Gode råd om Polen

Hej folkens - nogen der har gode råd om at køre, bo og opholde sig i Polen ?
Skal man have Polske penge med eller kan man bruge Euro ? Er det specielle ting man skal tænke på ? Hvordan er kørselforholdende, hotellerne, restauranterne, paskontrol og meget andet ?
Tales der noget andet end Polsk ?

Tak for al hjælp og information.

Har jo lige været i Polen i forbindelse med FIFe WS…
Uanset, hvad der bliver sagt, så tag Zloty (polsk valuta) med! Vi lavede den store fejl kun at have euro - som var nærmest ubrugelige andre steder end på hotellet og de større mortorvejsresaturanter… Så zloty, lidt euro og VISAkreditkort…

Den udstilling du (og andre) skal til, ligger væsentligt længere sydpå en Poznan, hvor man afholdt WS, så jeg har ingen ide om vejforholdene dér…
Jeg har nu haft to vidt forskellige oplevelser med det polske vejes tilstand, og dem kan jeg da godt lige dele…

Den første var for nogle år siden, hvor jeg i Gamle Gule skulle til Tjekkiet efter klatremiljøer… turen gik fint lige indtil vi krydsede den polske grænse og befandt os på HOPPEvejen :yikes: Min gamle gule postbil hoppede simpelthen de næste ca 70 km - på motprvej… med mulighed for at køre 130 km/t… Vi holdt os til ca 60 og var alligevel næsten flyvende… Damn - det er nok de værste forhold, jeg nogensinde har kørt under - på en asfalteret vej!
Og den tur betød også at da Camilla/dkkorat skulle til WS i Poznan, undersøgte hun både fly og tog - inden hun pgr de håbløse betingelser (enorme ventetider, ingen direkte forbindelser, pris etc etc) for den slags transport, opgav - og spurgte om jeg havde mod på at køre hendes bil til Polen :slight_smile:
Jeg har siden læst fleres beretning om deres WStur og mange har talt om voldsomme trafikkøer i Polen… Noget jeg ikke kan genkende overhovedet! Vi blev sendt ud på en omvej pgr motorvejsbyggeri, men det var fint skiltet (bedre end den i Tyskland, hvor vi ellers så nogenlunde forstod sproget!) - så i hvert vi havde en dejlig nem tur gennem Polen. Det blev først slemt da vi kom til Poznan - vi ramte vist lige ind i sidste del af myldretiden, der jo er rædsom uanset by eller land :slight_smile:

Polakkerne som folk har jeg kun oplevet som utroligt hjælpsomme… selv når man står med en gul postbil i en eller anden flække, hvor man er meget moderne, hvis man taler en anden dialekt end den lokale :wink: Har man et kort, så gøres der alt for at hjælpe en på rette vej… og kaffe/the og en bid brød kan der også skaffes for en billig penge…
I det hele taget er mad billigt og der serveres enorme portioner af den!
Mange polakker taler et hæderligt tysk og en del forsøger sig også med engelsk…

HUSK:

Køber du mad ved boder, hos bager ol. skal du betale for vægt.
Zloty udtales sworty :slight_smile:
Det er umuligt at få bord på en restaurant med mindre du bestiller på forhånd.
Hotelkæden Campanile har en “velkommen” politik og afviser ikke kæledyr :slight_smile:
Polakkerne kører som vilde og parkerer hvor det passer dem…de er dog meget tålmodige med udlændinge der fjoller rundt :slight_smile:

Tag en parlør med…vi har oplevet hotelportier der ikke kunne en bønne andet end polsk :slight_smile:

God tur

vi har aldrig haft problemer med at få bord s

og ja de kører som gale men dytter ikke af dumme danskere der spasser omkring.
trafikken og vejene varierer meget.

zloty er vejen frem ! mad og drikke er meget billigt. det polske køkken er dog noget solidt i det men udemærket.

paskontrol har jeg kun mødt på færgelejet og i tog- aldrig via vej ind i polen.

af dyre grej så var ex tørkost ikke billigt på WS, men skåle, transporttasker osv var. sturdi til 2/3 pris, metalskåle til show bur ½ pris etc.

Husk bilens registreringsattest, så du ikke skal sidde og frygte Polske fængsler når du bliver stoppet midt om natten af 6 politimænd som keder sig.

Ja, jeg taler af erfaring :høhø:

Undersøg lige med dit forsikringsselskab hvis du kører der ned nogen har nogen sær regler når du kører til østlande.
Pas på med tyveri der nede og tjek en ekstra gang om bilen er lås.

Kender flere lastbil chauffør der har kørt der nede folk er fine nok , maden er fin nok, men pas på dig selv og dine ting der nede.

Brug ikke euro der nede du kommer længst med de andre penge.

Husk det med vej afgift og tjekke det http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/polen/vejafgifter-polen .

Husk rødt forsikrings bevis, orginal reg på bil. gulsygsikring. Gule veste til alle i bilen hvis bilen går i stykker og i skal ud af bilen . Når i kører igennem tyskland må man ikke kører i sko uden kappe (det giver bøde hvis man bliver stoppet. Ha en fuldt opladet tlf hvis der skulle ske noget.

polakker kører som sindsyge… de tjekker ikke om der er nogen der er i vejen når de skifter vognbane - det er DIG der skal tjekke om nogen er ved at skifte foran dig!!! husk det ALTID!!

spis ved vej-restauranterne (ikke de internationale) det koster ingen ting og maden er ofte ægte hjemmelavet polsk og du kan få lokale specialiteter

hvis du ser et “schzuckeria” (tror jeg nok det hedder) - så svarer det til et konditori - snyd ikke dig selv for polske kager - de er vidunderlige

polske lokalveje er 1 x mangler… i asfalten - husk reservedæk OG overskrid aldrig hastighedsgrænserne - pludselig er der et 505030 cm hul i vejen…

folk dernede er generelt venlige - men de er stadig semi-kommunister - det er IKKE kunden der har ret som det er herhjemme (kultur-ting)… giv dem fingeren hvis de ikke fatter det - ellers bliver du snydt så vandet driver

hav masser af små zloty (swoty udtales det) med - alt over 20ere risikerer du at de ikke vil veksle… (samme princip som ovenstående - det er den handlende der skal æres fordi det var et privilegie at være selvstændig i det gamle styre)

find dig ikke i noget som helst - de er mandschauvinister af VÆRSTE skuffe…

jeg har været gift med en polak - alt ovenstående er personlige erfaringer efter rejser i polen

Vældig underholdende tråd - jeg ser den ene scene efter den anden for mig - arme Annie, håber, at du ikke var alene i øsen!
En Coon-veninde tog en uventet lille ekstra ferie i Polen om vinteren, og kom hjem med de flotteste huer og vanter etc, fordi der var meget koldere end herhjemme (eller bare vejrskifte, husker det ikke).
Men lokale varer i den dur ville jeg da kigge efter, hvis jeg skulle på de kanter :slight_smile:
God tur, Teresa.

Fodnote: Her i sommer var jeg til en udendørs koncert med en musikveninde. Hun kendte en i bandet, det var de fænomenale - intet mindre - Wonderbrazz, til jazzfestivalen.
Der var en engelsktalende ung mand, som satte sig ved vores bord - der sad flere andre - og han ville snakke! Jeg gad ikke, musikken var som ren magi og balsam på sjælen. Da han blev ignoreret, så fik jeg ellers en gardinprædiken om at være “hellig”, peteranstændig, sippet, skulle se at blive fri osv osv.
Han larmede!
Han gav sig til at kommentere alt muligt til hvemsomhelst, hoppede rundt - han virkede ikke (særlig) fuld, bare dum og påtrængende. Og prækende.

Siden beskrev jeg ham for en katte-veninde. Hun spurgte om, hvad landsmand, jeg troede, han var. “Øh, østfra?” Hvis du nu skulle nævne et land, hvad gætter du så på?" “Øh, Polen?” Bingo, sagde hun - og berettede, at hun havde mødt typen en del gange, og at de selv følte sig vældig åbne og frigjorte, når de bombarderede andre med spørgsmål og kommentarer.
At en vildfremmed fyr giver sig til at kritisere mit tøj, gør ham altså mildt sagt ikke charmerende i mine øjne. Men det tror polakkerne?

Tak for alle kommentarer og gode råd. Jeg er en meget habil bilist og jeg passer ALTID på andre. Jeg lærte i sin tid at regne med at alle andre i trafikken er idioter og JOW - da jeg kørte
gennem Tjekkiet for at komme til Wien et par gange oplevede jeg en del utrolig dårlig kørsel af “østlændinge”. Så jeg er forberedt på det værste.
Dårlige veje - de findes så sandelig også i Tjekkiet og jeg er så gammel at jeg kan huske de gamle motorveje gennem det der i sin tid var østtyskland. Hakkebræt var ordet :tihi:

Nu bliver det jo ikke et langt besøg - tanken er at køre ned fredag - to dage udstilling og så køre hjem enten søndag aften eller mandag morgen afhængig af dem jeg kører sammen med :tihi: ( jeg kører gladeligt hjem søndag aften).