God nyhed .... for katteallergiker

Jeg venter og ser altid, før jeg jubler, må jeg indrømme. Aviser har det at løbe med mindre end en kvart vind :wink: Men hvis det er rigtigt - fantastisk! Også fordi det lyder som om det kunne være en vej til at stoppe andre allergier, nu vi er ved det :ok:

Og så farer der jo en lille djævel i mig der hvisker: Hvad mon folk så skal finde på som dårlig undskyldning for at sætte katten/hunden/osv på porten? :slem:

Den samme lille djævel var også straks tilstede i mit øre… :tihi:

Alene det faktum at katte allergen fremkalder energi, gør mig glad for at være katte allergiker :rock:

:tihi:

[I]Et hold af forskere på University of Cambridge har kortlagt, hvordan kroppens immunsystem reagerer på allergen, der stammer fra [B]kattehår.

[/B][/I]Ganske intressant artikel… Specielt når nu de fleste er allergiske overfor kattens spyt :slight_smile:

Det med at katteallergi kommer fra kattens spyt har jeg aldrig hørt før !? … hvor har du læst/hørt det Jeentz :?

Det er nu rigtigt nok det med spyttet. Det er osse derfor man ikke bare kan købe en sphynx og tro man slipper for allergi. Jeg har i al fald osse altid hørt at allergien skyldes et protein i kattens spyt. Som så naturligvis osse sidder på hårene fordi katten vasker sig. Men det er ikke selve hårene der fremkalder allergien.

Alene citatet her fra artiklen:

“Allergen er det stof, der fremkalder energi, og som kan forårsage symptomer såsom hosten og nysen.”…sikken noget ævl, det er typisk JyllandsPosten…:thumbdown::thumbdown:

Jeg er allergisk overfor kat, en del pollen og husstøvmider…og jeg har aldrig hostet.:surrender1:
Skal jeg så konkludere, at jeg slet ikke er allergisk, selvom blodprøver siger det modsatte…:?

Men kløe i ører, øjne, og gane, så man er ved at blive vanvittig, det husker jeg alt for godt.
Stoppet løbenæse og øjne der løber i vand…husker jeg også…og den evindelige nysen…:rock:

Men med Certirizin dagligt, Livostin øjendråber og Rhinocort Turbo næsespray i pollensæsonen…så kan man leve et normalt liv…og dele hovedpude med Knirke og have de andre i sengen…:ok:…så er der bare lige græsslåningen, der kan næsten vælte mig omkuld, men heldigvis er græsplænen totalt vissen pga tørke :tihi:

Min bror har allergi overfor katte og hunde. + jeg har læst rigtig meget om det, i tilfældet af at det var noget der skulle ligge i familien, og jeg selv skulle være uheldig at blive ramt af det.

Lige præcis. Jeg har tilgengæld også -hørt- at allergikere kan være overfølsomme overfor hvis katten skalder af. Altså det skulle være de flager der kommer af. :? Men det kan self også nemt være kattespyttet der sidder der.

Jeg glemte lige at svare på denne.

Jeg er enig i at de sansynligvis ikke slipper for allergien ved en sphynx, men jeg kan måske forstille mig at allergien er minimeret ret meget i og med at sphynxen ikke har en masse hår den kan smide omkring sig?

[QUOTE=Sim-Sim;1102235]Alene citatet her fra artiklen:

“Allergen er det stof, der fremkalder energi, og som kan forårsage symptomer såsom hosten og nysen.”…sikken noget ævl, det er typisk JyllandsPosten…:thumbdown::thumbdown:

Jeg er allergisk overfor kat, en del pollen og husstøvmider…og jeg har aldrig hostet.:surrender1:
Skal jeg så konkludere, at jeg slet ikke er allergisk, selvom blodprøver siger det modsatte…:?

Men kløe i ører, øjne, og gane, så man er ved at blive vanvittig, det husker jeg alt for godt.
Stoppet løbenæse og øjne der løber i vand…husker jeg også…og den evindelige nysen…:rock:

Men med Certirizin dagligt, Livostin øjendråber og Rhinocort Turbo næsespray i pollensæsonen…så kan man leve et normalt liv…og dele hovedpude med Knirke og have de andre i sengen…:ok:…så er der bare lige græsslåningen, der kan næsten vælte mig omkuld, men heldigvis er græsplænen totalt vissen pga tørke :tihi:[/QUOTE]

Jeg tror nøgleordet her er “såsom”. Altså, hosten og nysen er eksempler på symptomer, men ikke dem alle. Og det er jo korrekt nok :slight_smile:
Til gengæld fremstiller de det som om et allergen er ET bestemt stof - og det er jo meget langt fra sandheden. Men sådan er det ofte med avisartikler. De indeholder en masse halve sandheder og misforståelser, desværre.

[QUOTE=Jeentz;1102261]Min bror har allergi overfor katte og hunde. + jeg har læst rigtig meget om det, i tilfældet af at det var noget der skulle ligge i familien, og jeg selv skulle være uheldig at blive ramt af det.

Lige præcis. Jeg har tilgengæld også -hørt- at allergikere kan være overfølsomme overfor hvis katten skalder af. Altså det skulle være de flager der kommer af. :? Men det kan self også nemt være kattespyttet der sidder der.[/QUOTE]

Allergien kan udløses af alle kattens “udtømninger” - spyt, urin, hudskæl, hudfedt. så I har ret begge to :slight_smile:

Dyreskælsallergi
Det er pelsdyr, der giver allergi, og de almindeligste er hunde, katte og gnavere. Allergistofferne findes både i skællene, i spyttet, afføring og urin. Hvis du er dyreskælsallergiker, vil du meget hurtigt få reaktioner i øjnene. Senere kan der være gener fra lungerne, der kan vare flere dage, før de forsvinder. Det er sjældent, at fugle giver allergiske reaktioner.

Kilde fra Eva og Bent Weeke, der er allergieksperter, hvis nogen er :slight_smile:

http://www.astma.dk

Nu kan jeg ikke lige se artiklen, men jeg har også hørt at det ikke er hårene som sådan man normalt er allergisk overfor…
Men netop spyt og/eller hudflagerne fra katten…

[QUOTE=Sim-Sim;1102235]Alene citatet her fra artiklen:

“Allergen er det stof, der fremkalder energi, og som kan forårsage symptomer såsom hosten og nysen.”…sikken noget ævl, det er typisk JyllandsPosten…:thumbdown::thumbdown:

Jeg er allergisk overfor kat, en del pollen og husstøvmider….og jeg har aldrig hostet.:surrender1:
Skal jeg så konkludere, at jeg slet ikke er allergisk, selvom blodprøver siger det modsatte…:?

Men kløe i ører, øjne, og gane, så man er ved at blive vanvittig, det husker jeg alt for godt.
Stoppet løbenæse og øjne der løber i vand…husker jeg også…og den evindelige nysen…:rock:

Men med Certirizin dagligt, Livostin øjendråber og Rhinocort Turbo næsespray i pollensæsonen…så kan man leve et normalt liv…og dele hovedpude med Knirke og have de andre i sengen…:ok:…så er der bare lige græsslåningen, der kan næsten vælte mig omkuld, men heldigvis er græsplænen totalt vissen pga tørke :tihi:[/QUOTE]

Men bare fordi du aldrig har hostet er det jo ikke ensbetydende med at andre ikke gør det.

Vi havde besøg af mit gudbarn (Og hendes familie) i en uge og hun hostede… meget. Hun er allergisk overfor alle slags støvmider, de fleste pelsdyr (der i blandt katte), græs og birk

En 8 årig pige som ELSKER dyr. Især katte! Håber for hendes skyld det er rigtigt at de kan finde noget der hjælper :slight_smile:

(Hun bor forresten sammen med en Sphynx som hun kun reagerer på hvis han sover i hendes seng sammen med hende om natten. Så slår hun ud, men der er ikke noget med luftveje eller øjne)

[QUOTE=PivC;1102306]Men bare fordi du aldrig har hostet er det jo ikke ensbetydende med at andre ikke gør det.

Vi havde besøg af mit gudbarn (Og hendes familie) i en uge og hun hostede… meget. Hun er allergisk overfor alle slags støvmider, de fleste pelsdyr (der i blandt katte), græs og birk

En 8 årig pige som ELSKER dyr. Især katte! Håber for hendes skyld det er rigtigt at de kan finde noget der hjælper :slight_smile:

(Hun bor forresten sammen med en Sphynx som hun kun reagerer på hvis han sover i hendes seng sammen med hende om natten. Så slår hun ud, men der er ikke noget med luftveje eller øjne)[/QUOTE]

Nej…men jeg taler jo kun på egne vegne :tihi:

Jada. Det var heller ikke situationer med reel allergi jeg hentydede til. Det håber jeg de fleste ved.
Men som rigtig mange har oplevet, så stiger antallet af folk med “allergi” eksplosivt op til ferier o.l. Det var dem, der bruger det som en dårlig undskyldning jeg hentydede til.
De giver i øvrigt også ægte allergikere, der oftest er dybt ulykkelige, når de kommer i den situation, et problem, fordi så mange slynger “allergi” ud, når de ikke gider mis mere. Det betyder at de stakler, der faktisk er blevet syge, ikke bliver troet altid :thumbdown:

[QUOTE=Sim-Sim;1102235]Alene citatet her fra artiklen:

“Allergen er det stof, der fremkalder energi, og som kan forårsage symptomer såsom hosten og nysen.”…sikken noget ævl, det er typisk JyllandsPosten…:thumbdown::thumbdown:

Jeg er allergisk overfor kat, en del pollen og husstøvmider…og jeg har aldrig hostet.:surrender1:
Skal jeg så konkludere, at jeg slet ikke er allergisk, selvom blodprøver siger det modsatte…:?

Men kløe i ører, øjne, og gane, så man er ved at blive vanvittig, det husker jeg alt for godt.
Stoppet løbenæse og øjne der løber i vand…husker jeg også…og den evindelige nysen…:rock:

Men med Certirizin dagligt, Livostin øjendråber og Rhinocort Turbo næsespray i pollensæsonen…så kan man leve et normalt liv…og dele hovedpude med Knirke og have de andre i sengen…:ok:…så er der bare lige græsslåningen, der kan næsten vælte mig omkuld, men heldigvis er græsplænen totalt vissen pga tørke :tihi:[/QUOTE]
Jeg har altså ofte hostet og haft pivende vejrtrækning, når min allergi har været meget slem. Så helt noget ævl er det ikke…

Rikke…prøv at se sætningen… “Allergen er det stof, der fremkalder energi, og som kan forårsage symptomer såsom hosten og nysen.”…sikken noget ævl, det er typisk JyllandsPosten…:thumbdown::thumbdown:

Ordet ENERGI er noget ævl…allergen fremkalder ALLERGI…så jo, sætningen er noget ævl.:smiley: :smiley: