Gode råd søges til syg kat

Hej alle

Min kæreste og jeg har fået kat for første gang og den lille Soffi på 1 år er nu blevet syg uden at vi rigtig ved hvorfor.
Men da vi er helt nye i det her, er vi meget i tvivl om hvornår man skal bringe hende til dyrlæge, for vi vil jo heller ikke være over pylret.
Historien bag:
Hun havde det fint i går da vi kom hjem fra arbejde og ville meget gerne ud selvom det styrtede ned. Hun kom ind efter en times tid og var meget våd. Hun gjorde sig ren og tørrede og så ville hun ud igen, hvilket hun fik lov til i en times tid. Denne gang var hun ikke så våd da hun kom ind.
Hun var meget sulten til aftensmad og spiste hurtigt alt sin mad. Herefter tilbød vi hende lidt af den kylling vi havde fået, men hun spiste kun en ganske lille bid af det. Hun gider normalt ikke rigtig at have af vores rester.
Jeg synes hun sov meget i løbet af aftenen, men tænkte at det nok bare var fordi hun var træt. Hun sov derefter det meste af natten hos mig og var frisk og spiste her til morgen inden vi gik på arbejde.

Da vi så kom hjem i dag havde hun kastet op rigtig mange steder (dog mest inde i kattebakken. Man er vel en renlig mis :blush:)
Og nu er hun bare virkelig flad! Hun ligger og vil ikke rigtig noget. Hun vil ikke spise, men har dog drukket to gange, hvilket jo er positivt. Hun reagerer lidt hvis hun ser en fugl udenfor og brokkede sig højlydt da der gik en kat forbi i haven.

Jeg har snakket med dyrlægen da jeg blev bange for om hun kunne være blevet forgiftet af den lille smule kylling hun spiste i går da der var hvidløg på. Men dyrlægen mente ikke at det kunne være det.

Nu er jeg bare sådan i tvivl om hvor længe hun skal være så flad før jeg kører hende til dyrlægen. Jeg hælder selv lidt til at sove ved siden af hende i nat og så køre hende til dyrlæge i morgen tidlig, hvis jeg ikke synes hun har det bedre.
Men har som sagt ingen erfaring med dette, så hvad vil jeres råd være?
Håber der er nogen der vil svare og undskyld det blev så langt.

Det skal lige soges at jeg ikke var klar over at katte ikke kan tåle hvidløg, så er virkelig ked af at vi har givet hende dette :frowning:

Den smule hvidløg er ikke det, og det de kan give (blod anæmi/mangel) får de slet ikke af så lidt og på så kort tid. Så det er noget helt andet. Men hvis hun ikke frisker op i løbet af aften og nat, og I kan få mad og vand i hende, så ville jeg tage hende til dyrlægen i morgen tidlig.

Hvor bor i? Måske vi kan anbefale en god dyrlæge til katte i området? :slight_smile:

Og I skal heller ikke være bekymrede over, at katten har været våd. Nogle katte kan tilsyneladende lide at være ude i regnvejr (forstå det, hvem der kan!), men selv om pelsen bliver våd, vil de sjældent blive våde lige til skindet. I hvert fald hvis det er en huskat med et lag underuld. Så under normale omstændigheder, hvor de kan komme ind og tørre, er det ikke noget, de tager skade af.

[QUOTE=Eva K;1286742]Den smule hvidløg er ikke det, og det de kan give (blod anæmi/mangel) får de slet ikke af så lidt og på så kort tid. Så det er noget helt andet. Men hvis hun ikke frisker op i løbet af aften og nat, og I kan få mad og vand i hende, så ville jeg tage hende til dyrlægen i morgen tidlig.

Hvor bor i? Måske vi kan anbefale en god dyrlæge til katte i området? :)[/QUOTE]

Tusind tak for svar!
Hun virker heldigvis allerede lidt mere frisk. Død træt, men har spist en lille smule og drukket vand igen. Så det gær forhåbentlig den rigtige vej nu.

Sikke bekymret man kan blive for det små pelsdyr! Elsker hende så højt og bliver så nervøs når der sker noget fordi jeg ingen erfaring har. Det bliver forhåbentlig bedre med tiden.

Lige nu bruger vi Trekantens dyrlæger og er egentlig godt tilfredse bort set fra at jeg nogle gange føler at de vil have os til at komme derned bare der er det mindste så de kan tjene lidt penge.

Tak for svar!

Jeg forstår virkelig heller ikke hvorfor hun synes det er sjovt at være ude i det vejr! Og jeg tænker også at hvis hun skulle blive syg af at være meget våd, så vil hun vel få en forkølelse eller lignende i stedet for eller hvad?

Hun er en halv Maine coon med masser af pels :slight_smile:

[QUOTE=Parken;1286756]Tusind tak for svar!
Hun virker heldigvis allerede lidt mere frisk. Død træt, men har spist en lille smule og drukket vand igen. Så det gær forhåbentlig den rigtige vej nu.

Sikke bekymret man kan blive for det små pelsdyr! Elsker hende så højt og bliver så nervøs når der sker noget fordi jeg ingen erfaring har. Det bliver forhåbentlig bedre med tiden.

Lige nu bruger vi Trekantens dyrlæger og er egentlig godt tilfredse bort set fra at jeg nogle gange føler at de vil have os til at komme derned bare der er det mindste så de kan tjene lidt penge.[/QUOTE]

Det lyder, som om hun bare har haft en off-dag. Det får katte ind imellem. Hvis hun spiser og drikker og virker kvikkere, er det i hvert fald et godt tegn.

Det er svært, især i begyndelsen, at vide, hvornår der er grund til at skynde sig til dyrlæge, og hvornår man bare skal se tiden an. Det er også lidt tricky lige med katte, fordi de ikke kan tåle at gå uden føde i ret lang tid. Så det er godt, du er opmærksom på hende. Men jeg gætter på, hun er tilbage til sit normale selv i morgen tidlig :slight_smile:

[QUOTE=galath;1286764]Det lyder, som om hun bare har haft en off-dag. Det får katte ind imellem. Hvis hun spiser og drikker og virker kvikkere, er det i hvert fald et godt tegn.

Det er svært, især i begyndelsen, at vide, hvornår der er grund til at skynde sig til dyrlæge, og hvornår man bare skal se tiden an. Det er også lidt tricky lige med katte, fordi de ikke kan tåle at gå uden føde i ret lang tid. Så det er godt, du er opmærksom på hende. Men jeg gætter på, hun er tilbage til sit normale selv i morgen tidlig :)[/QUOTE]

Det er vel ikke bare en off day når hun kaster så meget op? Men hun kan jo have spist et eller andet dårligt udenfor ligesom vi andre kan.
Jeg håber meget at hun er frisk igen i morgen!

Og hvor er det skønt at der findes sådan et forum hvor man hurtigt kan få svar fra nogle lidt mere kompetente katteejere :slight_smile:
Tak!

Hvordan står det til i dag?

Det kan jo godt være, hun har spist et eller andet, hun ikke kunne tåle. Katte reagerer på selv de mindste ting ved at kaste op. Jeg har fx en, der lige har deponeret hele sin morgenmad på stuegulvet, fordi han har forædt sig :venter: I dag har han kun kastet op én gang, men det kan sagtens blive til 5-6 gange, når han først er i gang. Bare fordi - tror jeg. Og nu er han så tilbage i foderet, for nu er han jo sulten igen :dokdok:

Der har selvfølgelig været noget andet i vejen med din, når hun var sløj bagefter og netop ikke ville spise. Det er bare for at sige, at det ikke behøver være så alvorligt, selv om katten kaster op.

Men man skal altid holde og øje med en sløj kat og være parat til at tage til dyrlæge med den, især hvis den ikke vil spise. I øvrigt har min dyrlæge også tjent godt på, at jeg - i hvert fald i begyndelsen, men sikkert også stadigvæk - var overbekymret og reagere på ALT muligt. Det er svært med umælende væsner, som man ikke kan spørge.

Går hun ude? Min venindes kat havde fanget og spist en guldsmed, og vingerne irriterede den åbenbart så meget i svælget, at den kastede op. Så det er meget sandsynligt, at hun måske har spist noget, som hun ikke kunne tåle. Fint nok, at det så kommer op igen.

Hvordan går det med hende i dag? :slight_smile:

For mig lyder det som en hårbold der har irriteret. Katten har været våd og har derfor slikket sig en del. Og hun har meget pels.
Gætter på hun er helt sig selv nu, men køb noget kattemalt til atbhave i huset til næste gang hun kommer våd hjem :slight_smile:

For mig lyder det som en hårbold der har irriteret. Katten har været våd og har derfor slikket sig en del. Og hun har meget pels.
Gætter på hun er helt sig selv nu, men køb noget kattemalt til atbhave i huset til næste gang hun kommer våd hjem :slight_smile: