Glad men trist

Hej.

Så fødte Frejapigen idag hvilket jo er godt da vi ventede killinger.:slight_smile:

Men men men… Kom hjem da fødselen var overstået og kunne først ikke finde nogle killinger.
Fandt så 4 små killinger i transportkassen hvoraf to af de små pus var døde:ked:
Der var dog to mere som var i live men meget kolde. Nu fik vi travlt!!!
De var ikke vasket rene men navlestrenge var bidt over og moderkager var væk.
Freja viste ingen interesse så ind på min mave imens jeg nussede dem. Lars fik varmet noget erstatningsmælk imens jeg skiftevis prøvede at hæfte de små på Frejas patter og prøve at varme de små kroppe op.
Efter at have fået lidt erstatning i dem og på den måde få lidt varme i de små liv alt imens de blev holdt varme udefra så var det med at få dem til at tage Frejas patter. Det var ikke nemt og jeg fik ihvertfald selv varmen…
Det er nu lykkedes og de to små patter på livet løs :yah:
Freja tager sig dog stadig ikke meget af dem. Hun lader dem ligge og die men viser ikke den store interesse. Hun virker utrolig træt. Men jeg ved jo desværre heller ikke hvor hård en omgang hun har været igennem da jeg jo desværre ikke var her da det skete:S. Hun har stadig ikke vasket sig selv helt ren men hun har spist noget rigtig lækkert missemad så det tager jeg som et godt tegn.
Lars har nu købt en dyrevarmemåtte som vi har placeret mor og børn på .
Nu håber og ber jeg til at de to små overlevere vil klare skærene og vokse op og bliver super Hellig Birmamisser.
Har forøvrigt vejet dem og de vejer 82 og 90 gram hvilket jo egentlig burde være meget normalt.
Hvis nogle sidder inde med gode råd modtages de med kyshånd

Nu er det jo nemt at være bagklog, men det er altid vigtigt at være hjemme, når en førstegangsfødende skal have killinger. De har instinktet, men det skal altså lige “vækkes”.

Jeg tror desværre ikke du kan gøre mere end det du allerede gør. Håber de klarer den :kryds:

[quote=Vivi_Fletcher;387170]Nu er det jo nemt at være bagklog, men det er altid vigtigt at være hjemme, når en førstegangsfødende skal have killinger. De har instinktet, men det skal altså lige “vækkes”.

Jeg tror desværre ikke du kan gøre mere end det du allerede gør. Håber de klarer den :kryds:[/quote]

Ja Vivi jeg ved det godt men som du siger så hjælper det ikke . Jeg kunne desværre ikke være hjemme da jeg netop har været igennem en lang sygdomsperiode og så forstående er chefen desværre ikke når det gælder mine katte… Freja viste helle ingen tegn på uro eller andet i morges så havde troet at det blev engang i aften eller nat… Desværre kan tro ikke flytte bjerge for så ville jeg gøre det for at gøre dagen idag om.
Tak for dine XXXX fingre…:slight_smile:

Måske er hun ikke færdig med at føde.

Hvis hun ikke spiser og virker apatisk skal du tage hendes temperatur.

Held og lykke med mislingerne og deres mor

Hun spiser men virker ligeglad med de små. Ligger stille det meste af tiden men rejser sig så pludselig uden at tage notits af børnene… Jeg ved godt at vi skal holde godt øje med mormis frisker hun ikke op må vi til dyredoctoren med hende…

Du skal sørge for, at fødekassen er så lang, at mormis kan være fri for at ligge på varmemåtten, for det bliver ellers hurtigt for varmt for hende, og så vil hun ikke ligge hos de små. (Det skulle heller ikke være nødvendigt med en varmemåtte nu).

En hunkat ligger heller ikke hele tiden hos de små. Det gør de heller ikke i real life.

Sørg ellers for, at hendes foder er optimalt, meget gerne killinge-vådfoder, og altid tørfoder i skålen døgnet rundt.
Sæt hendes wc-bakke LANGT væk fra fødekassen.

Synd, du ikke var hjemme, for hun KAN stadig have en efterbyrd i sig (og måske også killinger).

PS: For en anden gangs skyld, må man IKKE fodre en kold killing. Den skal have normal temperatur først, for ellers rådner mælken i maven på den.

Hej igen.

Ja så er natten overstået og de små er stadig hos os :yatta:
Takker for Jeres svar det er dejligt at få nogle tips og gode råd.
Vi er så heldige at vi har en amme i huset som fik killinger for 3 dage siden så hun har været med til at hjælpe . Hun er nemlig en SUPERMOR.
Jeg ved godt at de små skal have råmælken så vi har natten igennem “knappet” dem på Freja så de kan få så meget af den “gode” mælk som muligt.
Lige nu ligger der 2 mødre med maven fuld af rigtig god mad og 7 killinger i samme kasse.
Varmemåtten er fjernet og nu xxxx vi for at Freja gider at tage sin del af slæbet.

[quote=Mega;387234]

Synd, du ikke var hjemme, for hun KAN stadig have en efterbyrd i sig (og måske også killinger).

PS: For en anden gangs skyld, må man IKKE fodre en kold killing. Den skal have normal temperatur først, for ellers rådner mælken i maven på den.[/quote]

PS. Holder skarpt øje med hvordan Freja har det da jeg er klar over at dette kan være et issue.
Angående det at fodre en kold killing. Det er en husker :slight_smile:

Held og lykke med de til overlevere :kryds::kryds::kryds::kryds:

[quote=Doka;387249]Hej igen.

Ja så er natten overstået og de små er stadig hos os :yatta:
Takker for Jeres svar det er dejligt at få nogle tips og gode råd.
Vi er så heldige at vi har en amme i huset som fik killinger for 3 dage siden så hun har været med til at hjælpe . Hun er nemlig en SUPERMOR.
Jeg ved godt at de små skal have råmælken så vi har natten igennem “knappet” dem på Freja så de kan få så meget af den “gode” mælk som muligt.
Lige nu ligger der 2 mødre med maven fuld af rigtig god mad og 7 killinger i samme kasse.
Varmemåtten er fjernet og nu xxxx vi for at Freja gider at tage sin del af slæbet.[/quote]

Hvilken mor de patter på er næsten helt ligemeget - Colostrum er tilstede i hunkattenes mælk - at det er så vigtigt de dier de første ca. 24 timer skyldes i det tidsrum er deres tarme åbne for antistofferne i mælken - derefter lukkes deres tarmvæg tiltagende.

Så det er i højere grad killingernes tarme - end det er hvilken mor.

Held og lykke med de nye små! håber at slt ender godt! Ang. evt. killinger der kan komme endnu: Min Burmeser Mulle fødte først 4 killinger, og 36 timer efter en dejlig brun hankilling! mIN singapura kat fødte 2 killinger om eftermiddagen, hvor jeg var medhjælper, og næste morgen lå der 3 killinger i fødekassen,- begge var førstegangsfødende så måske?
knus fra Cats og Conni

[quote=Lis Dahlstrøm;387266]Hvilken mor de patter på er næsten helt ligemeget - Colostrum er tilstede i hunkattenes mælk - at det er så vigtigt de dier de første ca. 24 timer skyldes i det tidsrum er deres tarme åbne for antistofferne i mælken - derefter lukkes deres tarmvæg tiltagende.

Så det er i højere grad killingernes tarme - end det er hvilken mor.[/quote]

Det er jo godt at høre så vil jeg lade en bekymring mere fjerne sig fra mine tanker. Havde godt nok overvejet om det mon ikke hang sammen på den måde.

[quote=conninissen;387269]Held og lykke med de nye små! håber at slt ender godt! Ang. evt. killinger der kan komme endnu: Min Burmeser Mulle fødte først 4 killinger, og 36 timer efter en dejlig brun hankilling! mIN singapura kat fødte 2 killinger om eftermiddagen, hvor jeg var medhjælper, og næste morgen lå der 3 killinger i fødekassen,- begge var førstegangsfødende så måske?
knus fra Cats og Conni[/quote]

Nu må vi se det ville da ikke gøre noget med en enkelt mere. hun var STOR som et hus inden fødselen. Men 4 Birmakillinger er jo et stort kuld.
Takker alle for jeres xxxede fingre :slight_smile:

Hej igen.

Tror Jeres :kryds::kryds::kryds: hjalp . Ungerne er stadig i live og slås med de andre på livet løs.

Freja deltager nu men er ikke den supermor jeg kunne ønske. Hun gider ikke ligge i samme kasse som ammemis men har taget plads i en flyttekasse i samme værelse. Vi flytter så et par killinger over til hende og det lader til at de nyder det. Man kan da høre dem spinde når de ligger ved patten.
Freja har dog ikke ret store dutter så jeg tror de til tider har svært ved at holde fast :?
Nå men det aller vigtigste er at de tager på alle 7 killingebørn så noget får de da :thumbup:

Godt at høre at de små trives.
Nogen hunkatte egner sig ikke som mødre…desværre. Hvis hun ikke vokser med opgaven efterhånden som hun finder ud hvad det går ud på, ville jeg nok vælge at tage hende ud af avl. :frowning:

[quote=Chicabee;388216]Godt at høre at de små trives.
Nogen hunkatte egner sig ikke som mødre…desværre. Hvis hun ikke vokser med opgaven efterhånden som hun finder ud hvad det går ud på, ville jeg nok vælge at tage hende ud af avl. :([/quote]

Ja det er jo så det næste store spørgsmål. Men nu tager vi en dag af gangen og ser hvad der sker. Jeg bruger megen tid på at sidde og rose hende og det kan jeg se at hun nyder. Igår “boksede” hun også med poterne imens hun ammede. Det syntes jeg jo er gode tegn :slight_smile:

[quote=Doka;388207]Hej igen.

Tror Jeres :kryds::kryds::kryds: hjalp . Ungerne er stadig i live og slås med de andre på livet løs.

Freja deltager nu men er ikke den supermor jeg kunne ønske. Hun gider ikke ligge i samme kasse som ammemis men har taget plads i en flyttekasse i samme værelse. Vi flytter så et par killinger over til hende og det lader til at de nyder det. Man kan da høre dem spinde når de ligger ved patten.
Freja har dog ikke ret store dutter så jeg tror de til tider har svært ved at holde fast :?
Nå men det aller vigtigste er at de tager på alle 7 killingebørn så noget får de da :thumbup:[/quote]
Hvis ammemissen i det daglige ligger over Freja i rang, kan du risikere, at hun ikke vil tillade Freja at komme til killingerne, men vil beholde dem selv, så fortsæt endelig med at lægge killinger over til Freja.

Små dutter betyder ikke noget.
Jeg har haft en hunkat med helt flade dutter, og killingerne fik alligevel fat, hvordan de så end bar sig ad.

[quote=Mega;388298]Hvis ammemissen i det daglige ligger over Freja i rang, kan du risikere, at hun ikke vil tillade Freja at komme til killingerne, men vil beholde dem selv, så fortsæt endelig med at lægge killinger over til Freja.

Små dutter betyder ikke noget.
Jeg har haft en hunkat med helt flade dutter, og killingerne fik alligevel fat, hvordan de så end bar sig ad.[/quote]

Jeg kæmper videre og indtil videre tager hun det fint. Men hvis en killing vræler er hun der straks og henter den.
Jeg fortsætter med at lægge dem til.
Glad for at små dutter ikke har den store betydning (det har det jo heller ikke hos os)

Opdatering.

Det går fint med de to små seje misser. De tager på og vokser og deltager på lige fod med deres “søskende” om bedste plads i baren :slight_smile:

Hvordan går det med missemor ? Altså den biologiske ?