Furminator...duer den?

Jeg har købt en furminator i dag i Loppetjansen.
Har nogen af jer prøvet den, og duer den til noget?
Jeg ville blive rigtig glad for at høre om jeres erfaringer med den.

Den duer helt sikkert - nogen gange næsten for godt.

Jeg bruger oftest min i fældeperioden og ellers ikke - og jeg er forsigtig med at køre den for mange gange henover det samme sted, især ved korthårskattene, da de hurtigt bliver ret tyndpelsede så. På Coonerne skal jeg til gengæld være opmærksom på om vi snart skal på udstilling igen, for så skulle de helst have bare lidt af deres underuld tilbage.

Men med omtanke synes jeg den er genial at bruge :ok:

Jeg vil ikke anbefale at bruge den, jeg syntes den virker mere som en Terminator end en furminator, ihvertilfælde hos perser :høhø:

Tak for jeres svar.
Jeg må starte forsigtigt ud så.
Jeg har fået en 1½ år gammel maine coon i dag, og han fælder en del så jeg tænkte at den ville være god:) Måske bare her i foråret mens det er værst:øhmm: Han skulle jo nødigt blive skaldet…

Du kan læse flere meninger om den her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=7439&highlight=Terminator

og denne tråd handler også om Terminator http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=7797&highlight=terminator

Min erfaring er, at den er rigtig god til korthårskatte og katte som ikke har formeget underuld. Den tager fat og flere katte (og hunde) bryder sig ikke om det. Du skal også være opmærksom på, at den skal bruges i en pels som er gennemredt og uden filtre.

[quote=mismaia;356708]Tak for jeres svar.
Jeg må starte forsigtigt ud så.
Jeg har fået en 1½ år gammel maine coon i dag, og han fælder en del så jeg tænkte at den ville være god:) Måske bare her i foråret mens det er værst:øhmm: Han skulle jo nødigt blive skaldet…[/quote]

Jeg bruger mest en bredtandet metalkam med skaft og en metal-“rive” til vores. Jeg synes, at det er det, der virker bedst.

Min blev anskaffet, afprøvet og røg så i skuffen, hvor den har ligget siden.
Den kan nemlig ikke kende forskel på løse og fastsiddende hår, og er man ihærdig nok med den, er jeg overbevist om, at man kan forvandle en Perser til en Spynx.

Kam og børste er at foretrække - synes jeg!

Jeg er glad for min, men bruger den mest kun i fældningsperioder - når vores sofaer efterhånden har mere pels end kattene :tihi:

Ellers ved behov.

Om drengene kan lide den? Syntes det kommer an på hvordan man holder den - og hvor længe man bruger den. Mine brokker sig, hvis ikke kammen holdes i en 90 graders vinkel når man børster. :slight_smile:
Og jeg børster altid igennem med en kam og karte først.

Jeg fik et kursus i brugen og heldigvis, for brugt forkert fjerner den mere end døde hår og filtrer katten. Du skal bruge lange seje træk, kører hele vejen igennem katten og ikke stoppe halvvejs i hvert strøg, og så skal du køre en normal langtandet kam igennem bagefter ellers filtrer katten.

Jeg vil ikke undvære Furminateren til mine katte, og det gælder både til huskattene og NFO’erne.
Jeg bruger den i fældeperioderne, kam bagefter og til slut en børste.

Jeg er glad for min - bruger den kun når de
fælder og når eg ville ønske at jeg kun hande hårløse katte :wink: hehe

man skal bare huske at man kun må bruge den et par gange om ugen, da de ellers kan ødelægge kattens hud

Mange tak for alle jeres bidrag.

Nu tør jeg godt bruge den når den kommer:)

Vi har også en… Jeg bruger den sjældent… Den bruges i fældeperioderne, og kun i pels der er absolut dulle fri pels. Bruger den lidt af gangen, for ikke at gøre kattene helt skaldet, for den tager MEGET, RIGTIG MEGET! Især på Fie som er en coon, med en ret fin pels. Men den kan helt sikkert forhindre noget af fældningen :slight_smile:

Jeg er superglad for min. Men som andre har sagt, skal den bruges med omtanke.

Jeg fik engang fjernet for meget på Cæsar, med det resultat at han blev enormt fedtet (al den pels han ellers producerede talg til at pleje, var jo væk). Men jeg bruger den såmænd også på Ebony, som er en ret kort- og tyndhåret huskat. Det er dog kun lige et par strøg på ryggen når hun fælder allermest, men den tager alle løse hår.

:ok: herfra.

Ja overdreven brug kan give fedtpels - den er ikke et mirakelmiddel som den beskrives som i reklamerne.-)

Jeg bruger meget sjældent min. Dels har jeg en lidt langhåret exo-han, og den er simpelthen for hård ved ham, han hader den endnu mere end kammen.
Og dels duer den slet ikke til lang perser-pels IMHO, der kan man til nød bruge en “underulds-rive” (kig ind på Ann Ks hjemmeside), når det er stor-fælde-tid.

Ellers er et par store, bredtandede kamme alt, hvad jeg behøver. Den ene er en “rullekam”, den anden med 3-4 cm lange tænder med et par mm imellem - begge købt hos den lokale Bonnie/Poppi. De er ikke kønne - sort plast med rødt gummi-greb - men de funker! Til mine 2 ihverfald.