP-side er stadig under al kritik - ligeså mange af deres andre sider.
Jeg linkede et par stykker til min dyrlæge på et tidspunkt, han var dybt chokeret over den fejlinformation, der lå på den side.

Jeg henviser langt hellere til Netdyredoktor - den er på et meget højere niveau.