Fup eller fakta om kattens søvn

Herhjemme tror jeg også de sover/slapper af 60-70 % af tiden.
Når vi har weekend og er meget hjemme hos dem, sidder de ser ret trætte ud og ligner nogen som knap nok kan holde øjnene oppe, løbet af dagen - der er de jo vant til at sove, men de skal jo følge med i hvad der sker når vi er alene, så der kan man godt se at de nok er vant til at kunne sove dagen væk mens vi er i skole/på arbejde og så være aktive sen eftermiddag/aften når vi kommer hjem. :slight_smile:
Men når vi er hjemme sover de ikke så meget, så ligger de mere og slapper af og kigger - de er jo så pokkers nysgerrige, så tænk hvis man gik glip af noget. Det ville jo være slemt… :tihi:

[quote=Garfield.;430079]
Når vi har weekend og er meget hjemme hos dem, sidder de og gaber en del i løbet af dagen - der er de jo vant til at sove, [/quote]
Jeg tror faktisk ikke katte nogensinde gaber fordi de er søvnige? Det er et dæmpende signal, der betyder: “Jeg er fredelig, jeg er en ven” :slight_smile: Ligesom når de kniber øjnene i :ok:

Ville faktisk heller ikke have skrevet gabt. Var vidst mere det jeg tænkte, fordi jeg forbinder det med søvning… men de sidder ofte og SER trætte ud, og ligner nogen som knap nok kan holde øjnene oppe, men alligevel skal fordi de skal holde øje med hvad der sker. :slight_smile: Men de gaber da også indimellem jo, men dét har jeg også altid forbundet med at de nok var trætte…

Mine sover det meste af tiden når vi ikke er hjemme :slight_smile: dvs. Fra ca. 8-16 og når vi sover så sover de også det meste af tiden 23/24-06.30

Lige en anden teori… Når marsvin gaber er det et angrebs signal og man mener at mennesket i sin tid gabte af samme grund… (ur-ur-ur-ur mennesket)

60-70 % er nok ikke skudt helt ved siden af for vores kattes vedkommende.

De sover næsten altid på samme tid. Eller er rolige / små-blundende på samme tid. Dermed er de også vågne på samme tid.

Mht. til at gabe, så har jeg aldrig set en kat gabe før den lægger sig til at sove. Til gengæld gaber de ofte lige når de vågner.

Hvorfor man gaber er der jo mange teorier om.
Jeg tror mest på den med, at det er for at få mere ilt til hjernen.

Der er rigtig mange teorier.
Der er den med ilt til hjernen.
Der en en teori om, at det er et signal til flokken - en synkronisering af søvnmønstre. (Da vi var flokdyr på en eller anden savanne :høhø:)
Og omvendt, at det er et signal til kroppen om at gøre klar til aktivitet, og at når man gør det når man er søvnig, er det fordi kroppen instinktivt stritter imod at gå i “dvale”.
Jeg tror ikke nogen har svaret. Men jeg tror heller ikke signaler betyder det samme for alle arter. For en kat virker det beroligende, hvis du blinker langsomt med øjnene. Man kan hilse på fremmede katte på den måde :ok: Et menneske vil nok synes du er små-underlig, hvis du prøver det samme :uha: (med mindre h*n har dyr ;))

Her må jeg nok springe med i koret omkirng 50/50. Men mine retter sig også lidt ind efter vejret synes jeg (Det kan godt være jeg er lidt åndssvag) men hvis der er varmt, så sover de altså mere! Derudover sover mine i etaper, og altid på samme tid. De kan godt slappe af, uden at det er samtidigt, men når de sover - så er det som regel alle 3. Måske lige med undtagelse af baby-William, som godt kan have en tendens til, at gå omkuld med et brag, lige pludselig, hvis han både har spist masser af vådmad, leget og slåsset med pigerne, og været på bakke, indenfor den samme halve time. Så siger det BANG, og så soves der :stuck_out_tongue:

Her er det vist 50/50 med mine NFO’er. Sjovt nok er de mest aktive når solen står op. Så ind imellem glæder jeg mig til vinteren :slight_smile:

Lige en tanke…kunne være dejligt med 25 grader om vinteren og en sol der først stod op kl. 7 :slight_smile:

Knus Gitte

50/50 og på visse dage 99/1 - det sidste er især årstidsbestemt og afhænger af vejret osv

De er vågne når jeg ikke er hjemme, kan jeg se, også.

PS omkring vores andet populære familiedyr hunden ved man i dag at hunde generelt skal hvile 17 timer for at være sunde og ikke overstimuleres - jeg aner ikke hvor grænsen ligger ved katte, men hvile er vigtigt for os alle.

Jeg skriver det fordi jeg kan huske jeg tænkte: 17 TIMER!! Men når man regner lidt på det, så er det faktisk ikke så slemt. 8 timer om natten, 8 timer mens ejer er på job, og en time sammen med ejer foran TV om aftenen. Hvis hunde ligger inaktive mere end 17 timer, så begynder balladen.

Jeg ved at en del indekatte keder sig. De sover måske for meget, men for lidt søvn dur heller ikke, så gid nogle ville undersøge dette ved katte også!
Jeg tror det er individuelt som alt andet, men en rettesnor kunne være rar

Jeg troede faktisk at mine katte sov om natten, ind til jeg optog i 2 dage om natten

De laver ikke andet ind at fare ud og ind, og når de var inde så spiser de… Jeg var faktisk overrasket over hvor meget de spiste på en nat…
Jeg optog for at se om jeg havde en anden kat på besøg, for madskålen var næsten tom når jeg stod op.

Så sover de så hele formiddagen og noget af eftermiddagen… Så når vi når aften så de friske igen.