Gå tur med katten?

Jeg må indrømme.
Hermie har et stor trang til at komme ud.
Men lige pt, kan jeg ikke finansere en indhegning. Så der ville gå lang tid før det ville blive muligt.

Men har overvejet at købe en sele til hende, og gå ture. Hun vil meget gerne ud, og stikker af stortset hvergang hun ser sit snit.

Sparta har ingen interesse for at komme ud, det er alt for farligt.

Men ville 3 ture om dagen være nok?.. Eller ville hun ikke blive “mæt” af det?.
Pga skole, 7- 15-16 stykker, er det nærmest umuligt at komme ud oftere, for når jeg endelig er hjemme, og har hentet hunden, skal der laves lektier, laves mad, spise mad, tømme kattebakke, tjekke KG, i bad, også er det tid til bamse’s aftens tur. Her ville misser komme med ud også. Også i seng.

Det er stort set mine hverdage. (Må lige tilføje, morgen bliver der brugt alt mellem 10-30 min på at kæle, det vælger Hermie, sparta og hermie insistere på at jeg bruger 30-60 min om aften inden jeg sover. Og generalt, når jeg kommer hjem, bruges al min tid ikke kun på lektier, eller noget andet:) Bare mere så det ikke kun lyder som om jeg aldrig snakker med mine dyr;) )

Men tilbage til spørgsmålet, ville 3 ture ikke være nok?.. eller for lidt?.. Eller vil jeg gøre hendes trang til at komme ud størrer?

Er hun neutraliseret???
Hvis hun ikke er ville jeg nok ikke løbe risikoen ved at gå tur med hende, for så er jeg næsten sikker på hendes trang vil blive dobbelt så stor - men hvis hun er neutraliseret, kan jeg ikke se nogen grund til ikke at gå tur med hende :wink:
Mine har jo godt nok indhegningen i baghaven, men jeg går da tur med dem indimellem alligevel, for at de kommer ud i de grønne grøftekanter :wink:

Jeg går jo tur med Snehvide stort set hver dag, og én gang om dagen er nok for hende. :slight_smile:

Når man går tur med en kat, er det jo ikke fordi, den skal ud at “nifle” som en hund. Snehvide foretrækker i hvert fald til enhver tid bakken og kan slet ikke finde ud af det udendørs. Nej, det hun vil udendørs efter, det er News - alle indtrykkene og duftene, som fortæller hende, hvad kvarterets andre katte går og laver.

Når jeg kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen, får kattene lige lidt ekstra, mens jeg sætter kaffen over. Så tænder jeg computeren, og jeg har dårligt nok fået checket mail, før Snehvide sidder ved siden af min stol og kigger meget sigende på mig. Hun hopper ikke op på bordet som ellers, nej ,hun bliver siddende på gulvet. Jeg ved godt, hvad dét betyder, så jeg kan lige så godt tage overtøj på med det samme. :høhø:

Når Snehvide så har fået sit seletøj på, går vi gennem indhegningen ud i haven, hvor hun lige skal have checket, om nabokattene har været forbi. Udenfor havelågen stopper hun så op et øjeblik og overvejer, hvad dagens rute skal være - til højre, til venstre eller skråt over til legepladsen. Aldrig samme rute to dage i træk, så hele kvarteret bliver besøgt indenfor en uges tid… :smiley:

Så går hun langsomt videre, mens hun med jævne mellemrum stopper op for at snuse til buske, havelåger og alt muligt andet. Hvor de andre katte har været forbi, markerer hun også ved at gnubbe kind eller kradse. Der er tydeligvis nogle “kattevejkryds”, som skal markeres hver gang… Hun ved naturligvis også, hvor alle kvarterets hunde, katte og kaniner bor.

De fremmede katte bryder hun sig ikke om. De får et hvæs og en knurren, der som regel får dem til at fortrække - eller også er det bare, fordi jeg er med, så de kan se, vi er to mod én. :smiley:

Det sker, at vi får øje en hund, og dem kan Snehvide bestemt ikke lide. Hvis den er langt væk, sætter hun sig ned og holder øje med den, indtil den er væk - og så går hun den modsatte vej. Hvis den kommer tættere på, lunter hun afsted med mig hængende efter. Der er heldigvis ingen løsgående hunde her, men man kan jo komme for tæt på, og så må jeg tage hende op og bære hende væk. Hun knurrer ad hunden, men gør ikke mig noget.

Når vi kommer rundt, måler hun også træerne med øjnene, for det er jo godt at vide, hvor man evt. kan søge tilflugt. Nogle gange klatrer hun også lidt op, og så må jeg holde linen stram, så hun aldrig kommer højere, end at jeg selv kan løfte hende ned.

Men ellers er hun meget dygtig til at gå i snor. Hun trækker ikke, som jeg har prøvet med andre katte, men går stille og roligt i den ret korte line. Vi fik hende fra et kattehjem, så jeg er ret overbevist om, at hun må have lært det i sit tidligere liv. Sammen med mig har hun lært, at jeg ikke kan gå under biler, buske og lignende, så dem går hun altid pænt udenom. Men hvis der er et hul i en hæk, så skal hun da lige prøve, hvor langt jeg vil lade hende krybe ind. :høhø:

Vores daglige tur tager som regel en halv times tid, og når hun kommer hjem fra den, tager hun sig et ordentligt hvil. Jeg kan mærke, hvor glad hun er for at komme lidt rundt, og det er jeg også, fordi en kat i snor altid giver anledning til en snak med andre. Og så er det jo også god motion for os begge to. :slight_smile:

Men - man skal ikke begynde at gå tur, hvis man ikke har tænkt sig at fortsætte med det - måske ikke hver dag, men i hvert fald regelmæssigt. Og i alt slags vejr, hvis katten vil det! At tage sådan et gode fra den igen, efter at den har vænnet sig til det, ville svare til at gøre en udendørs kat til indendørs, så man skal lige tænke sig lidt om, inden man begynder på det. :slight_smile:

Flere Snehvide-billeder i album her og på min hjemmeside. :cool2:

Sikke en hyggelig, katteguidet tour gennem jeres nabolag :slight_smile:

Snehvide har sikkert bare været hund i sit tidligere liv. En hund, der har opført sig pænt og i dette liv er avanceret til kat :høhø:

Tak. Ja, det er faktisk så hyggeligt at gå med hende og prøve at se verden gennem hendes øjne. :smiley:

Snehvide har sikkert bare været hund i sit tidligere liv. En hund, der har opført sig pænt og i dette liv er avanceret til kat :høhø:

Uha! Det ville jeg ikke turde sige til hende. Næh, hun har snarere været et menneske, der har opført sig pænt. Måske en hundeejer, så dygtig hun er til at føre mig rundt. :høhø:

Jeg går også tur med Merlin i sele, som er en af vores 5 burmeserkatte, til stor fornøjelse for os begge. Men jeg går kun tur med ham i vores have som er på 1400 m2 og det er også i alt slags vejr hvis han har lyst til det. Jeg ville ikke turde gå tur med ham i nabolaget, for jeg ved ikke om der pludselig kommer en hund som ikke kan li’ katte eller omvendt, og en skræmt kat kan ingen styre. Og selvom man tager katten op, for at beskytte den, vil det sikkert kun resultere i slemme kradsemærker på kroppen idet den kun har en ting i hovedet og det er flugt, og en skræmt kat med en sele efter sig ville hæmme katten i dens naturlige instinktive adfærd som er flugt væk og op i træer osv. for at komme i sikkerhed.

Vi har et indhegnet område til vores katte, som er vores overdækkede terasse som vi har lukket med net, så de kan være derude og hygge sig og kigge på dyrelivet og nyde det.

Jeg har også altid gået med mine katte hjemme hos mine forældre. de har en stor have og en græsmark, som især Yasha altid har nydt at komme ud og tulle lidt rundt på hver dag i sele.

tak alle =)
Når min indhegning kommer op, kan man så tillade sig at stoppe? eller er det til Hermie ikke er her mere at man forsætter?:slight_smile:

Merlin vil ikke nøjes med kattegården, han vil også gerne ud og markere og snuse til de andre kattes “hilsner”. Vi går ca. en dgl. tur… Jeg er næsten sikker på, at Hermie vil ikke glemme en for hende god vane med dgl. gåture, fordi hun får en indhegning. Hun vil nok plage dig for at få selen på og så ud og gå… hun vil stå ved døren og vise dig at nu skal vi ud og gå. Det er jo hyggeligt og en smag af frihed :slight_smile:

Tak for de skønne billeder af Merlin i sneen. Et rigtigt flot syn! :slight_smile:
Jeg er enig i, at der er en risiko med løsgående hunde, og at man kan blive revet og bidt slemt af en panisk kat. At jeg alligevel går tur med Snehvide skyldes to forhold:
[ul]
[li]Området - det er et klart afgrænset kvarter, og jeg har ikke set en eneste løsgående hund i de 8 måneder, vi har boet her.
[/li][li]Katten - Snehvide er normalt meget rolig, og de få gange hun har panikket lidt, har hun aldrig ladet det gå ud over mig
[/li][/ul]

Enig i at katten vil huske turene udenfor, så hvis man regner med at den skal være i en indhegning senere, vil det nok være bedst at nøjes med at gå tur i haven indtil da. Så bliver det ikke et tab, men derimod en gevindst, den dag indhegningen bliver en realitet og seletøjet kommer af - i haven. :slight_smile:

Min gamle mitte, der gik fra fritløb i CA til indendøds lejligheds kat til at flytte med mig med potenial ude tilgang dog uden have… ja HUN synes det var fjong at gå tur i sele - men det skulel være HELE tiden, og lige når hun lystrede og ellers så satte hun et hus op af den anden verden.

Så i en årrække så sad hun i en lang tøjsnor ud af vindue/havedør da der ikke var indhegnet og var fuld tilfreds med det.

Men gå tur med en kat - nix det gør jeg så af den årsag aldrig mere. det bliver indhegning eller tøjring under opsyn :slight_smile:

Vi har også haft katte i snor på altanen, hvor vi tidligere boede.

Det kan sagtens lade sig gøre - naturligvis med forsvarligt opsyn, så de ikke lige pludseligt hænger ud over kanten… :cool2:

Kan det være at det der irriterer hermie er at hun kan se verden udenfor igennem døren?
Hvordan reagerede hun dengang du boede i lejlighed?

Hun virkede overhovedet ikke ude søgende dengang de boede hos min mor, de stod altid i døren og sagde hej, men prøvede aldrig på at smutte ud.
Den eneste gang hun kom ud var der hvor hun stod og kaldte ude på trappen da i hentede hende og der virkede hun jo ikke særlig tryg ved det. hm.

Jeg tror det fordi hun kan se græsset, fuglene, kattene som løber rundt. Også nok fordi hun har “stukket” af 2 gange. Hos din mor, og i den tidligere lejlighed. Var der kun en terasse, og når hun løb ud af hoveddøren, var der trapper. Løber hun ud her, er hun ude med det samme. Og har"frit" valg på alle hylder hvor hun vil løbe hen. Heldigvis er jeg hurtigt til at fange hende. men hun har fået smag på at der er noget andet uden for. For i den tidligere lejlighed var der ikke noget problem.
Men her er vi jo tæt på jorden, tæt på alting, og kan se pipperne lande i haven. Heldigvis får jeg snart skattepenge tilbage. Også må min far lave en fiks, foldsammen indhegning. Min have er ikke stor. Men i det mindste kan hun komme ud og snuse lidt så:) Den skulle gerne blive størrer når jeg kommer over i en størrer lejlighed:)

[QUOTE=Blunky;559042]Jeg tror det fordi hun kan se græsset, fuglene, kattene som løber rundt. Også nok fordi hun har “stukket” af 2 gange. Hos din mor, og i den tidligere lejlighed. Var der kun en terasse, og når hun løb ud af hoveddøren, var der trapper. Løber hun ud her, er hun ude med det samme. Og har"frit" valg på alle hylder hvor hun vil løbe hen. Heldigvis er jeg hurtigt til at fange hende. men hun har fået smag på at der er noget andet uden for. For i den tidligere lejlighed var der ikke noget problem.
Men her er vi jo tæt på jorden, tæt på alting, og kan se pipperne lande i haven. Heldigvis får jeg snart skattepenge tilbage. Også må min far lave en fiks, foldsammen indhegning. Min have er ikke stor. Men i det mindste kan hun komme ud og snuse lidt så:) Den skulle gerne blive størrer når jeg kommer over i en størrer lejlighed:)[/QUOTE]

Tænkte nok at en stor del af det var fordi du var kommet ned til jorden. Før jeg flyttede i lejlighed boede Mini og jeg også i rækkehus, hun reagerede så bare stik modsat hun var meget bange for det udenfor, efter vi flyttede i lejlighed har hun fået total meget selvtillid og er blevet mega fræk :slight_smile:

Men igen nu har Hømse jo været vant til at komme ud i løbegård, men er det kun hos melgaard eller er det også de andre steder hun har været? For hvis hun har været vant til løbegård i de 4 år hun levede før hun kom hos dig, så er det jo forståeligt at hun savner det udenfor.

Jeg ved ikke om hun har været vandt til det fra andre steder også.
Men hun Har ihvertfald været vandt til det hos Meldgaard. Og det jo det hun har været det meste af tiden. Vil jeg mene:)
Kan prøve at hører Phanthera om hun var ude da hun bodede hos hende.

Men hun har jo ca 50% af sit liv været vand til det. Så mon ikke det hænger ved. Sparta har aldrig været ude. Og hun er simpelthen så bange for det"! Det er næsten syndt:)

[QUOTE=Blunky;559049]Jeg ved ikke om hun har været vandt til det fra andre steder også.
Men hun Har ihvertfald været vandt til det hos Meldgaard. Og det jo det hun har været det meste af tiden. Vil jeg mene:)
Kan prøve at hører Phanthera om hun var ude da hun bodede hos hende.

Men hun har jo ca 50% af sit liv været vand til det. Så mon ikke det hænger ved. Sparta har aldrig været ude. Og hun er simpelthen så bange for det"! Det er næsten syndt:)[/QUOTE]

Jo jeg tror det hænger ved når hun har været vant til det igennem 4 år. Det er faktisk lidt “sjovt” med Sparta, for dengang vi snakkede om, om hun skulle omplaceres snakkede vi jo meget om at hun skulle et sted hen hvor hun kunne komme ud. :slight_smile: