Gæt en sygdom

Efter en del undersøgelser på mandagskatten Billy er diagnosen blevet… ved ikke! Til gengæld er der fundet flere problemer, som heller ikke lige kan forklares. Så hvis der er nogen, der liiiige synes, at det lyder som noget de kender, så byd endelig ind :slight_smile:

Der er to katte, der begge hoster og kaster op. Billy hoster mest og kaster lidt op, Nugga kaster mest op og hoster lidt. Symptomerne er kommet og gået i over et år, og det følges ad hos begge katte. Det ser ud som om, det er følsomt over for antibiotika, men vender tilbage efter kuren / et stykke tid. Clavubactin og Ronaxan er prøvet. Desuden har vi haft en hel sommer helt uden opkast, det stoppede af sig selv i foråret og kom tilbage sidst på efteråret.

Billy er blevet undersøgt hos dyrlæge. Nugga er ikke, fordi hun er rædselsslagen for dyrlæger, transport, alt. På Billy er der blevet taget urinprøve, blodprøve, han er scannet (hmmmm… eller var det røntgen?) uden at der var noget at se. Til sidst har de åbnet og taget biopsier fra mave og tarm. Resultatet er:

• Fortyndet urin, hvilket kan være tegn på begyndende nyreproblemer. Ingen bakterier i urinen. Nyretal er ok.
  • Lever ligner en fedtlever, bleg og lidt opsvulmet. Levertal er ok.
  • I maven er der fundet lymfocytær plasmacytær gastritis, som jeg forstod det noget celle-forandrings-noget, som kan komme af alt muligt.

Billy har i øvrigt taget en del på i år. Han plejer at ligge ret stabilt på omkring 4 kilo sommer og 5 kilo vinter. Nu har dyrlægen vejet ham til svimlende 5,9 kg. (Han er orientaler!) Billy er i øvrigt 7 år, Nugga vist nok 8.

Teorier, der er aflivet eller afprøvet er:

• helicobactor (var der ikke)
  • orm (har givet voldsomt mange forskellige ormekure)
  • fiberrigt tørfoder i stedet for vådfoder.

Teorier, der stadig ånder (ret svagt)

• lopper og allergi over for dem. Der var en lillebitte smule loppeekskrement på Billy første gang til dyrlæge, anden gang efter loppekur intet.
  • foderallergi

Behandling
Billy har igen fået antibiotika, noget i depot og noget clavubactin, hosten er væk, og jeg har indtryk af at han ikke har kastet op siden, indtil i torsdags hvor jeg så ham (Jeg ser langt fra hver gang de kaster op, men finder dejlige overraskelser under min seng, i bestikkrukker i forsænkede vindueskarme, i reoler mm :S) I weekenden har jeg vadet rundt i opkast, så jeg tror, han er i gang igen. Nugga starter på 10 dage clavubactin i dag.

Dyrlægen mener, at lever, mave, opkast og hoste hænger sammen, og at nyretallene kan være udtryk for begyndende nyreproblemer (ja, hvorfor skulle han ikke også få det?) Men altså stadig et stort ved ikke… Nå men alle input modtages med stor tak!

mvh. tina

Har du prøvet en second opinion hos en anerkendt kattedyrlæge :?

Sikke noget…det er da trist for både dig og kattene.

jeg mangler oplysning om hvad du fodrer med…begrundelse kommer her:

Min nu 19-årige Burmilla Knirke kastede op gennem et par måneder for præcis 3 år siden, hver morgen, lige ud i mit hår…dette var muligt, fordi vi deler hovedpude.:tihi:
Hun virkede slet ikke syg…spiste som hun plejede, var glad og havde det fint.

Men…jeg var bekymret, så afsted til Aalborg Dyrehospital…de lavede det store blodpanel, selvom hun fik det lavet året før. Intet galt, bortset fra allergi. Det vidste jeg i forvejen, dog ikke hvad hun var allergisk overfor.

Jeg blev så foreslået, at der blev lavet en ultralydsscanning af hele mave/tarm-regionen, pga Knirkes alder, dengang 16 år, havde de en formodning om, at hun havde cancer.:S

Knirke blev scannet…jeg var med og holdt hende så hun lå helt stille…resultat: Intet galt.

Knirke fik på det tidspunkt RC Renal (kun for at skåne nyrerne) og andet RC vådfoder. Hun fik også Porta 21, Applaws, Almo Nature, hun fik kun vådfoder…

Dagen efter scanningen besluttede jeg at fjerne alt RC-foder fra mit hus og det kommer aldrig ind igen.
Knirke får stadig vådfoder af de ovenfor nævnte mærker.

Knirke har ikke kastet op siden…det var i april 2010, hun blev scannet.:thumbup:

Det var allergi overfor RC…det var den eneste behandling hun fik, at foderet blev fjernet fra mit hus.

Jeg har været på Bygholm. Af nogle herinde kaldet “rigshospitalet for katte” :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1025992]Sikke noget…det er da trist for både dig og kattene.

jeg mangler oplysning om hvad du fodrer med…begrundelse kommer her:

Min nu 19-årige Burmilla Knirke kastede op gennem et par måneder for præcis 3 år siden, hver morgen, lige ud i mit hår…dette var muligt, fordi vi deler hovedpude.:tihi:
[/QUOTE]

Og jeg har ondt af mig selv, fordi jeg finder opkast i mine reoler! Igennem et par måneder… du må have elsket hende højt! :slight_smile:

Allergi står ikke superhøjt på listen over mulige problemer, fordi der er to katte, der har det og har fået det på samme tid. Men jeg fodrer normalt med vådfoder, da begge mine katte har haft problemer med urinveje. Primært Lux fra Aldi og ellers en god blanding af, hvad jeg finder på tilbud på Zooplus og på supermarkedets hylder.

mvh. tina

• Updated - - -

Måske skal jeg lige tilføje, at dyrlægen INDEN hun gik i gang, advarede mig om, at det ikke var sikkert, at hun kunne finde en diagnose. Så der er altså slet slet ikke noget med, at jeg føler mig snydt eller noget i den stil. Jeg tænker bare, at nogle gange er der nogen, der lige kan se noget, som dyrlægen ikke kan, og hvis der er sådan en, så ville det jo være ærgerligt, hvis jeg ikke fik spurgt :slight_smile:

mvh tina

[QUOTE=taina;1026020]Jeg har været på Bygholm. Af nogle herinde kaldet “rigshospitalet for katte” :slight_smile:

Og jeg har ondt af mig selv, fordi jeg finder opkast i mine reoler! Igennem et par måneder… du må have elsket hende højt! :slight_smile:

Allergi står ikke superhøjt på listen over mulige problemer, fordi der er to katte, der har det og har fået det på samme tid. Men jeg fodrer normalt med vådfoder, da begge mine katte har haft problemer med urinveje. Primært Lux fra Aldi og ellers en god blanding af, hvad jeg finder på tilbud på Zooplus og på supermarkedets hylder.

mvh. tina

• Updated - - -

Måske skal jeg lige tilføje, at dyrlægen INDEN hun gik i gang, advarede mig om, at det ikke var sikkert, at hun kunne finde en diagnose. Så der er altså slet slet ikke noget med, at jeg føler mig snydt eller noget i den stil. Jeg tænker bare, at nogle gange er der nogen, der lige kan se noget, som dyrlægen ikke kan, og hvis der er sådan en, så ville det jo være ærgerligt, hvis jeg ikke fik spurgt :slight_smile:

mvh tina[/QUOTE]

Jeg siger ikke, at det ér allergi…men har du fået lavet en blodprøve på det?

Ellers har jeg ingen andre forslag.

Bygholm ville jeg absolut stole på…de ved, hvad de har med at gøre. :slight_smile:

Min første tanke var orm inden jeg læste at de har fået flere forskellige typer ormekur. ER der lavet afføringsprøve for at udelukke det helt? Kan jo være det er nogle genstridige bæster som ikke klares af en kur :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1026028]Jeg siger ikke, at det ér allergi…men har du fået lavet en blodprøve på det?

Ellers har jeg ingen andre forslag.

Bygholm ville jeg absolut stole på…de ved, hvad de har med at gøre. :-)[/QUOTE]

Detøøøh… tror jeg ikke, jeg har, altså blodprøve for allergi. Er det ikke lidt svært med allergi og test? Lægen så i hvert fald ud som om, at jeg var RET dum, da jeg troede, at de lige kunne snuppe en enkelt test på mine børn og så vide, om de var allergiske over for alt :slight_smile:

Nej, det er der ikke. Hmmm… den er skrevet på “snakke med dyrlægen om”-listen, tak :slight_smile:

mvh. tina

[QUOTE=taina;1026042]Detøøøh… tror jeg ikke, jeg har, altså blodprøve for allergi. Er det ikke lidt svært med allergi og test? Lægen så i hvert fald ud som om, at jeg var RET dum, da jeg troede, at de lige kunne snuppe en enkelt test på mine børn og så vide, om de var allergiske over for alt :slight_smile:

[/QUOTE]

En blodprøve-multitest findes ikke…man undersøger for typiske allergener.

Jeg fik oplyst, at Knirke var allergisk i det store blodbillede…da jeg, selvom jeg havde Aalborg Dyrehospital som dyrlæger på det tidspunkt, bad Raiku Sarvå om en second opinion,…hun fik hele journalen, incl alle prøver, tilsendt.
Foderallergi giver typisk kløe i hovedet og på halsen…men kan også medføre opkastninger.

[QUOTE=Sim-Sim;1026109]En blodprøve-multitest findes ikke…man undersøger for typiske allergener.

Jeg fik oplyst, at Knirke var allergisk i det store blodbillede…da jeg, selvom jeg havde Aalborg Dyrehospital som dyrlæger på det tidspunkt, bad Raiku Sarvå om en second opinion,…hun fik hele journalen, incl alle prøver, tilsendt.
Foderallergi giver typisk kløe i hovedet og på halsen…men kan også medføre opkastninger.[/QUOTE]

Okay, tak :slight_smile: Det er ikke det, der står øverst på listen lige nu, men det ER på listen :slight_smile:

mvh. tina

Nå men… Billys blodøre er svulmet op for 3. gang, og det skal nok opereres denne gang.

Billy har været ok efter maveoperationen, ingen hoste og opkast, men jo altså også på antibiotika. På 9. dagen kastede han op, og et par dage efter begyndte hosten igen.

Nugga er stoppet med at kaste op, efter at hun er kommet på antibiotika.

Jeg har spurgt min dyrlæge, om han ikke bare kan stikke den en livsvarig recept på clavubactin, det kan jeg få i begge katte, og det virker - i hvert fald imens de får det. Men niksen… risiko for resistens.

Dyrlægen foreslår at prøve med binyrebarkhormon. Hvis det virker, er det for resten af livet, men Nugga får jeg det i hvert fald ikke i. Heller ikke sikkert, at jeg kan med Billy.

Fandens osse!

mvh. tina

[QUOTE=taina;1029159]Nå men… Billys blodøre er svulmet op for 3. gang, og det skal nok opereres denne gang.

Billy har været ok efter maveoperationen, ingen hoste og opkast, men jo altså også på antibiotika. På 9. dagen kastede han op, og et par dage efter begyndte hosten igen.

Nugga er stoppet med at kaste op, efter at hun er kommet på antibiotika.

Jeg har spurgt min dyrlæge, om han ikke bare kan stikke den en livsvarig recept på clavubactin, det kan jeg få i begge katte, og det virker - i hvert fald imens de får det. Men niksen… risiko for resistens.

Dyrlægen foreslår at prøve med binyrebarkhormon. Hvis det virker, er det for resten af livet, men Nugga får jeg det i hvert fald ikke i. Heller ikke sikkert, at jeg kan med Billy.

Fandens osse!

mvh. tina[/QUOTE]

Det er da en yderst fornuftig dyrlæge du har, vedkommende ville nok også miste sin autorisation, hvis du fik dit ønske opfyldt :slight_smile:

Jeg forstår ikke, hvorfor du (mener du) kan få clavubactin i begge katte, men ikke binyrebarkhormon i Nugga :?
Det burde da være nogenlunde det samme, eller synes Nugga Clavubactin smager godt ?

:slight_smile:

Ja, og det ved jeg jo godt :slight_smile: Vi er bare der, hvor aflivning rykker tættere på som alternativ, og det er jo lidt træls, når kræene er ok på antibiotika…

[QUOTE=danpia;1029163]Jeg forstår ikke, hvorfor du (mener du) kan få clavubactin i begge katte, men ikke binyrebarkhormon i Nugga :?
Det burde da være nogenlunde det samme, eller synes Nugga Clavubactin smager godt ?

:)[/QUOTE]

Claubactin skulle være smagskorrigeret, så det kan jeg drysse over foder og få i hende. Min dyrlæge siger, at binyrebarkhormon ikke er smagskorrigeret, så derfor er jeg ikke ret optimistisk med det. At give hende piller er overhovedet ikke en mulighed.

mvh. tina

Faktisk ville jeg da mene at en masse små korte kure hvor bakterien bliver ved at overleve i en vis grad øger sandsynligheden for resistens noget mere end en god lang kur på en månedes tid?

God pointe, tak!

mvh. tina

Helt enig, men det var jo heller ikke det der blev skrevet :slight_smile:

Måske man skal starte med en virkelig tilbundsgående undersøgelse så man kan få en rigtig diagnose.

Fuld blod-profil, urinprøve, afførrings-prøver hvor der ledes efter alle de ‘spændende’ ting (vha DNA/RNA).
Jeg tænker det er det mest nærliggende, at der er en eller anden bakterie eller parasit, da begge katte har problemer.
Er der lavet kikkert-undersøgelse af mavesæk og øverste del af tyndtarm?
Hvis ikke er det måske en god idé og samtidig få taget biopsier til mikroskopi.

[QUOTE=danpia;1029189]Helt enig, men det var jo heller ikke det der blev skrevet :slight_smile:
[/QUOTE]

Ja, men det undrer mig at dyrlægen så ikke har forslået eller udskrevet en længere kur end de mange små korte som kattene har været igennem? :slight_smile:

Og katten (Billy) har været åben, for der står

Til sidst har de åbnet og taget biopsier fra mave og tarm.

[QUOTE=taina;1029159]Dyrlægen foreslår at prøve med binyrebarkhormon. Hvis det virker, er det for resten af livet, men Nugga får jeg det i hvert fald ikke i. Heller ikke sikkert, at jeg kan med Billy.

Fandens osse!

mvh. tina[/QUOTE]
Binyrebarkhormon findes i en udmærket depot-udgave til injektion, Depo-Medrol. Det behøver ikke være tabletbehandling, og jeg har såmænd set enkelte tilfælde (af andre ting) hvor Depo-Medrolen har virket perfekt, hvorimod de små blå tabletter ingen effekt har haft. Så det er en mulighed, som kan overvejes. De trives udmærket på det.
VH
Susanne

[QUOTE=danpia;1029189]Helt enig, men det var jo heller ikke det der blev skrevet :slight_smile:

Måske man skal starte med en virkelig tilbundsgående undersøgelse så man kan få en rigtig diagnose.

Fuld blod-profil, urinprøve, afførrings-prøver hvor der ledes efter alle de ‘spændende’ ting (vha DNA/RNA).
Jeg tænker det er det mest nærliggende, at der er en eller anden bakterie eller parasit, da begge katte har problemer.
Er der lavet kikkert-undersøgelse af mavesæk og øverste del af tyndtarm?
Hvis ikke er det måske en god idé og samtidig få taget biopsier til mikroskopi.[/QUOTE]

Katten er undersøgt og herunder også åbnet for 9000 kroner uden at der er fundet en diagnose. Der er ikke lavet kikkert-undersøgelse, da dyrlægen valgte at åbne i stedet for, da hun så ville kunne se mere. Der er taget biopsier og resultatet af dem er, hvad der står i det første indlæg.

[QUOTE=Eife;1029194]Ja, men det undrer mig at dyrlægen så ikke har forslået eller udskrevet en længere kur end de mange små korte som kattene har været igennem? :slight_smile:
[/QUOTE]

Kattene har begge fået 10 dage på claubactin og 15 dage på ronaxan sidste år. Clavubactin virkede i kurens længde plus et par dage, ronaxan i nogle måneder efter. I denne omgang har Billy fået “noget i depot” (jeg fik ikke spurgt hvad og hvor længe) samtidig med fem dage Claubactin, og han kastede op igen efter cirka 10 dage og begyndte at hoste derefter. Nugga er startet på 10 dage clavubactin i mandags og har ikke kastet op siden.

Ville du foretrække at prøve med en lang antibiotika-kur før binyrebarkhormon?

[QUOTE=Susanne W;1029200]Binyrebarkhormon findes i en udmærket depot-udgave til injektion, Depo-Medrol. Det behøver ikke være tabletbehandling, og jeg har såmænd set enkelte tilfælde (af andre ting) hvor Depo-Medrolen har virket perfekt, hvorimod de små blå tabletter ingen effekt har haft. Så det er en mulighed, som kan overvejes. De trives udmærket på det.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak Susanne. Hvor tit skal det gives? Min hunkat er ret dårlig til at tackle dyrlægebesøg nemlig…

mvh. tina

[QUOTE=taina;1029238]Tak Susanne. Hvor tit skal det gives? Min hunkat er ret dårlig til at tackle dyrlægebesøg nemlig…
[/QUOTE]
Den holder 4-6 uger. Hvis du er lidt sej, kan du måske aftale med dyrlægen, at du selv kan stikke? Ellers er det en ide at lade hende blive i kassen, tage toppen af og hurtigt stikke - nålen skal blot lige under huden. Kitty Hawk var heller ikke vild med dyrlæge, og i starten injicerede ny ejer selv. De kunne dog ikke holde det ud i længden (hun er sygeplejerske, han er overpylret med katten, LOL!) så de gik over til ovennævnte, som fungerede fint i resten af kattens levetid. Hun led af en agressiv immunforsvarssygdom, som kun kunne holdes nede med Depo-Medrol, som hun så til gengæld havde det rigtigt fint på indtil sygdommen fik overtaget. Pointen er at det behøver ikke blive dramatisk, det er et ganske lille stik :slight_smile:
VH
Susanne

Og så ved jeg ikke, om det er forståeligt, men det er bare SÅ tudefærdigt fucking frustrerende, at have sagt, at NU skal den kat undersøges i hoved og bagdel, og jeg er ret kold over for hvad det koster, også selv om det ikke lige er nogle penge, jeg har til at ligge og flyde, og så er resultatet sådan set bare, at jeg er en hel del fattigere, og vi gætter stadig?!?

Jeg bebrejder som sagt bestemt ikke dyrlægen, der advarede mig om, at det kunne blive resultatet, men så er det altså bare lige lidt meget at skulle forholde sig til udsagn i stilen “Skulle den kat ikke undersøges ordentligt?”, samtidig med at jeg er ved at tude øjnene ud af hovedet, fordi bare ikke aner, om jeg kan beholde de kræ eller ej.

mvh. tina

• Updated - - -

[QUOTE=Susanne W;1029244]Den holder 4-6 uger. Hvis du er lidt sej, kan du måske aftale med dyrlægen, at du selv kan stikke? Ellers er det en ide at lade hende blive i kassen, tage toppen af og hurtigt stikke - nålen skal blot lige under huden. Kitty Hawk var heller ikke vild med dyrlæge, og i starten injicerede ny ejer selv. De kunne dog ikke holde det ud i længden (hun er sygeplejerske, han er overpylret med katten, LOL!) så de gik over til ovennævnte, som fungerede fint i resten af kattens levetid. Hun led af en agressiv immunforsvarssygdom, som kun kunne holdes nede med Depo-Medrol, som hun så til gengæld havde det rigtigt fint på indtil sygdommen fik overtaget. Pointen er at det behøver ikke blive dramatisk, det er et ganske lille stik :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Tusind tak for input. Jeg er nålefobisk, så det bliver ikke mig, der stikker. Må lige overveje det :slight_smile:

mvh. tina