Genbrugspladser vil ikke længere tage imod brugt kattegrus

Det hører til i dagrenovationen - og har man ikke plads til det, må man betale for en ekstra sæk/beholder eller hvad man nu har. Det er i hvert fald de gængse regler.
Problemet er jo ikke kun katteejere med mange katte, men også fx småbørn, der skider konstant - eller andre ting, der fylder i affaldet.
Dengang Lasse var lille havde vi ufattelig mange lortebleer - min mand tog en sæk med på job i ny og næ og smed i containeren der.

Her hvor jeg bor har vi interne skraldefolk - de vil ikke slæbe mit kattegrus. Til gengæld er containeren frit åben hver søndag eftermiddag, så der kan jeg så lægge det i trillebøren og køre de 200 meter med det.

[QUOTE=PiaR;962019]Hvor meget grus drejer det da om?
Vi har 8 katte, og har ingen problemer med at komme af med gruset.[/QUOTE]
Jeg syntes ihvertfald det bliver til pænt meget - især når her er killinger. Og ihvertfald er det så meget at der ikke er plads i vores dagrenovationsbeholder, som tømmes hver 2 uge.

Vi skal køre det på genbrugspalds vi må ikke smide det i skraldespanden uden for

du kan i Skanderborg få 4 forskellige størrelser til restaffald - http://renosyd.dk/Privat/Affald-vi-henter/Dine-beholdere#s505

og i kan vælge mellem uge og 14.dages tømning - se priserne her http://renosyd.dk/Privat/Priser/Priser

God vind med det :smiley:

Det var også sjældent den bliver tømt - hvor stor er den?
Jeg har en skraldesæk - den tømmes hver uge.

Vi får også kun tømt hver 14. dag nu :slight_smile:

Da vi havde affaldspose, blev den tømt hver uge, men alligevel blev den for tung for skraldemanden.

Vi bruger Golden Grey og på genbrugspladsen,skal det smides ud under , beton(uden poser). Det virker fint for os, vi aflevere 1 gang om ugen.

fair nok jeg har kun 2 katte, men mit har jeg altid smidt i dagrenovation…

[QUOTE=Flemming;961974]
Mælkekartoner må vi i øvrigt ikke smide til genbrug, da papiret har en coating, som gør, at det ikke kan genanvendes. Pizzabakker må heller ikke afleveres, da de er “forurenet” med fedt fra maden. Så det er faktisk kun papir og pap, som ikke er blevet “svinet til” af madvarer, som må ryge til genbrug her.[/QUOTE]

Jep, sådan er det også her i Århus :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;962055]Det var også sjældent den bliver tømt - hvor stor er den?
Jeg har en skraldesæk - den tømmes hver uge.[/QUOTE]

Vi har altid kun fået tømt hver 14. dag :slight_smile: (Barndomshjem og her hvor jeg bor nu - ved ikke med stedet før)

Vi får også kun tømt hver anden uge. Vores er en 180 liters spand på hjul (eller er det 210? den “mindste/standard” her i Århus)

Den er kun stor nok fordi vi selv kører emballage på lossepladsen ca 1 gang om ugen. Ellers ville vi ikke engang ku’ klare os med den næste model (som er den naboer med små børn typisk har) - sådan som alting er pakket ind i 17 lag pap og plastik så rækker en almindelig skraldespand i forvejen ikke langt. Når der så kommer kattesand fra vores 5 katte oveni… så begynder det at knibe :slight_smile:

Vi smider vores til dagrenovation. Vores skraldespande bliver tømt en gang om ugen. Og vi har 5 katte også løbende killinger.

Mit brugte grus fylder alt for meget pga vi primært fodrer med vådt, så det er altså nogle enorme tissetåre der leveres pt af 12 katte. Vil tro jeg har mellem 1½ og 2 kg klumper daglig lige pt.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;962155]Vi får også kun tømt hver anden uge. Vores er en 180 liters spand på hjul (eller er det 210? den “mindste/standard” her i Århus)

Den er kun stor nok fordi vi selv kører emballage på lossepladsen ca 1 gang om ugen. Ellers ville vi ikke engang ku’ klare os med den næste model (som er den naboer med små børn typisk har) - sådan som alting er pakket ind i 17 lag pap og plastik så rækker en almindelig skraldespand i forvejen ikke langt. Når der så kommer kattesand fra vores 5 katte oveni… så begynder det at knibe :)[/QUOTE]

Men pap og plastik skal vel også køres på genbrugspladsen? Det hører ikke hjemme i dagrenovationen. Sådan er det i hvert fald i Vejen Kommune.

Vi har i øvrigt 2 affaldsbeholdere. En grøn, som er opdelt i to rum - ét til papir, pap og plastik(folie) og ét til tomme emballager som glas,dåser og flasker. Selvom den kun tømmes en gang om måneden, så er det en stor hjælp ift. vores spand med dagrenovation, som kun tømmes hver 14. dag.

Større ting såsom papkasser o.lign. kører jeg på genbrugspladsen med.

Vores ryger også bare i den almindelige skraldespand. Den bliver tømt hver 14. dag og er aldrig mere end halvt fyldt.
Der udover har en en 2-delt genbrugsspand. Den ene side til dåser, flasker, glas og emballage og den anden til pap og papir. den bliver tømt hver 4. torsdag.

Vi er 2 mennesker og 4 katte… 2 bakker

Nu bruger jeg træpiller, som i princippet kan fordeles og strøes på grunden, men jeg kommer det i en nedbrydelig plastsæk og bruger kassen til dagrenovation.
Har også en kasse til papir (rene aviser og reklamer), men IKKE pap. Pap skal også i dagrenovation, hvis man ikke selv kan aflevere det på genbrugsstationen.

Renovationsfolkene skal ikke som før i tiden bære, men kun køre kasserne hen til vognen, hvor de tømmes via en løftemekanik.

Kan se jeg for 250 kr årligt ex moms kan opgradere min skraldespand fra en 190 liter til en 240 liters…så det tror jeg bare jeg gør, og så putter gruset deri fremover.

[QUOTE=Flemming;962243]Men pap og plastik skal vel også køres på genbrugspladsen? Det hører ikke hjemme i dagrenovationen. Sådan er det i hvert fald i Vejen Kommune.

Vi har i øvrigt 2 affaldsbeholdere. En grøn, som er opdelt i to rum - ét til papir, pap og plastik(folie) og ét til tomme emballager som glas,dåser og flasker. Selvom den kun tømmes en gang om måneden, så er det en stor hjælp ift. vores spand med dagrenovation, som kun tømmes hver 14. dag.

Større ting såsom papkasser o.lign. kører jeg på genbrugspladsen med.[/QUOTE]

*Jeg tvivler stærkt på at man kan pålægge folk at køre på genbrugspladsen med deres tomme cornflakespakke og sådan noget? Det er SÅDAN noget emballage jeg mener. Ikke kasser fra IKEA-møbler, det er selvfølgelig en anden sag :slight_smile:

men youghurtkartoner, cremefraichebøtter, cornflakeskasser osv fylder alligevel godt i en almindelig skraldepose. Derfor ryger alt der kan stå uden at lugte (altså ikke den tomme youghurtkarton, men f. eks. cornflakeskassen i en sæk til næste gang vi er på losseren)

hvis det KUN var komposterbart madaffald der måtte komme i en skraldespand såskulle de vist sætte shuttlebusser ind ud til genbrugs/lossepladsen L

Jeg har heldigvis ikke problemer med tunge klumper i kattegruset, idet jeg bruger krystaller :ok:

Det brugte kattegrus, returnerer vi til naturen med tak for lån :slight_smile:
Det skal så lige siges, at det har vi mulighed for pga. den måde vores grund ligger. Lagt væk … bagest i vores have har vi lavet en “problemstak”, som vi kalder den :tihi:, her ligger afklippede grene o.lign fra vores have.
Ind mod vores have er “problemstakken” afskærmet med en hæk.
På den anden side af “problemstakken” er der et grønt område/ingenmandsland på ca. 100 mtr. før man møder en nedlagt jernbane :slight_smile:

Så kattegruset, der ligger i “problemstakken” er ikke til gene for nogen, og absorberes/udvaskes af vind og vejr.

Vi har 2 affaldsbeholdere på hver 240 L.
Den ene er til dagsrenovation - den tømmes hver 14. dag (i sommermånederne dog hver uge) og vi betaler kg. pris.
Den anden er til papir. Heri kommer jeg altså også mælkekartoner osv. :surrender1:
Lige på det punkt er jeg så ikke så miljøbevidst.

Resten af vores affald, kører min kære mand på genbrugsstationen med.
Her er de efterhånden ret strikse (hvilket i princippet er ok). Alt skal være sorteret og er det i plastposer, skal disse være af klar plast, så de kan se hvad posen indeholder. Om de vil modtage kattegrus ved jeg faktisk ikke, men jeg har bestemt min tvivl.

Heheh her har Manden fundet ud af hvornår den lokale “skraldekonge” holder frokostpause så man uset kan vippe det mere tvivlsomme affald over i beholderen med Småt Brændbart (som bli’r kørt ud på forbrændingen sammen med alt det der er i de almindelige skraldespande for at blive til billig fjernvarme…)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;962269]*Jeg tvivler stærkt på at man kan pålægge folk at køre på genbrugspladsen med deres tomme cornflakespakke og sådan noget? Det er SÅDAN noget emballage jeg mener. Ikke kasser fra IKEA-møbler, det er selvfølgelig en anden sag :slight_smile:

men youghurtkartoner, cremefraichebøtter, cornflakeskasser osv fylder alligevel godt i en almindelig skraldepose. Derfor ryger alt der kan stå uden at lugte (altså ikke den tomme youghurtkarton, men f. eks. cornflakeskassen i en sæk til næste gang vi er på losseren)

hvis det KUN var komposterbart madaffald der måtte komme i en skraldespand såskulle de vist sætte shuttlebusser ind ud til genbrugs/lossepladsen L[/QUOTE]

OK, så misforstod jeg. Her hos os er papkasser nemlig af “IKEA-typen”.

Cornflakeskasser og den slags ryger i den grønne genbrugsspands rum 1 sammen med aviser, reklamer, øvrigt papir til genbrug samt plastikfolie (herunder plastikposer). Creme fraiche-bøtterne ryger i den grønne spands rum 2 sammen med coladåser, konservesdåser og tomme flasker. Alt, der har indeholdt med, skylles dog grundigt først, da spanden kun tømmes én gang om måneden. Men den er god til at “aflaste” den almindelig spand.

Mælkekartoner foldes sammen og ryger ud sammen med det almindelige husholdningsaffald og brugte kattegrus. Vi har heldigvis en spand på hjul, som selvom den kan være tung, stadig er til at håndtere for renovationsarbejderne, og de må sgu også nogle gange tænke, hvad f***** det er, vi kommer i den spand! :slight_smile: