FURminator og kat nr. 2

Hej. Går og ønsker mig kat nr. 2. Men desværre er kæresten stadig ikke heelt med på ideén. Så nu vil jeg gerne have jer til at lave en liste over +'er og -'er ved at få kat nr. 2 :slight_smile: Så han kan blive overbevist :wink:

Og så vil jeg høre om der er nogen der har erfaringer med FURminator :slight_smile:

For os er det det bedste vi nogensinde har gjort at have 2 katte sammen. De holder SÅ meget af hinanden og man kan sige hvad man vil, men et manneske kan aldrig erstatte en anden kat uanset hvor maget man aktiverer katten. Så at have 2 katte sammen tager også meget arb fra en selv mht aktivering og leg, og så laver de ik ligeså meget ballade i kedsomhed og hvis man er sent hjemme så har de hinanden så de ik føler sig ensomme. :slight_smile: For os er det det bedste vi har gjort og hvis man observerer sin kat viol man også kunne se om den savner en anden.

Jamen det gode ved at være 2 er da at de har glæde af hinanden, jeg har selv set hvordan min gamle Victoria livede op da No 2 indfandt sig og også da no 3 ankom.

Jeg har furminatoren og er rigtig glad for den.

Mht furminator så er den super til at bruge en gang om måneden eller noget, men for os tager den lidt for maget hår. Den tager alle de løse hår + underulden så hvis man bruger den for flittigt ender man med en meget tyndhåret kat :S Som hverdagsbrug bruger vi en gummikarte som kun fjerner de løse hår. -thumbs

Ej hvor jeg staver elendigt idag! Sorry håber du forstår anyway :stuck_out_tongue:

Der er stadig nogle der siger at katten er sin egen og går sine egne veje . . . sikke noget sludder - det er da vist kun fertile hanner som kun har damer i hovedet -uha -uha -uha

Der er også nogle der hårdnakket ryster på hovedet, når vi (som har mange katte og har haft dem i mange år) siger, at katten er et flokdyr - det er vist kun den Bengalske tiger som er enegænger - og det er jo ikke ligefrem den vi har i vore stuer.

Nå - men jeg vil altså stærkt/varmt anbefale, at I anskaffer jer kat nr. 2 - især for kattenes skyld og lidt for jeres -tihi katte vil gerne ha en artsfælle at dele hængekøjen og madskålen med - nøjagtig ligesom os andre -forelsket og så er der jo een til hver at dele sin seng med -høhø

Ang. Furminatoren, er jeg ikke kommet rigtig igang med at bruge den - her i huset er man ikke så glad for pelspleje - men prøv den af (lå evt. af nogle der har een - den koster en kvart bondegård) :slight_smile:

Mange tak for svarene. Hvilke kamme/børster kan i så anbefale til en korthårs huskat ?

Der er kun + ved mere end en kat.

en ganske alm gummikarte -thumbs

Og hvordan ser sådan en ud :stuck_out_tongue: ? Og hvad koster den ca. og hvor køber man den ? :slight_smile:

Du kan få den hos alle dyrehandlere. Det er en slags børste uden skaft (altså kun hovedet) og så med bløde gummidutter som “hår”. Den koster vel en 20-25 kr vil jeg tro :slight_smile:

Aallerførst… jeg vil også til enhver tid tale for at have to katte! Selv om man gør sit bedste, så er man som ejer bare ikke helt god nok til at lege kattelege, tale kattesprog, vaske kattevaske og snuse i numsen!

Når det så er sagt, så mener jeg at det er vigtigt, at du tager et rigtig godt kig på din kat… Hvordan er den? doven?, legesyg? social? reserveret? Kun du og din kæreste kan give svarene…
Så kig på kattens alder… der er altid større chance for succes når man introducerer en yngre kat til dens artsfæller…
Hvordan har din kats opvækst været? God i en kærlig famillie? hentet på internat med total ukendt fortid? hentet havlvild hos bondemanden?
Svarene på disse spørgsmål skal bruges for at finde ud af hvilken kat I bør finde som kammerat - eller om I evt bør lade helt være og så glæde jer over den ene kat I har…
For godt nok er katte sociale dyr, men de er også meget territoriale dyr - og det er bestemt ikke alle, som vil acceptere at skulle dele deres nærterritorrie med en artsfælle!

Hvis I beslutter jer for endnu en kat, så husk at der som regel er større chance for succes, hvis I vælger en killing… og sørg for at få en evt killing neutraliseret så hurtigt som muligt, sådan at den ikke når at blive kønsmoden og evt på den måde virke truende på jeres “gamle” kats status i jeres hjem.
Se især på, hvordan killingen egentlig er… spørg jer for hos opdrættere (og hermener jeg også den familie, som en evt huskattekilling kommer fra!. Opdrætteren er nærmest til at vide lidt om en killings karakter og personlighed. hvis I vælger at købe fr internat, skal I naturigvis stille samme spørgsmål om katten…

Held og lykke med evt at finde endnu en kat! Det er ren uhæmmet glæde at se to bæster stæse hærgende gennem ens hus - og vågne med dem i sengen om morgenen :slight_smile:

Anng Furminatoren… hvordan er jeres kat pels? Hvis den er tyk med masser underuld, så vil en Furminater være et fantstisk redskab til pelsplejen - hvis pelsen derimod er meget glat og uden underuld af betydning, så vil en gummikarte klart være den bedste løsning. Du kan få begge dele her www.mysterycoon.dk

Jeg er glad for furminatoren til hunden - den er svær at bruge på kattene, da den rammer deres knoglebygning og det er ikke ebhageligt for dem - men den virker. Taras enorme døde underuld er næsten væk. Det er den underuld, der har siddet og filtret til, kan jeg se nu.

Husk at redde dem igennem med en anden børste EFTER furminatoren - ellers filtrer de igen. Det gør mine i hvert tilfælde

Knus

Ang Ann K’s indlæg så vil jeg lige sige. At det ikke altid er ønskværdigt at fjerne underulden på katten. Fx så har jeg Briter og hos dem vil man jo gerne have en tyk vamset pels med underuld og ikke en tyndhåret kat. Jeg vil personligt sige at hvis katten kun fælder alm hår og ikke underuld så vil en gummikarte være alt rigeligt til at fjerne de løse. :smiley:

Ja, jeg er så et fjols, for jeg har endnu ikke fundet ud af fordelen ved den til mine katte. Der er min rive og en stålkam bare så fine. -thumbs

Ann K

Fiona er reserveret overfor fremmede. Hun er meget aktiv. Hun er 13 måneder og den kat jeg havde kig på er fra dec. 2007.
Fiona er ikke specielt glad for at blive nusset, hvilket den kat jeg har kig på er. Den elsker alle, hvor imod Fiona kun elsker mig, og lidt min kæreste.
De er begge steraliseret.
Ved ikke om de er for forskellige ?