Furminator/deshedder?

Ja, jeg synes jo det lyder super smart at de kan reducere fældning op til 90%, men er det også nødvendigt for en Hellig Birma og en Norsk Skovkat? Jeg har nemlig snakket med en veterinærsygeplejerske om dem og hun sagde de primært var til at fjerne underulden på katte. Så er de overflødige hvis man har to katte uden det store underuld?:slight_smile:

NFO har altså underuld :slight_smile:

Jo, men ikke i samme grad som f.eks perser vel? :slight_smile:

Så vidt jeg ved har persere slet ikke underuld :slight_smile:

Really? Ja, man lærer noget nyt hver dag :slight_smile:

Det er så ikke korrekt!
Persere har masser af underuld, ellers ville det jo være en nem sag at holde en perser :slight_smile:

Jeg har faktisk lige købt en, og har afprøvet den på mine 4 basser (3 huskatte og en falsk skovkat). Og jeg er meget begejstret for den, og mine katte synes det er hyggeligt.

I tror ikke den ville virke for voldsomt på en hellig birma? De er forresten begge killinger så de har jo ikke udviklet så lang pels endnu. Jeg vil bare gerne forhindre hårboller så meget som muligt :slight_smile:

Grrrr… :GRR:

Jeg fandt den hos Petworld lørdag morgen, men fordi jeg har ligget syg hele weekenden, kunne jeg ikke tage derned.:besvimer: Ringer til dem idag, da den stadig står til udsalgspris inde på deres hjemmeside. Ville lige høre om de havde flere inden jeg begav mig derned af… Og så siger den duuuuumme mand ( :grrrierdumme: ) at deres tilbud ikke gælder mere. :(Jeg spørger hvorfor de så ikke har fjernet annoncen på deres hjemmeside, men det ville han ikke svare på. Da jeg siger jeg vil lede efter den på nettet og se om jeg kan finde den lidt billigere siger han “jamen vi HAR den jo hjemme”… *Grrrr - ja - men du vil ikke sælge den til den annoncerede pris… Grrr… :lynogtorden: Så jeg går på jagt, så løverne kan få fjernet lidt pels (så får jeg jo også en god undskyldning for at bestille fontæne og andre lækre løvesager:tihi::hjertehop:)

Jeg kan på det aller, aller kraftigste anbefale en furminator - også til birmaer. Som det har været oppe i en del tråde, har jeg desværre en birma med tendens til hårboller. Og ikke bare hårboller - hårboller der ikke vil ud igen.
Det resulterede sidste gang i at en hårbolle skulle opereres ud af tarmen. Herefter er Ebony blevet trimmet, hun er på Iams Hairball, hun får mere vådfoder for at der er rigeligt med væske i tarmene, hun får malt hveranden dag og i stedet for den sædvanlige karte har vi købt en furminator.
… Og havde vi bare gjort det først, er jeg slet ikke sikker på at trimning med videre havde været nødvendigt overhovedet for det virker simpelthen bare. Ebony fælder ikke mere.
Du kan lige få et billede af første gang jeg gav hende en hurtig tur med furminator - og det efter at hun var blevet trimmet til korthårskat! …:

Jeg synes ikke at det har skadet hendes pels med en tur med furminator, faktisk synes jeg at hendes pels bliver mere og mere dejlig silkeblød, men det kan være ren indbildning. I al fald virker den efter formålet - også på en birma. :slight_smile:

Mange tak! Det giver mig mod på at give det en chance :høhø:

Jeg kan ikke lige finde trådene. Men dengang furminatoren “kom på mode” her på Kattegale var der nogle tråde med birmaer, hvor furminatoren havde en uheldig effekt på pelsen. Så gå forsigtigt frem til at starte med - det kommer jo an på hvilken slags birmapels din kat har. Jeg bruger ikke furminatoren på mine birmaer - efter min mening er en god kam bedre til dem og den ødelægger ikke hårene. Derimod er furminatoren fantastisk til mine huskatte. Så prøv, så finder du ud af om det er en god investering til dine katte :slight_smile:

[QUOTE=Marianne;629483]Grrrr… :GRR:

Jeg fandt den hos Petworld lørdag morgen, men fordi jeg har ligget syg hele weekenden, kunne jeg ikke tage derned.:besvimer: Ringer til dem idag, da den stadig står til udsalgspris inde på deres hjemmeside. Ville lige høre om de havde flere inden jeg begav mig derned af… Og så siger den duuuuumme mand ( :grrrierdumme: ) at deres tilbud ikke gælder mere. :(Jeg spørger hvorfor de så ikke har fjernet annoncen på deres hjemmeside, men det ville han ikke svare på. Da jeg siger jeg vil lede efter den på nettet og se om jeg kan finde den lidt billigere siger han “jamen vi HAR den jo hjemme”… *Grrrr - ja - men du vil ikke sælge den til den annoncerede pris… Grrr… :lynogtorden: Så jeg går på jagt, så løverne kan få fjernet lidt pels (så får jeg jo også en god undskyldning for at bestille fontæne og andre lækre løvesager:tihi::hjertehop:)[/QUOTE]

Ellers har jeg en i størrelse Medium, i gul, som kun er brugt 1 gang… Jeg skal have den i small istedet… Skriv en PB hvis du er intresseret… :slight_smile:

Jeg har hørt flere episode med uheldige udfald pga. brug af furminator på en langhårskat.

Jeg vil LANGT hellere anbefale en schæferstrigle. De er eminente til at tage underuld i store mængder, og den skærer ikke hårene på nogen måde :slight_smile: Og så koster de kun en 70 kr i stedet.

Sådan en har jeg

[QUOTE=HeroldDesign;626267]Det er så ikke korrekt!
Persere har masser af underuld, ellers ville det jo være en nem sag at holde en perser :-)[/QUOTE]

Jeg har showvasket en perser og undrede mig over at det tog under den halve tid at fønne den end det gør med en skovkat, og det var ifølge ejer fordi den ikke havde underuld (som NFOén har).

Tror du ikke det er skovkattens dækhår der driller her, for Perser har underuld :stuck_out_tongue:

Bt86…:juhu:

Hvor er du søøøøøø:love2:

Men til mine huskatte, blir en medium for stor - ellers mange mange tak:p

Perserens pels føltes faktisk som om den udelukkende bestod af dækhår (blot ikke stride ligesom NFOéns). Fine silkebløde dækhår. Jeg ved godt hvordan underuld føles :wink:

Hvordan kan den dims kende forskel på underuld og det andet pels? Og hvad er det nu for en af hårene som siamesere ikke har? Rex’en ved jeg jo har udelukkende underuld (hmm så betyder det at en rex bli’r til en sphynx hvis vi friserer den med en Furminator? :wink: )

I de 21 år jeg har haft persere har de altså allesammen haft underuld.:smiley:
Jeg ved ikke om du kender Lena Pfaff? Hun er kattefrisør og har opdrættet persere. Da jeg fik en perser hvor jeg havde store problemer med at holde hans pels fri for filter skrev jeg lidt sammen med Lena om det. Hun skrev følgende:
Desuden ser det ud på billedet, som om han samtidig har sat en del underuld. Det vil derfor give ekstra arbejde denne vinter med at holde pelsen. Mine katte har alle gjort det samme - og tro mig - det betyder ekstra arbejde.

Jeg er også ret sikker på at Louise med de klassiske persere vil gi mig ret!:slight_smile:

Men selvfølgelig er der store forskelle på de enkelte perserlinier´s pels. Og forskel på sommer og vinter pels! :smiley: