Galge til hunden?

http://www.kennelpatshabel.com/bilder/Klippekurs%202009%20Lilly%20jpg.jpg

Har set konceptet før med løs snor…er det lovligt at bruge de her med så stram snor, imo ser hunden ud til at stå MEGET fikseret:S må man bruge dem til show:?

Hunde- og katteartikler Kenjan.dk bruger man virkelig sådan et halsbånd til strammet op :open_mouth:

Ja det er lovligt og meget normalt på udstillinger, begge dele :slight_smile:
Ja, det ser ud som om hunden står meget stift, men som udstillingshund er de trænet til at stå sådan (Ligesom katte bliver trænet til at blive holdt i stræk og sådan)
Hunden står kun på bordet kort tid og kun mens ejer er der. Det bruges til lige at groome hunden en sidste gang inden den skal i ringen.

Snoren bruges i ringen og sidder højt på hundens hals for at den har den rette holdning når den føres rundt i ringen. Igen noget hunden er trænet til.

I hvert fald dengang jeg kom meget på hundeudstillinger for ca. 15-20 år siden

De allerfleste halsbånd af den type har en eller anden lille dims, som forhindrer at halsbåndet fungerer som et rigtigt kvælerhalsbånd…
Og ja - rigtig mange (inkl mig selv) bruger den slags halsbånd i showringen eller (for mit vedkommende) på agilitybanen eller til hyrdning… Halsbåndet er nemlig utroligt hurtigt og let at tage af - og hænge om ens egen hals, lægge fra sig på jorden/hegnet eller i lommen…

Ser da ekstem ubehageligt ud det halsbånd. Har selv for MANGE år siden udstillet en kleinen münsterlander jeg selv trænede op til show. Han travede altså med LØS snor og holdte selv hoved højt som vi havde trænet, og som da ligger naturligt til de fleste hunde når de traver?
Når jeg satte ham op til show så stod han altså selv med en løs snor, kan virkelig ikke se hvorfor hunden skal stå strammet op med en stram snor der tvinger den til at blive stående, ser imo absolut ikke dyrevenligt ud, man skulle ikke sætte MIN hund i sådan en galge på den måde. En LØS snor så den kan sænke hoved men ikke ligge sig ville være ok men en stram snor der tvinger den til at blive stående kan jeg ikke lige. Som du ser på billeder skal den ikke bevæge sig mange mm bagud før den glider ned og så får den et hug uden lige i halsen.

Nu er det altså afgjort ikke meningen at hunden skal kunne lægge sig ned midt under groomingen :slight_smile: og det sikrer snoren…
Den kan sagtens sætte såg, hvis det er det, den vil…
Halsbåndet sidder IKKE!!! som det gør hos fx Milan!!!
Alene at du kan få dig selv til at tro at jeg, men egentlig også rigtig mange andre udstillere kunne finde på at behandle vores hunde sådan, gør mig en smule HMFRRR (for slet ikke at tale om, hvad udstillingsarrangerende klubber og dommere ville tænke over sådan en kobling af hunden! Udstiller ville blive diskvalificeret på stedet!)
Hele fisusen med den der udstillingsline er at holde den fast - uden at den strammer!
Det er bla derfor at nogle hundeudstillere/opdrættere betaler handlere ganske mange penge for at fremvise hundene… Dises udstillingsline var en snor nogenlunde lige så “tyk” som et rundt snørebånd - den kunne dælme ikke holde til ret meget… Så det gjaldt virkelig om at have lydigheden på plads…

Og nej - det er faktisk ikke alle hunderacer, som af sig selv vil gå med løftet hoved… for en del vil det være mere naturligt at have snuden i jorden… eller luske som en ræv… eller andet som ikke indebærer at gå med højt løftet hoved, sådan at vinklen mellem ryg, skuldre, nakke vises og at længderne/proportionerne kan bedømmes…
Det er bla derfor at DKK tilbyder ringtræningskurser - for at man kan lære at fremvise sin hund på bedste måde - UDEN at begå overgreb på den :slight_smile: