Genetik - mønstre

Link til side om genetik Fun with Genetics | ThreeCatYard

Nå. Nu der jo sket meget siden denne tråds oprettelse. Man kan bestille en total farvevurdering inkl. u-udtrykte gener f.eks. her: Feline Coat Color | Veterinary Genetics Laboratory i dag, til super rimelige penge, i øvrigt. :slight_smile:

Så vidt jeg kan se, mangler testen noget, før man kan kalde den total:

  • sølv
  • tabbymønstre: klassisk, makrel, spotted, ticked
  • dominant hvidplettet
  • rød

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1225701]Så vidt jeg kan se, mangler testen noget, før man kan kalde den total:

  • sølv
  • tabbymønstre: klassisk, makrel, spotted, ticked
  • dominant hvidplettet
  • rød

vh

Andreas[/QUOTE]

Og hvid
Men ellers enig, det er jo bare det med det at der ikke så hyppigt at brug for at DNA teste for et dominant gen, som flertallet af dem vi nævner er :slight_smile: Men f.eks. en test til at skelne om katten er SS eller W- ville være rar. Samme med Ss eller SS. Og selvfølgelig også for om katten bærer klassisk, samt bare en afklaring af arvegangen for spotted, selvom der nu rimeligt er consensus om en holdning pt.
Nå, det var lige lidt ud af et sidespor, det er bare de tests jeg gerne ville kunne bruge pt, heh… Sølv arbejder de jo i øvrigt på, hvilket minder mig om at jeg skal have sendt nogle DNA prøver ind.

I øvrigt. den poppede lige op fordi den åbenbart er blevet frigjort. Men UC Davis har nu en DNA test for hvid og hvidplettethed, og faktisk har deres studie i forbindelse med det afsløret at hvid og hvidplettethed er samme allel serie. Dvs. sidder på samme gen, Nomenklaturen er ikke helt afgjort endnu men arvegangen er
Hvid > hvidplettet > ikke-hvid/ikke-hvidplettet, dvs. det kan skrives ala W>ws>w

Dertil viser resultaterne fra studiet også at de katte der er Wws har større risiko for at være døve end katte der er Ww.

3 Synes om

Interessant. På sigt vil man altså kunne genteste for i al fald (forhøjet) risiko for døvhed så?

Interessant at hvid og hvide pletter ligger på samme allel, jeg kunne rigtig godt tænke mig et link, har du det Eva? Eller er det rimelig nemt at finde på UC Davis side?

@Vipstosen - Det er mega nemt at finde, det er jo en test de sælger. Dominant White & White Spotting | Veterinary Genetics Laboratory
Jeg mener dog at jeg har artiklen bag liggende, i hvert fald hvis den er offentliggjort. Så sig til hvis du vil have den tilsendt :slight_smile:

One or two copies of the partial insert results in the Dominant White (DW) phenotype regardless of the other allele. Dominant White is distinct from albinism (Ca) which results from a mutation in a different gene that has no known impact on hearing. While one or two copies of the DW allele will result in a white cat, varying degrees of hearing impairment are observed. In an extended pedigree, nearly 75% of cats with two copies were deaf and the remainder had at least partial hearing impairment. In cats with a single DW copy and a normal copy for the other allele nearly 60% had normal hearing, 21% were deaf and 17% had hearing impairment. In cats with one copy of DW and one copy of white spotting (Ws), 1/3 had normal hearing, 1/3 had impairment and 1/3 were deaf.

@TrekkieGrrrl - Døvhed kommer fordi at der skal bruges nogle af de farvepigment celler i hårene der bruges til hørelse i det indre øre - se evt. mere her - dvs at det afhænger af hvor langt farvepigment cellerne får lov at vandre (det er også det der afgør om en hvid kat får blå eller ikke-blå øjne), og jeg tvivler stærkt på at det er noget, der kan udvikles en DNA test på. Så eneste måde at sikre sig mod at man bevidst avler døve katte er vidst at man lader være at avle hvid, og evt. også høj grad af hvid plettet :slight_smile:

1 Synes om

Det var jo lige præcis den jeg var interesseret i :wink:

1 Synes om

Send mig gerne lige en mail om det så, så husker jeg det nemmere :slight_smile:

1 Synes om

Der lå en masse fastgjorte emner i forskellige kategorier - mange af dem specifikt knyttet til vBulletin. Så jeg har frigjort dem alle sammen for ikke at forvirre begreberne. Men denne her kan måske godt få lov at blive fastgjort igen. Den har jo ikke noget med vBulletin at gøre.