Fup eller fakta om kattens søvn

Nogen steder kan man læse at katten sover op til 80% af sit liv.

Nu har jo “kun” aby’er - med dem vil jeg tro det er omvendt:-)

Hvad er jeres oplevelse?

[quote=Lis Dahlstrøm;429705]Nogen steder kan man læse at katten sover op til 80% af sit liv.

Nu har jo “kun” aby’er - med dem vil jeg tro det er omvendt:-)

Hvad er jeres oplevelse?[/quote]

For vilde katte kan det sikkert godt passe - de skal jo spare på de surt sammentjente kalorier.
Men for tamkatte, som ikke skal bruge andre kalorier på at få mad end dem, deres tyggemuskler skal bruge, er søvnbehovet nok ikke nær så stort.

NP

[quote=Niels Peter;429707]For vilde katte kan det sikkert godt passe - de skal jo spare på de surt sammentjente kalorier.
Men for tamkatte, som ikke skal bruge andre kalorier på at få mad end dem, deres tyggemuskler skal bruge, er søvnbehovet nok ikke nær så stort.

NP[/quote]

Enig.
Jeg har huskat og NFO, og de sover bestemt ikke 80% af deres tid væk, næ de er er vågne i stedet for i 80%.

ja, jeg vil sige det er 50/50 her i huset.

Det er nok det samme her …

NP

Jeg tror også, at jeg hopper med på 50/50.

Så vil jeg lige tilføje, at min oplevelse i øvrigt er, at der er en meget stor
sammenhæng mellem alder og sovevaner. Mine gamle katte, 20 og 22 år,
de sov altså en stor del af tiden i de sidste mange år.

Og så tænker jeg, at i et abyopdræt med katte i den unge ende af
skalaen, der vil 80/20-forholdet se helt skævt ud, jf. ovenfor.

Mon ikke den gamle aby trods alt tager sig en ekstra “morfar”?

:slight_smile:

En brite går jo for at være en lidt doven kat, men vores sover ikke sin tid væk, tror også 50/50 her

Det er lidt svært at bedømme, for jeg tror, at det kommer meget an på, hvad vi laver, og om vi er hjemme - og er vi ikke hjemme, så aner vi det jo ikke.

Vi har katte, der gerne sover hele natten inde hos os i soveværelset (primært hunkattene), men vi har også katte, der er nataktive og gerne vil være i haven om natten, men hvor mange af dem der er ude, og hvor mange der ligger i stuen og snorker, det ved jeg ikke.

Olav vil gerne være ude om natten, men han ligger så til gengæld og snuer hele formiddagen, hvor de andre gerne er vågne. Hen på formiddagen falder der ro på, og så kan de sagtens ligge og sove til ud på eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde (tror jeg - det ser i hvert fald ud som om, de lige er stået op, når jeg kommer hjem). Er vi hjemme fra arbejde en dag og fx. i haven, så er de gerne derude sammen med os, så der sover de mindre.

Så der er altså stor forskel på, hvor meget vores katte sover.

Jeg vil også sige 50/50 her, men jeg tror også at antallet af katte man har har en betydning. Jeg tror, at jo flere katte man har desto større “uro” er der og deraf mindre søvn, men det er kun gisninger.

Men mine egne observationer er at ligger f.eks. 3 af mine katte og sover og de 2 andre begynder at lege eller jage hinanden, det vækker de andre, så de ofte rejser sig for enten at observere eller være med eller blot for at finde et mere “fredeligt” sted.

Mine katte bruger også meget af deres tid på at være i haven hvor de bruger megen tid på bare at ligge og observere hvad der sker. Om der går nogen forbi, kigger på fugle, sommerfugle osv.

det er ca 50 50 hos os… give or take til være vågen-siden… for de sover faktisk ikke så meget igen

herhjemme sover vi meget :tihi:
men ok noget af døgnrytmen ehos mine katte er jo også styret af Devouee med gigthofter. Jeg kan godt mærke at hun er blevet mere “træt” de sidste måneder hvor gigten har taget til.
Og der er jo kun hende til at aktivere Yasha når jeg er i skole…

her mens jeg harsommerferie har jeg virkelig haft mulighed for at “holde øje” med dem.

fra 6-8 er de LYSvågne - også når jeg vil sove længe:tihi: der plejer jeg jo at gøre klar til skole. så falder de om 5 minutter før jeg går ud af døren.
Når jeg kommer hjem fra skole ved 14-15 tiden ligger de samme sted og snorker - de står ikke op før ved 16 tiden. Så er de vågen indtil kl 22 - hvor Yasha KRÆVER at det er sengetid igen :tihi:
så herhjemme sover vi ret meget :tihi: 15 ud af 24 timer minimum… :ups:

og det er SÅ hyggeligt at komme hjem fra skole og putte sig ned til dem i sengen:fløjte:

Her i huset er det meget forskelligt fra kat til kat.

