Går du i kirke juleaften?

Niks…jeg har en ‘aftale’ med gud…hvis hun da findes:tihi:…Jeg kommer ikke i hendes hus og hun kommer ikke i mit…den har vi begge 2 overholdt i mange mange år…så det tror jeg, vi bliver ved med:p

Nej seriøst, så er jeg ateist og betræder kun kirken ved begravelser, for at vise min respekt for afdøde og dennes familie.

Nej det gør jeg ikke…og jeg holder heller ikke jul, for jeg er ikke medlem af folkekirken, for jeg fejrer ikke Jesus’ fødsel, men det er der heller ikke mange der gør af dem dem der fejrer “julehysteriet”. :slight_smile:

Ja når det er muligt så gør jeg. Men de år hvor jeg selv skal holde juleaften, så har jeg desværre for travlt til det.

Jeg fejrer heller ikke jul på grund af Jesus, jeg fejrer jul som en dejlig aften i en mørk tid, jeg elsker julemænd, god mad, samværet med familien, og at finde en gave til hver af dem jeg holder af, som jeg ved de bliver glade for, for mig er det en tradition at holde den aften som en speciel familie aften, hvor vi fejrer hinanden og hygger i den kolde mørke tid :slight_smile:

Helt enig:ok:

hvis jeg har tid så ja…

jeg er agnostiker, jeg har ingen tilknytning til nogen form for religion men jeg har dyb respekt for dem der tror…

tro er en gave… for dem der tror er ingen forklaring nødvendig… det er ren følelse… dyb respekt for dem der har den oplevelse… det må være unikt :slight_smile:

Ja det gør jeg(vi). Det er SÅ hyggeligt at sidde i kirken mens der bliver læst op for de små - og så har vi en præst der er kanon god til at få den rette stemning.

Hjemme hos os har julen ikke noget med kristendommen at gøre - vi fejrer det som den nok oprindeligt var ment her i Norden (inden kristendommen kom til), som en dejlig aften med hygge og god mad. Et lyspunkt.

ja, hvis jeg har mulighed for at deltage, gør jeg det meget gerne…stemningen er speciel, og prædikenen kan vi alle uden ad…men det er nok det “velkendte og det forudsigelige” der tiltaler mig…jeg synes den time i kirken er givet god ud… og så er det så hyggeligt at ønske alle naboerne glædelig jul…

Nej har ikke tidligere gjort det, men da drengene rigtig gerne vil i år, er det bestemt vi alle går der ned en tur

MVH
Gitte

Nix. Jeg går kun i kirke til dåb og konfirmation og begravelse og brylluper og videre i den dur.

Kirke går jeg ikke i af mig selv hvis jeg kan undgå det.

min kæreste og jeg skal i krke i år glæder mig lidt syntes det er så hyggelig. Det sætter mange gode minder i gang

Hvis der er en midnatsgudtjeneste i nærheden, så gør jeg.

Jeg er ikke medlem af Folkekirken, det er ikke min form for kristendom, de praktiserer.

Jeg er ikke afvisende overfor en hyggelig og smuk julegudstjeneste, men jeg kan simpelthen ikke lige se, hvordan jeg skal putte dén aftale ind i programmet d. 24.12, men måske er det bare en vanesag.

Nej det “hykleri” (er jeg lige ved at kalde det ) gider jeg ikke være med til , men benytter kirken flittigt uden for sæsonen. Nu får jeg måske smæk af alle jer som elsker at komme i kirken til den højtid , men jeg har ikke behov for det… Så syntes jeg at de 4 advents gudstjenster er langt bedrer.
I vores kirke holder de 3 gudstjenster d 24 og der er fuldt hus til hver af dem , så nogen sognebørn er der da , men man ser bare ikke så meget til dem en alm søndag :stuck_out_tongue: Dette er ikke for at slå nogen i hovedet , men bare min undren:? Hvorfor er der så stor brug for guds ord d 24 ? Men det bunder jo i traditioner og hygge tror jeg .

Jeg har aldrig været i folkekirken juleaften, men jeg håber det kan lade sig gøre i år. Jeg er godt nok ikke medlem af folkekirken, men det skal nu ikke afholde mig fra at deltage, hvis det er muligt. Troen på Gud har jeg, dog ikke lige som folkekirken prædiker den. Men jeg respektere altid andres tro, og det kan være en stor oplevelse at opleve andre udøve deres tro, og opleve deres glæde. Den slags har det med at smitte, og det er en rigtig god ting :slight_smile:

Jeg går i kirke juleaften. For nogle år siden var det altid tvunget at vi børn skulle med i kirke. Nu er det frivilligt, ja faktisk så frivilligt at min søster og jeg valgt at gå selv for to år siden (16 og 14 år), fordi min mor havde dårlig ryg og ikke kunne.

Jeg er ikke i tvivl om, at traditionen delvist er startet af praktiske grunde. Min mor synes da absolut det er hyggeligt, (er ikke rigtigt troende), men når der pludselig er 9 børn og 4 voksne der kan gå i vejen i køkkenet, er der trangt, og det er en meget god må at få børnene væk på.

Men jeg synes absolut det er hyggeligt, man ser lige de fleste man kender, får sagt god jul, vi plejer at gå forbi kirkegården og tænde lys og sådan for farmor, farfar og mormor og så hjem og hygge. En helt anden ting er, at Freddy bliver stresset over maden, ikke vil have hjælp og så bliver muggen, en helt anden grund til at holde traditionen ved lige. :ups:

Ej sys det er dejligt.

Rigtig nordjysk bemærkning (du skulle bare ha’ skrevet “havde jeg nær sagt” i stedet for :stuck_out_tongue: )

Jeg gjorde det aldrig førhen, og mente slet slet ikke der var tid til det, men efter jeg flyttede sammen med Henning blev det en del af julen - såvel som Disney’s Juleshow er en del af julen. I dag er det en selvfølge vi skal afsted i kirken, og de år hvor det har været umuligt pga arbejde, har der manglet en ting.
Jeg syns ikke det er “hyklerisk” men hyggeligt, og selvom det ikke har ret meget med kristendommen at gøre, kan jeg sgu ikke se det forkerte i at gå i kirke juleaften. Det har jo ikke noget at gøre med at man lige skal ha’ Guds ord med på vejen, men om at skabe en dejlig stemning. Desuden syns jeg ikke det er særlig pænt at kalde det “hyklerisk”.

I vores kirke er der så en formiddagsgudstjeneste, der er specielt for børn med krybbespil fra konfirmandklubben og gode “børneindslag” fra præsten.

Det gør jo, at lige dén gudstjeneste er at foretrække fremfor de øvrige :wink:

Ja det gør jeg. Det er en juletradition i min familie og jeg synes det er så hyggeligt… :slight_smile: Men ellers går jeg kun i kirke til f.eks. konfirmation, dåb osv.