Gæt et dyr

[quote=Charlotte Oeh.;382645]Tante Tut, jeg har jo selv nogle fine eksemplarer gående i min indhegnede
have. Tænker på, om vi skulle indlede et samarbejde på avlssiden for at få
noget nyt blod ind i vores opdræt.

Du kan eventuelt låne en af mine gode avlshanner, eller hunner, eller
hanner, eller hunner, eller hanner :klapper::klapper::klapper:[/quote]

-LOL

Den er jeg da helt klart med på - især efter at have læst mig til, at vinbjergsnegle OG deres æg er en stor (og dyr) delikatesse i Frankrig - så lad os bytte lidt gener.

De gør ingen skade i haven, så jeg forærer mine unger væk - GRATIS :fin:

Tænker bare på, at siden de er hermafroditter - så kan de faktisk begge blive med æg - så der kan komme en større invasion om noget tid.

Vidste du for øvrigt, at for at de skal parre sig skal begge snegle have højresnoede skjold ??

Total nørd- oplysning - ved det godt - har jeg mon for meget fritid, når jeg sidder og søger oplysninger om snegle og deres adfærd/kostvaner/parring/æglægning osv ??

:fløjte:

Nej, det vidste jeg ikke.

Som barn havde jeg vinbjergsnegle i haven, som alle fik skrevet navn på
huset, så jeg kunne holde øje med dem og hente dem hjem igen, hvis
de gik på opdagelse i nabohaverne :høhø: Så jeg har også set, når de lægger
æg. De laver nærmest et omvendt kegleformet hul og lægger deres store
æg deri. Æggene ligner lidt de der “knaldbær” (snebær??), som man
trådte på, hvorefter de gav et lille knald.

Har du sand/jord nok i deres terrarie til, at de kan grave keglen til at
lægge æg i?

Hvor er I bare nogle herlige mennesker :hjerte:

-LOL-LOL-LOL

Tut - du har skreve ti en anden tråd du havde snegle! Så jeg vidste det også godt…

[quote=Charlotte Oeh.;382651]Nej, det vidste jeg ikke.

Som barn havde jeg vinbjergsnegle i haven, som alle fik skrevet navn på
huset, så jeg kunne holde øje med dem og hente dem hjem igen, hvis
de gik på opdagelse i nabohaverne :høhø: Så jeg har også set, når de lægger
æg. De laver nærmest et omvendt kegleformet hul og lægger deres store
æg deri. Æggene ligner lidt de der “knaldbær” (snebær??), som man
trådte på, hvorefter de gav et lille knald.

Har du sand/jord nok i deres terrarie til, at de kan grave keglen til at
lægge æg i?[/quote]

:slight_smile:

Tak for en dejlig historie - jeg havde også overvejet at give dem navne - men jeg har mærket dem med neglelak (det gør man også med skildpadder - og de tager IKKE skade af det) - for så kan jeg holde øje med dem, når jeg sætter dem tilbage til deres oprindelige hjem nede ved jernbanen.

:hjerte:

Tak for oplysningen om æggene, de går i ca. 3-4 cm sand/grus/jord - så jeg må hellere få købt noget mere til dem.

Rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der er fascineret af dem - man kan læse mange sjove ting om dem og deres eksistens gennem tiderne på Nettet.

:slight_smile:

[quote=Abaddon;382654]Hvor er I bare nogle herlige mennesker :hjerte:

-LOL-LOL-LOL

Tut - du har skreve ti en anden tråd du havde snegle! Så jeg vidste det også godt…[/quote]

:slight_smile:

Tak… jamen, I husker også bare alt… tænkte, at det ville være det sidste man gættede på, at nogen kunne finde på at have inde i sin lejlighed… men det kan varmt anbefales - bare husk at have dem forsvarligt lukket inde - de kan lissom kravle ret langt - også på glatte flader… så mine bor i et fint akvarium - MED låg

:høhø:

Vi maler vores vinbjergsnegle med neglelag og glimmer i forskellige farver.
Så finder vi dem i haven år efter år.

Det startede med Conrad, som var mintgron med pinke prikker.
Ham fandt vi 7 eller 8 år i træk, om sommeren. Og så gik der jo sport i maleriet.
Sidste gang vi fandt conrad, fandt vi desværre kun han´s hus. Men jeg vidste slet ikke at snegle kunne blive så gamle.

Held og lykke med projektet Therese - skøre skid :tihi::hjerte:

[quote=Poly-Cats;382661]Vi maler vores vinbjergsnegle med neglelag og glimmer i forskellige farver.
Så finder vi dem i haven år efter år.

Det startede med Conrad, som var mintgron med pinke prikker.
Ham fandt vi 7 eller 8 år i træk, om sommeren. Og så gik der jo sport i maleriet.
Sidste gang vi fandt conrad, fandt vi desværre kun han´s hus. Men jeg vidste slet ikke at snegle kunne blive så gamle.

Held og lykke med projektet Therese - skøre skid :tihi::hjerte:[/quote]

:slight_smile:

Ja, det er sjovt at følge dem - og de kan blive ca. 10 år gamle - så det er da en sjat.

Kald du bare mig skør - men læs så lige, hvad du selv har skrevet ??

Jeg har kun haft mine i en lille uge - du har fulgt dine i hvor mange år ??

:p:p

Selv skøre, dejlige skid.

:wehuu:

Jeg vil meget gerne overtage noget afkom :slight_smile:

Har hørt vinbjergsnegle æder æg fra dræbersneglene - og dem har jeg alt for mange af.

[quote=Vivi_Fletcher;382751]Jeg vil meget gerne overtage noget afkom :slight_smile:

Har hørt vinbjergsnegle æder æg fra dræbersneglene - og dem har jeg alt for mange af.[/quote]

:slight_smile:

Jamen, så får du bare nogen - hvis jeg er heldig med mit opdræt :høhø:

Ja, de skulle nemlig være et rigtig godt og sundt alternativ til at slippe af med dræbersnegle.

Alternativt kunne du selv gå på jagt, have dem inde i huset så børnene kan se lidt på dem - eller sætte dem direkte i haven.

:slight_smile:

De lever ofte ved jernbaneskråninger af en eller anden grund, jeg endnu ikke har fundet ud af.

:øhmm:

:inlove::inlove:

I øvrigt vil jeg sige tak til alle jer, der deltog - det var sjovt at I havde tid og lyst.

:tak:

[quote=Vivi_Fletcher;382751]Jeg vil meget gerne overtage noget afkom :slight_smile:

Har hørt vinbjergsnegle æder æg fra dræbersneglene - og dem har jeg alt for mange af.[/quote]

Ja, men dræbersnegle æder vinbjergsnegle…så det vil være det rene mord at sætte vinbjergsnegle ud hvor der er dræbersnegle

:blegne::blegne:

Gør de virkelig - dét vidste jeg ikke.

Øv da oz - de er da slemme de dræbersnegle.

Det kommer faktisk bag på mig, at de æder kød ?

:muhaha:

Vi drukner hvert år i dræbersnegle, men de æder altså IKKE vinbjergsneglene.
Til gengæld vil mange vingbjergsnegle, kunne holde bestanden af dræbersneglene nede, fordi de æder deres æg, så måske jeg skulle melde mig som aftager af en 20.000 eller fler :tihi:

[quote=Poly-Cats;383218]Vi drukner hvert år i dræbersnegle, men de æder altså IKKE vinbjergsneglene.
Til gengæld vil mange vingbjergsnegle, kunne holde bestanden af dræbersneglene nede, fordi de æder deres æg, så måske jeg skulle melde mig som aftager af en 20.000 eller fler :tihi:[/quote]

Næh, det er heller ikke min erfaring, og når man googler det, så ser det ud
til, at dræbersneglene kun æder allerede døde vinbjergsnegle.

.oO Måske vinbjergsneglene er hurtigere, så de simpelthen løber fra dræbersneglene :cool:

-LOL -LOL

Fik lige et billede i mit hovede, af en snegl der hiver op i sit hus og spæner afsted.

Tut - det lyder godtnok spændende :thumbup: Jeg håber du får held med at producere en masse små snegle :yatta:

[quote=Poly-Cats;383218]Vi drukner hvert år i dræbersnegle, men de æder altså IKKE vinbjergsneglene.
Til gengæld vil mange vingbjergsnegle, kunne holde bestanden af dræbersneglene nede, fordi de æder deres æg, så måske jeg skulle melde mig som aftager af en 20.000 eller fler :tihi:[/quote]

:):slight_smile:

Jamen, nu må vi se om de overhovedet leverer varen - troede, at jeg havde set adskillige parringer :øhmm::øhmm: men en parring ser sådan ud : Og sådan har mine ikke stået - ikke mens jeg har siddet og nidstirret dem…:tihi:

Poly ??

Hvis du har bare to snegle i haven, så kan du i løbet af 5 år have 102.400.000 (40x40x40x40x40) eksemplarer !

-what

Så måske skal du gå ud med luppen og lede lidt hist og pist - for de er jo bitte-bitte små de første par år… så lad os liiige sætte ordren i bero…

:wehuu:

[quote=Charlotte Oeh.;383407]Næh, det er heller ikke min erfaring, og når man googler det, så ser det ud
til, at dræbersneglene kun æder allerede døde vinbjergsnegle.

.oO Måske vinbjergsneglene er hurtigere, så de simpelthen løber fra dræbersneglene :cool:[/quote]

-LOL-LOL-LOL

Hvis nu de dræbere ikke var sådanne bæster, kunne jeg fristes til at nappe én med hjem og lave et væddeløb…

[quote=Annette O;383450]-LOL -LOL

Fik lige et billede i mit hovede, af en snegl der hiver op i sit hus og spæner afsted.

Tut - det lyder godtnok spændende :thumbup: Jeg håber du får held med at producere en masse små snegle :yatta:[/quote]

:wehu::wehu::wehu:

Ditto…

Tak, jeg håber også at projektet lykkes - har købt mere jord og fyldt i - samt været nede, hvor jeg samlede dem op og taget lidt af deres normale bunddække med hjem og lagt ind til dem.

-engel

Og så lå Tante Pink’s søster og skreeeeeeg på mig - hun ville med mig hjem - så jeg har nu syv.

:fløjte::fløjte:

[quote=Tante Tut;383558]

Og så lå Tante Pink’s søster og skreeeeeeg på mig - hun ville med mig hjem - så jeg har nu syv.

:fløjte::fløjte:[/quote]

Altså Tante Tut, jeg bliver snart nervøs over, at du bliver ved med at
rende rundt og lege på den der jernbaneskråning :venter:

[quote=Charlotte Oeh.;383560]Altså Tante Tut, jeg bliver snart nervøs over, at du bliver ved med at
rende rund og lege på den der jernbaneskråning :venter:[/quote]

:wehuu::wehuu:

Tak, sødeste… men jeg har hele 3 livliner med, når jeg er dernede…samt 100 % godkendt rapellingudstyr :cool::cool: … og der er ikke én, der ser underligt på mig…

:rock: