"Genert" kat

Hej folkens,

Min kat meget “genert” overfor fremmede mennesker, hvilket jeg godt kunne tænke mig at ændre. Han bor alene sammen med mig og er tidligere avlshan, hvor han har tilbragt det meste af sin tid alene i et hankattehus, så han er nok bare ikke så vant til at skulle forholde sig til en masse forskellige mennesker. Men jeg synes det er træls at han flygter under sofaen hvis jeg får en veninde på besøg som han ikke har mødt før. Jeg har lige været en uge på ferie og kattepasseren kunne ikke komme i nærheden af ham før 4. dagen og så var det kun allernødigst hun måtte røre ham.

Da jeg først havde fået ham fløj han ind under sofaen så snart der blev banket på døren. Nu er det “forbedret” til at han liiiige ser hvem det er, men hvis det er en fremmed voksen mand så er det under sofaen igen (han har det bedre med kvinder). Når jeg er her så kommer han rimeligt hurtigt frem igen og hvis jeg er med så er han også selvsikker og veltilpas fremmede steder, fx dyrlægen eller hjem til mine forældre.

Er der nogen som har nogle gode råd til hvordan jeg kan ændre hans adfærd overfor fremmede? Han er 100% indekat så han vil kun have mulighed for at komme i kontakt med folk jeg har “tilladt” at komme ind i min lejlighed

Jeg tror, det er vigtigt ikke at presse ham. Når han kommer frem, skal han naturligvis roses og have den opmærksomhed, han beder om. Så længe han gemmer sig, skal han ignoreres - så kommer han måske frem, når han bliver nysgerrig nok. Jeg har oplevet lignende adfærd hos to katte - min allerførste huskat forsvandt, lige inden der kom gæster og kom først hjem igen, flere timer efter de var gået + en hunkat som var meget selektiv mht hvem hun ville nedlade sig til at snakke med (førstegangsindtryk betød meget i hendes verden). Ingen af disse to kattes adfærd ændrede sig nogensinde - vi levede med det.

som dkkorat skriver er det meget vigtig ikke at presse ham til noget som helst han ikke har lyst til, alt skal foregå på hans præmisser, det kræver tid og tålmodighed masser af tålmodighed, og så skal han roses hver gang han gør noget godt og så er det vigtig osse at huske at når der er gæster skal de være stille og rolige og helst ikke være for højrøstede og de skal selv lade ham komme til dem.

vi har selv en mco, vores gaia som i de første 3 år af hendes liv var blevet dårligt behandlet af de forrige ejere el dvs manden i huset, han råbte af hende, slog ud efter hende, sparkede efter hende osv osv. så da vi “reddede” hende og tog hende hjem til os var hun meget underkuet, yderst nervøs og den mindste lyd fik hende til at fare sammen og gemme sig og så kom hun ikke frem i flere dage, de første 3 mdr hun var her boede hun under og ved vores sofa. men langsomt fandt hun ud af at hun var i sikkerhed her hos os, så hun blev nysgerrig og begyndte at udforske huset. idag er hun faldet så meget til ro at hun knap gider vippe med ørerne hvis vi taber noget på gulvet og hun er helt tryg ved alle mennesker og elsker nys og den kærlighed hun får.
det har kostet meget tålmodighed og vi har flere gange tænkt at det bare ikke blev godt, men idag er vi glade og stolte af at vi ikke gav op og vi har nu verdens dejligste og mest hengivne kat i gaia

Hvis din kat kan lide f.eks kyllingekød - så kan du jo forsøge at lade dine gæster fodre ham med kylling. Det vil skabe nogen positive oplevelser for ham med gæster.
men ellers er jeg enig - giv ham tid. En kastreret hankat udvikler sig meget når den flytter ud - men det kan tage år. Og så afhænger det jo både af hans race og hans tidligere oplevelser samt af hans personlige genetik. Nogen katte har bare ikke det der sociale gen.