Genetik spørgsmål (farve)

Jeg har siddet med en opdrætter og snakket kommende killinger og deres farve.

Det er Hellige Birmaer

Hendes hunkat er lilla tabby

Morfaren er lilla tabby og mormoren er Bruntabby

Hankat og kommene kæreste er Lilla masket

Farfar er brunmasket og farmoren er lilla tabby

Hvilket farver kan killingerne komme i?

Da de begge er lilla vil de begge give fortynding videre og killingerne vil alle blive lilla efter min mening
Tabby bliver de jo kun hvis de får tabbygenet og nu er det så lige jeg ikke kan huske om det er dominant, men det mener jeg :?

Tabby er dominant http://www.birma.dk/farveskema.htm
Så hvis der bliver givet tabby videre fra moderen, bliver de tabby. Hun behøver jo ikke bære tabby/tabby medmindre man ved forældrene er homozygote?

der vel mulighed for
lilla tabby
Lilla masket

(lilla er en fortynding af chokolade og du vil derfor ikke få mulighed for blå)

fortynding er jo resisiv… så når du parrer to katte med fortynding vil alle killinger med fortynding.
Agouti er dominant (mønster på birma) så du ved ikke om moren har mulighed for at give ren maskede killinger da non- agouti (ens farvede) er resisiv. Så om hun kan give ensfarvede killinger kommer an på hvad gen hun bærer ud ver den tabby som du kender.

Faren kan give ensfarvede killinger da han er bærer af to non-agouti gen

mormor, morfar, farmor, farfar er i forhold til de kommende killinger går jeg ud fra

hvordan så morens søskende ud… og er der fuldmaskede katte i morens linjer…

Hvis der er fuldmaskede søskende eller der er fuldmaskede katte i morens stamtavle så vil der være mulighed for at der kommer fuld maskede killinger… Men det er ikke til at vide for det kommer an på morens forældre har valgt at give deres datter et tabby gen hver… For har forældre hver givet et tabby gen vil din hunkat kun kunne lave tabby killinger

håber du forstår ellers så spørg… jeg er engang imellem en klogn til at formulere mig

[quote=line_refsgaard;132253]der vel mulighed for
lilla tabby
Lilla masket
[/quote]

Enig, du fik skrevet det lidt mere overskueligt end mig :tihi: Men jeg mener det samme :stuck_out_tongue:

der vil kun komme lilla med og uden tabby.

de bære kun på chokolade og fortynder.

Mange tak for jeres svar. Det var også det vi nåede frem til

Jep, Lilla :smiley:
Med eller uden tabby alt efter om hun/mormis bærer non-agouti under masken

Mormis har tabby på begge forældre 2 generationer tilbage og har kun lavet tabby killinger indtil nu.

Ja, så bliver det nok primært tabby :slight_smile:
Mene hvem ved :slight_smile:
Kan huske at mine bedsteforældres gamle hunkat/gårdkat havde fået killinger hvert år fra 1996-2006. Én killing i 2005 blev langhåret… (og så siger jeg ikke noget om min holdning til bare at lade hende få killinger hvert år)

HUn kan kun give tabby har lige snakket med opdrætteren :slight_smile:

Sine - Ah, okay :slight_smile: hun er blevet gentestet eller?

Det ved jeg ikke det spurgte jeg ikke om, men de ved det 100% at hun kun giver tabby

Okay :slight_smile:

Hej Sine

Nu har jeg ikke læst det hele… Ikke endnu i hvert fald.

Men eftersom forældrene begge er henholdsvis lilla og lillatabby, kan der kun komme lilla bimsebabyer.

Da moren har to tabby forældre, kan hun være homozygot tabby, hvilket vil sige, at alt hendes afkom, vil blive tabby, uanset hvilken han der er faren. Moren og farven afgiver begge et allel til killingerne. Og hvis moren er homozygot, vil det sige, at hun har et tabbygen på begge alleler, og så kan killingerne kun blive tabby, eftersom tabbygenet er dominant.

Meeen… Det er jo ikke sikkert, at hun er homozygot, hun kan også være heterozygot, og i så fald, kan der komme både fuldmasket og tabbtmasker killinger… :slight_smile:

Åååårhh… og det var så bare en gengivelse af alt hvad der var blevet skrevet indtil videre… Flooovt… :slight_smile: (jeg ved ikke hvor man finder smileys herinde… :()

For øvrigt, at jeg ikke sikker på, at det kaldes en allel det de giver videre til killingerne, meeen… Så må der lige være en der retter mig. :slight_smile:

Jannam - Opdrætter mener at hun er homozygot :slight_smile:

Hehe… Det fik jeg også læst efter jeg fik svaret… Men når det drejer sig om genetik, kan jeg slet ikke vente med at svare. Jeg ELSKER genetik, så havde slet ikke tid til at læse, før jeg svarede… :stuck_out_tongue:

Jannam - Hehe, samme her :smiley: Deejlig hobby