Gizmo skal kastreres!

Jeg købte jo Gizmo med lov til avl, men nu har jeg bestilt tid hos dyrlægen til på onsdag d. 22. da han simpelthen parrer alt hvad der er blødt!:S ja…og så tænkte jeg at for hans skyld måtte det ske.
Men! Jeg skal aflevere ham mellem kl. 8 og 9 og så skal jeg hente ham kl 14.30 men hvordan gør jeg når jeg har hentet ham? Jeg ved godt dyrlægen sikkert fortæller mig det, men det kunne være rart med nogle råd.
Det er forresten Centrum dyreklinik på istedgade der får æren. :slight_smile:

Jeg har ikke SÅ meget forstand på det igen, men jeg ved dog at det hvert fald er vigtigt at sørge for han får drukket nok vand, og at han får ro til at slappe af - ikke så meget pga. selve operationen, men mere pga. oplevelsen i at have været bedøvet osv. Ellers bare en masse kærlighed :inlove:

Når du kommer hjem med ham, skal han ligge varmt.

Hvis han er meget omtumlet, plejer jeg at lade dem ligge i kassen 1-2 timer. Herefter lukker jeg dem ud på et lille værelse - der skal helst ikke være høje steder han kan komme op.

Meeeen … mon ikke han hurtigt er frisk igen :slight_smile:

Og hils lige Christa mange gange :slight_smile:

herhjemme får mis lov til at få ro og varme. Afhængig hvor frisk han er får han lidt godt at spise og noget at drikke. Når han er helt sikker på benene og frisk så får han lov til at være sammen med de andre igen.

[quote=Vivi_Fletcher;513020]Når du kommer hjem med ham, skal han ligge varmt.

Hvis han er meget omtumlet, plejer jeg at lade dem ligge i kassen 1-2 timer. Herefter lukker jeg dem ud på et lille værelse - der skal helst ikke være høje steder han kan komme op.

Meeeen … mon ikke han hurtigt er frisk igen :slight_smile:

Og hils lige Christa mange gange :-)[/quote]

Okay det er godt at vide, - bruger du også den dyrlæge? Christa er rigtig sød hun har taget sig af Gizmo fra han var helt lille. :slight_smile:

Nej, men jeg brugte for år tilbage Centrum Dyreklinik i Rødovre, hvor Christa var ansat - og før hun fik børn, brugte vi hende også som dyrlæge på Racekattens udstillinger :slight_smile:
Hende kan du være glad for som dyrlæge - hun er dygtig og god til katte.

Og så “solgte” hun faktisk en killing for mig for nogle måneder siden, da et par af hendes klienter skulle have abyssinier, henviste hun dem til mig - så hun husker mig vist stadig :slight_smile:

Jeg har lige fået steriliseret min devonpige,hun fik ca. en lille ½ time efter operationen en opvågningssprøjte og var på benene efter yderligere en lille ½ time.
Derefter var hun i en meget stor transportkasse,hvor jeg havde lagt et varmetæppe i bunden så hun ikke blev kold,for katte der er påvirket af narkosen er dårlige til at holde varmen.
Hun var i kassen i ca.4 timer,så var hun så meget vågen at det var forsvarigt at lukke hende ud.
Men alfa og omega er at de i de første timer efter narkosen ligger varmt og mørkt.

[quote=Kylesa;513022]Okay det er godt at vide, - bruger du også den dyrlæge? Christa er rigtig sød hun har taget sig af Gizmo fra han var helt lille. :)[/quote]Orv, må jeg spørge hvad du skal give for kastrationen??:slight_smile:

Skal katten ikke også være fastende - hvis jo, gælder det så også vand?

Min skal kastreres til Februar.

Da Victor blev kastreret fik han lov til at gøre hvad han ville da han kom hjem. Dog holdt jeg øje med at det højeste sted han kom op var i sofaen hvor han lå det meste af tiden og sov ved siden af mig under et tæppe.

udover det havde jeg på forhånd sørget for at købe hans ynglings-mad, så han fik et lækkert første måltid ovenpå fasten.

Næste dag var han helt frisk :slight_smile:

Held og lykke!

Voksne katte skal være fastende fra midnat - de må gerne få vand indtil om morgenen.

Fik altså også besked på at Victor skulle faste fra midnat, og han var/er en killing.

[quote=Simon;513027]Da Victor blev kastreret fik han lov til at gøre hvad han ville da han kom hjem. Dog holdt jeg øje med at det højeste sted han kom op var i sofaen hvor han lå det meste af tiden og sov ved siden af mig under et tæppe.

udover det havde jeg på forhånd sørget for at købe hans ynglings-mad, så han fik et lækkert første måltid ovenpå fasten.

Næste dag var han helt frisk :slight_smile:

Held og lykke![/quote]

Det er meget vigtigt ikke at give dem mad for tidligt,ellers kan de fejlsynke og måske ikke kaste “ordentlig” op pga narkosen,så hellere vente et par timer ekstra.

Tja jeg spurgte dyrlægen hvornår han måtte få mad, og hun sagde bare at jeg bare skulle stille det frem til ham, og så kunne han spise når han følte for det.

Men nu er der os mange herinde der har givet min dyrlæge dummeslag for hendes holdninger og kommentarer :stuck_out_tongue:

Tja … jeg nægter altså at faste mine killinger fra midnat - det er rigtig mange timer de skal have tom mave, det har de ikke godt af.

Hos min dyrlæge kan jeg få lov at lade tørfoder stå til killingerne til om morgenen, hvor jeg så fjerner det straks jeg står op.
Det har aldrig givet problemer.

Jeg hører kun godt om Christa og hendes klinik, så der kan du være tryg.
Vær hos ham, men lad ham hvile - læs i noget f eks. Pas på, at han ikke står på hovedet i vandskålen.
Han kan godt slingre meget i bagparten, men det er ovre næste morgen.
Man er godt oppe at køre sådan en dag, men det går jo godt :slight_smile:
Og lille Gizzi får det meget bedre med meget mindre stress :ok:

Jeg plejer at gå efter at når en kat har været i narkose står der kun vand fremme. Når de kan drikke det kan de spise, men jeg starter med at give dem en lille smule vådmad uden for mange stykker i så de lige kommer i gang - derefter får de resten af vådmaden og maden kommer frem igen.

Da Oliver kom hjem fra dyrlægen, var han ikke helt sikker på benene… Det første han gjorde efter at komme ud fra kassen var at gå ud i køkkenet og drikke lidt vand og derefter fik han en lille smule vådfoder…

Han var meget sulten, men fik kun lidt af gangen med en halv times mellemrum, så det ikke kom op igen…

Han lå hos mig resten af eftermiddagen og aftenen og sov “rusen” ud…

Hold øje med ham når han spiser og drikker… De kan falde i søvn med hovedet i vand eller vådfoder skålen og blive kvalt…

Sørg for at han ligger varmt og trygt…
Oliver forlod ikke min side hele den dag… Hvis jeg var på vej ud i køkkenet og stoppede op for at vente på ham (han gik meget langsomt og slingrende) så satte han sig ved siden af mig når han nåede frem til mig… :hjerte: Men havde også haft en meget hård omgang hos dyrlægen… :ked:

Hvis han går på bakken mens han stadig er lidt omtumlet så hold også øje… Det gjorde Oliver nemlig og måtte pænt vaske ham forsigtig bagefter, fordi han ikke kunne holde sig oprejst derinde og fik tis på pelsen (og på mig :ups:)…

Held og lykke med det :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;513092]Tja … jeg nægter altså at faste mine killinger fra midnat - det er rigtig mange timer de skal have tom mave, det har de ikke godt af.

Hos min dyrlæge kan jeg få lov at lade tørfoder stå til killingerne til om morgenen, hvor jeg så fjerner det straks jeg står op.
Det har aldrig givet problemer.[/quote]

Giver dig helt ret i, at de ikke har specielt godt af det. Men ikke at der sker det store ved det.

Men hvis de ikke har overholdt fasten, men har spist, så er der jo bare denne her risiko når de skal i narkose. At deres mavesæk ikke er tom og de kaster op i forbindelse med bedøvelsen. Det kan gå galt, og de kan blive kvalt i deres opkast.

Derfor ville jeg i hvert fald ikke selv give dem mad og løbe den risiko. Selvom den er lille, men det kan ske. Bare min mening.

Tak for alle svarene, dyrlæge-sekretæren fortalte mig at jeg skal tage maden fra ham kl 22 om aftenen og så skal aflevere ham kl 8 ca.
Problemet er at jeg skal hjem til min mor dagen efter ved 15 tiden og der skal jeg have Gizmo med, da jeg ikke har fundet nogle som kan passe ham over julen (og en der kommer forbi med mad er ikke nok da han er enebarn)
Men kan han godt klare at komme i en transportkasse og køre i offentlig transport i halvanden time allerede dagen efter?

ps. kastrationen koster 770kr

Og hvis man skal have “hele pakken” som er Kastration/ vaccination /øretatovering samt registrering i dansk
katteregister så koster det 1250kr…men det har vi jo allerede. :slight_smile: