Gigantisk tordenvejr i nat

Hmmmmmm . . . her lettede vi lige på det ene øjenlåg kl. et el. andet - ved et kæmpe brag . . . og det var så det :uha:

Lokation . . . .Omegnen af Helsingør . . . .men det havde da regnet ku’ vi se, da det blev lyst :slight_smile:

Det var også totalt vildt her hvor jeg bor. Helt totalt vildt.

Hele blokken blev til et oplyst stadion.

Her tordnede det om eftermidagen, men dog ikke så volsom at ruderne klirede, men dog tæt nok på til jeg fik trukket stik og internet id af computeren, og stikket ud af tv.et.
Og sikke dejlig frisk luften blev bagefter, ummmmm dt var dejligt.

øv for den lede, elsker at se på lyn osv, for flot er det, men ikke spor behageligt at være i nærheden af

[quote=PiaH;183728]Her tordnede det om eftermidagen, men dog ikke så volsom at ruderne klirede, men dog tæt nok på til jeg fik trukket stik og internet id af computeren, og stikket ud af tv.et.
Og sikke dejlig frisk luften blev bagefter, ummmmm dt var dejligt.[/quote]

:?:?

Skal man det nutildags, hvor kablerne ligger gravet ned i jorden ??

Det gør jeg nemlig ikke…

:?

Skal man det nutildags, hvor kablerne ligger gravet ned i jorden ??

Det gør jeg nemlig ikke…

:?[/quote]

det er et levn fra fortiden, men alt efter hvor gamle el-instalationerne er osv er det normalt ikke nødvendigt, men bor man et sted hvor sikringsboxen,instalationer og hfi relæet er noget gammelt møg er det måske en god ide.
jeg kender ikke lovgivningen på det felt
i nyere boliger er det absolut ikke nødvendigt.:slight_smile:

[quote=Johnny;183742]det er et levn fra fortiden, men alt efter hvor gamle el-instalationerne er osv er det normalt ikke nødvendigt, men bor man et sted hvor sikringsboxen,instalationer og hfi relæet er noget gammelt møg er det måske en god ide.
jeg kender ikke lovgivningen på det felt
i nyere boliger er det absolut ikke nødvendigt.:)[/quote]

:ok::ok:

Tak…

burde jeg nok gøre det, mine elinstallationer er fra huset blev bygget i 30’erne - gamle stofledninger…

-what-what

Skal man det nutildags, hvor kablerne ligger gravet ned i jorden ??

Det gør jeg nemlig ikke…

:?[/quote]

Anner det ikke, men jeg gør det nu aligevel, gammel vane.

Tak…

burde jeg nok gøre det, mine elinstallationer er fra huset blev bygget i 30’erne - gamle stofledninger…

-what-what[/quote]

puha, ja jeg ville måske osse gøre det, men på den anden side, huset har nok overlevet masservis af lyn/tordenvejr i sit snart 80 årig liv, så helt skidt ka det da ikke være.
som sagt kender jeg ikke lovgivningen, men jeg ved at de der stofledningen er ulovlige, men måske ikke alligevel når de allerede er installeret i huset. men hvad ved jeg:):stuck_out_tongue:

[quote=Johnny;183754]puha, ja jeg ville måske osse gøre det, men på den anden side, huset har nok overlevet masservis af lyn/tordenvejr i sit snart 80 årig liv, så helt skidt ka det da ikke være.
som sagt kender jeg ikke lovgivningen, men jeg ved at de der stofledningen er ulovlige, men måske ikke alligevel når de allerede er installeret i huset. men hvad ved jeg:):p[/quote]

-what-what

Ja, helt godt er det nok ikke… har dog et godkendt HFI-relæ… måske får mine SP penge ben at gå på til at få trukket nye ledninger… … så helt skævt går det forhåbentlig ikke

:slight_smile:

Skal man det nutildags, hvor kablerne ligger gravet ned i jorden ??

Det gør jeg nemlig ikke…

:?[/quote]

[quote=Johnny;183742]det er et levn fra fortiden, men alt efter hvor gamle el-instalationerne er osv er det normalt ikke nødvendigt, men bor man et sted hvor sikringsboxen,instalationer og hfi relæet er noget gammelt møg er det måske en god ide.
jeg kender ikke lovgivningen på det felt
i nyere boliger er det absolut ikke nødvendigt.:)[/quote]

Der står altså på tv2-nyhederne, at man skal tage stikket ud fra det elektriske udstyr, såsom tv og computere, når det tordner.

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php/id-22455527.html

[quote=Charlotte Oeh.;183768]Der står altså på tv2-nyhederne, at man skal tage stikket ud fra det elektriske udstyr, såsom tv og computere, når det tordner.

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php/id-22455527.html[/quote]

Jeg lærte det som barn, jeg kan ikke huske vi ikke har taget stikkende ud, de skulle bare tages ud ellers stod min mormor helt af, telefonen tog hun også stikket ud af.

Vi har oplevet at alle vores telefoner ( fastnet ) og computer på éngang , fik lynnedslag her :S…

Det er altså ikke sjovt. Jeg har 7-9-13 aldrig prøvet det.

[quote=Charlotte Oeh.;183768]Der står altså på tv2-nyhederne, at man skal tage stikket ud fra det elektriske udstyr, såsom tv og computere, når det tordner.

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php/id-22455527.html[/quote]

Det er også rigtig , ved lynnedslag ødelægge computer , fjernsyn og andet eletronik . Overspændingen sker via stikkontakten , som brænder elektronikken af .

Der har intet været her. :slight_smile:
Ikke engang én regndråbe.

Jeg hørte det blot i radion.

[quote=Mona Jensen;183795]Der har intet været her. :slight_smile:
Ikke engang én regndråbe.

Jeg hørte det blot i radion.[/quote]

Jeg tror heller ikke vi har fået noget :?

Ellers har jeg sovet meget tungt :fløjte:

Både kæresten og jeg vågnede med et sæt omkring kl 03. Nøj for nogle brag og lysglimt, vilde regn og haglbyger! Og det gør det absolut ikke bedre at bo under taget, med skråvinduer. -what
Vi lå vågne indtil 04 hvor det endelig stilnede af. Kattene brød sig heller ikke meget om al den larm og blinken, så der blev leget og nusset i den times tid.
Jeg må ærligt sige at jeg aldrig har oplevet noget lignende…
Der gik omkring 5 -10 sekunder mellem hver lyn højest!

P.S man skal også være forsigtig med at bruge vandhaner mv, når det tordner/lyner… siger kæresten :slight_smile:

øhhh hfi-relæet skulle meget meget gerne slå fra, så der ikke kommer noget som helst strøm igennem til kontakter osv

læs bla lidt om det her

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lyn_og_torden5.htm