Kiwi (huskat på ca. 12 år) kan man efterhånden god se, er ved at være en ældre dame, der har prøvet meget i sit liv. Hun sover hele natten og det meste af dag så jeg vil godt tro at hun sover/ligger stille og observere i ca. 80% af tiden.

Lotus (aby 8½ år) er noget mere aktiv, hun er flokkens overhoved og kan ikke tillade sig at slappe alt for meget af. For gør hun det er der en klar til at overtage tronen:høhø: Med hende vil jeg vurdere det til ca 50/50.

Unni (aby 3 år) er noget mere aktiv end de ældre dyr:) Hun er PT Lotus´ højre pote i at styre de unge. Hendes søvnmønster er vel ca. 60/40.

De unge Al Capone og Allycat (1½ år) er meget mere aktive-playkitty1 de opholder sig meget i løbegården døgnet rundt. De “hjælper meget mere til” i husholdningen end de “gamle”:thumbup: Deres søvnmønster er vel 80/20.

Det kommer an på hvad vi laver - er vi aktive, så er kattene aktive og er vi ikke, så sover de…f.eks. når vi ser film eller jeg sidder på kontoret. Vores katte vil gerne være med i alt hvad vi laver, men hvis vi ikke laver noget så kan “man” jo lige så godt tage en lur :slight_smile:

Her i huset afhænger det af hvad vi laver , om vi er hjemme eller ej og om ungerne leger med kattene eller ej :thumbup: for bliver de underholdt dagenlang sover de ikke meget og går det bare sådan stille og roligt så tror jeg de sover 50- 50 nogle mere end andre . De gamle mere end de unge… så helt sige at det bare er 80 % de sover væk tror jeg ikke man kan udtale sig omkring … Som så meget andet man udregner i % … alt er relativt :slight_smile:

Det har mig og kæresten også snakket om, for så meget sover vores katte slet, slet ikke. :slight_smile:

Som andre også siger, så kommer det an på hvad vi laver eller om vi er hjemme.

Da vi havde ferie sov de ikke særlig meget, men er ret sikker på, at de sover hele dagen, når vi er i skole/på arbejde.

Herhjemme er det klart mere end 50/50. De sover nok i hvert fald 60-70 % af tiden :slight_smile:

Vil tro det er det samme her :slight_smile:

Jeg går hjemme og kan tydeligt se at der soves stort set hele dagen, med korte vågenperioder hvor der spises. Når familien kommer hjem sidst på eftermiddagen, vågner kattene op og er vågne et par timer, hvorefter der soves igen.
Hen på aftenen (ved 22 - 23 tiden) vågner de så op igen, for at spise og så skal der fræses - hvilket vi kan hører også sker et stykke tid efter vi er gået i seng.
Dog ved jeg at kattene sover når jeg er oppe og tisse (ja det er skønt at være højgravid!! :argh:) kl. 02 og igen kl. 06. så jo vores katte sover meget!

Jeg tror ikke det er skudt meget over målet med ca. 70% af tiden :slight_smile:

/Mette

Ca. 50/50, men det er et års-gennemsnit :wink: Tullen, den hvide tornado, sover langt mindre, de to brune sover mere :slight_smile: Og så ser jeg årstids-variationer. Der er klart mere gang i dem, jo flere timer det er lyst. De eeelsker sommernætter, hvor natten nærmest kun er tusmørke. Liv og glade dage! Især de to piger, men de er jo også yngst - jeg ser nemlig også alders-variationer.

Mette - Ja, jeg har jo også gået hjemme de sidste mange måneder, og oplever også at det meste af dagen soves væk :slight_smile:

Jeg var meget overrasket over, hvor fulde af energi vores var, da vi havde ferie. De spurtede nærmest rundt hele dagen. :uha: :slight_smile: