Går der lang tid endnu?

God formiddag derude.

Jeg har en skøn kat, på 3 år som er meget gravid. Jeg kender hankatten, men ved ikke præcist hvilken dag hun blev parret.

Hun er nu meget tyk, og hendes dievorter er hævede med små propper på - de er dog ikke røde. Hun sover og spiser mere end normalt. Når hun er vågen går tiden med at spise og vaske sig. Hun plejer ikke rigtig at være kælen, men nu er hun helt elektrisk. Hun kan til tider virke lidt rastløs - altså som om hun ikke rigtig ved hvor i kassen hun lige vil ligge.

Mit spørgsmål lyder: Hvor lang tid tror i der går inden hun føder? Vi glæder os sådan!

Sådan cirka fra 1 time til 2 uger :wink:

Det er jo ved at være tæt på så! :slight_smile:

Har bygget en kravlegård til hende og baby-misserne :slight_smile: Så de kan få fred fra de øvrige dyr. Der har hun en mindre kasse (fødekassen) samt mad og vand. Hun bruger 90% af sin tid deri. Resten af tiden er hun enten på toilet, eller sover ved siden af den :smiley:

[QUOTE=Louise Pedersen;1066585]
Jeg har en skøn kat, på 3 år som er meget gravid. Jeg kender hankatten, men ved ikke præcist hvilken dag hun blev parret. [/QUOTE]

Men ved du det ikke indenfor et nogle dage?
Hvornår har hun været i løbetid?

Jeg ved det heller ikke med 100% sikkerhed. Men jeg har været rundt ved naboerne og høre dem ad, og den eneste kat de har set som stadig kan lave killinger, er samme som ham jeg har set her på grunden. Jeg bor på landet, og har langt til mine naboer. Min kat har ikke været langt væk, da hun kun er ude i omkring 30 minutter af gangen (så sidder hun i vinduet og siger den lyd hun nu siger når hun gerne vil ind). Så jeg regner derfor med at det er ham. Jeg har set ham en del her på grunden, men lagde ikke rigtig noget i det. Så kan desværre ikke huske hvornår det var, men det er ved at være længe siden - vil skyde på at det var engang i sidste halvdel af marts. Jeg har ikke set hankatten siden.

Min Haley, ved vi er parret den 25/3 så hun skal føde omkring 27-28/5. Så har du lidt at gå efter

Hvis du vidste hvornår hun var parret går der ca 63 dage til fødsel ! og hvis du første gang så lyserøde brystvorter er der ca 42 dage tibage, og har du ikke holdt øje med noget, - - - - sååå go´ fødsel. når det sker :kryds: Cats og Conni

Jeg ved som sagt ikke præcist hvilken dag hun blev parret - jeg har en idé om hvilken periode det var. Så det kan jeg ikke rigtig gå efter. Og nej, jeg har ikke set om hun har haft lyserøde dievorter, da hun ikke er typen som kan lide at blive rørt på maven - hun kan gå hen og blive ret så sur over berøring der. Det er først nu at jeg må røre hende der, utroligt nok så nyder hun det virkelig.

Hun er godt nok gnaven på mine to små 1 års drenge - kan det betyde noget?

[QUOTE=Louise Pedersen;1066634]
Hun er godt nok gnaven på mine to små 1 års drenge - kan det betyde noget?[/QUOTE]

Er det katte eller børn?

Hov, hehe. Det er katte :slight_smile:

Adfærdsændringer kan de have gennem hele drægtigheden - i det hele taget er katte så forskellige at det eneste du kan gå efter er datoen for parring.

Jeg synes du skal lukke hende separat under og lige efter fødslen - og lad hende selv bede om at komme ud af værelset.
Nogle hunkatte flyver lige i hovedet på andre katte, når de har fået killinger.

Problemet er, at hvis jeg lukker hende i et rum uden de andre, så står hun bare og kradser på døren, og siger nogle høje lyde. Det var netop derfor jeg har bygget en stor kasse uden låg. Den er omkring 50-60 cm høj, og der kan hun være i fred. Hun kan ikke se dem, når hun er i den, og de har absolut ingen interesse i den.

Hun har et sted på gulvet, hvor hun gerne ligger når hun ikke er i kassen. Hun gør ikke de 2 andre noget, men kommer er de i en rækkevidde af 2 meter, så hvæser hun meget. De kan sagtens gå lige forbi hende uden hun gør noget, andet end at hvæse. Hun plejer aldrig at være så negativ - det er faktisk først her inde for de sidste par timer hun er blevet det.

[QUOTE=Louise Pedersen;1066663]Problemet er, at hvis jeg lukker hende i et rum uden de andre, så står hun bare og kradser på døren, og siger nogle høje lyde. Det var netop derfor jeg har bygget en stor kasse uden låg. Den er omkring 50-60 cm høj, og der kan hun være i fred. Hun kan ikke se dem, når hun er i den, og de har absolut ingen interesse i den.

Hun har et sted på gulvet, hvor hun gerne ligger når hun ikke er i kassen. Hun gør ikke de 2 andre noget, men kommer er de i en rækkevidde af 2 meter, så hvæser hun meget. De kan sagtens gå lige forbi hende uden hun gør noget, andet end at hvæse. Hun plejer aldrig at være så negativ - det er faktisk først her inde for de sidste par timer hun er blevet det.[/QUOTE]

Det kan jo være det er lige oppe over.
Jeg fortæller dig også blot at nogle hunkatte absolut ikke tolererer andre katte i nærheden af deres killinger - de tæsker dem simpelthen. Andre katte synes det er fantastisk.
Du skal have muligheden for at lukke en dør. Ikke sikkert det bliver nødvendigt, men sørg for det kan lade sig gøre.

De 2 drenge, du nævner, er de kastrater eller fertile?

Enig med Vivi - fødende katte - og katte med nyfødte killinger skal have ro fra andre katte og dyr. Du kan jo også lukke de andre katte fra. Hvis det er to unge hankatte specielt.

Du kan hvis der sker for meget omkring hende risikere at fødslen går i stå eller at hun efterfølgende flytter rundt på killinger…og bare det at hun nu hvæser er tegn på stress/at hun ikke er tilfreds med situationen

Begge hankatte er kastrater. Hun boede i pleje et andet sted, da hun skulle have killinger sidst. Og hende der passede hende, havde en anden kat som havde fået killinger omkring en måned før. Min hunkat blev ved med at tage disse killinger med hen i hendes kasse.

Havde egentlig lavet klar til hende i et andet rum, som ikke bliver brugt i dagligdagen. Men hun blev ved med at kradse på døren, og var meget utilfreds med situationen. Har prøvet alle muligheder, men det eneste sted hun vil være er i stuen. Lavede derfor en kasse til hende, som har lukkede sider, så de to andre katte ikke kunne se ind til hende, og omvendt. I denne kasse har hun alt hvad hun har brug for. Det sker dog at hun vælger at tage en lur i døren imellem køkken og stue, og det er når de to drenge skal frem og tilbage imellem mad, bakke og stuen, at hun hvæser af dem.

Lige nu, ligger hun i døren. De to drenge ligger omkring 2 meter fra hende, og det er intet problem for hende. De viser hende ingen interesse, det er kun når de skal på bakke eller vil have mad, og derfor skal forbi hende, at der opstår lidt irritation fra hendes side.

Du kan slet ikke regne med at hendes adfærd nu er den samme, som når killingerne er kommet.

Min sidste besked kunne måske misforståes. Jeg mente at hun tog de andre killinger med op i hendes kasse, inden hun havde født sine egne killinger. Da hendes egne først var ankommet, stoppede hun med at stjæle den anden hunkats unger.

Det er ikke unormalt :slight_smile: