Gode råd til flyvetur med killing søges

Jeg har købt en killing i Norge, som jeg skal hente sidst i februar :yah:

Men jeg skal flyve med hende (i kabinen) og har aldrig fløjet med katte før, så jeg vil høre om der er nogen som kan give mig nogle gode råd. Både omkring det praktiske og også hvordan jeg gør det bedst muligt for lillemissen.
Synes forøvrigt de der SturdiBags, som de vil ha man bruger i flyene lyder til at være MEGET SMÅ, eller er det bare mig ??

Rejsetaskerne, der kan bruges i flyene skal kunne passe ind under sædet foran dig, så de skal være temmelig små… Hvert flyselskab har deres egne mål og regler, så kontakt flyselskabet for disse - du skal også reservere plads til katten, når du køber din billet.

flyselskaberne har klare retningslinier for hvor stor en taske til kat, du må have med i kabinen, og de er meget små.
Alternativt skal de være i lastrummet.

Jeg har, de gange jeg har fløjet med kat, haft noget tæppe med kendt lugt i kassen og et overtræk. Det var før sturdiernes tid.
Det er gået ganske fint, de lå og sov hele flyveturen.
Kassen stod under sædet.

Altså får vi snart den killing at se i galleriet eller wa -hopla

Hej

Jeg har 2 gange haft hentet killing i kabinen fra UK ( må man ikke mere) og een gang voksen burmeser til og fra udstilling i Norge, og den lille taske der skal stå under sædet, har været OK til disse korte turer, jeg vil nødigt skulle flyve fra Australien, med en voksen kat med så lidt plads, - - men det er OK med en killing,- jeg har også haft en lille plastik æske med kattegrus i tasken, hvis lille mis skull få tynd mave af nervøsitet ( HUSK BABY-vådservietter i håndtasken;-) Held og lykke med transporten!

Cats og Conni

Giv katten en solid og behagelig sele på - kun selen ikke linien. De vil have katten ud i luthavnen for at scanne kassen, så har du noget at holde i.
Nogengange kan man få lov at gå ind i et lukket rum - men ikke altid

I lastrummet er der forresten en dyrlæge hvis det er SAS og det er opvarmede rum specielt til dyr. De flyver også med andre dyr jo - herunder heste.

Lastrummet er ikke hvad det lyder som:-)
Vores kat fløj cargo og sikke en flot behandling fra start til slut.

De ringede endda 3 gange undervejs for at fortælle hvor Fie var nu.

Jeg ville tage lidt ekstra vand, lidt grus i en lille bakke og lidt mad med afhængig af turens længde. Måske også Bach.

Men det afhænger af selskabet om du må åbne til katten under vejs eller ej. Personlig er jeg SÅ angst for at flyve, at vi valgte at lade dyrlægen stå for Fie, for jeg ville ikke have været til spor hjælp - sidst jeg fløj sad jeg i gangen og fik ilt efter at være blevet lagt i strips, fordi jeg fik et angstanfald:-) Sikke en rejsekammerat haha

Held og lykke - det skal nok gå!

K

En tur fra Norge til DK er ikke specielt lang… Jeg ville derfor ikke vælge nogen løsninger med bakke, vand, mad i den lille taske! Risikoen for at stå med en grusindsmurt våd killing er lidt for stor…
I stedet ville jeg vælge at tage den slags med i en rygsæk, som også kan gå som håndbagage… Det kunne jo ske at der var store forsinkelser og så ville det måske være på sin plads at tilbyde muligheden for bakkebesøg og foder…
Jeg ville ikke lade katten sidde med sele i tasken - den kan komme til at vikle sig ind i den og det er ikke tilladt (eller tilrådeligt) at tage katten ud af tasken under flyvningen! Men jo - en sele, som lynhurtigt kan monteres så der er styr på katten ved indtjek og evt hvis der skal tilbydes bakkebesøg på et lufthavnstoilet, vil være en god ide…
At kassen er meget lille, betyder ikke så meget, når der er tale om en killing…
Vi har tidligere rejst med en pænt stor skovkattepige og hun kunne sagtens vende og dreje sig i tasken - ligesom at hun havde plads til at rulle sig sammen og sove :slight_smile:

rynke var i en godkendt taske og den er rigeligt stor til en ori killing. hun tog det pænt at skulle fra helsinki til kbh og fra kbh til tirstrup. husk at være i lufthavnen i GOD tid. de har ikke nødvendigvis helt stryr på chek in proceduren når man skal have et dyr med s
når du bestiller billet- så gør det over tlf - så er du nemlig sikker på at det bliver noteret at du har kat med- og så kan de ikke smide dig af flyet fortalte sas damen mig. så er det folks eget problem hvis de er super allergiske- det skulle de have oplyst sagde hun.
du får den bagerste skod plads i flyet for ikke at forstyrre- men det er fint nok. og jeg oplevede lufthavnspersonalet som meget søde og nysgerrige. og i kbh behøvede jeg ikke engang at tage hende ud, de kiggede bare ind fordi hun sov og han syntes det var synd at vække hende

og tillykke med bette missen

Husk reglerne om væsker i håndbagagen osv. :stuck_out_tongue: Jeg ville nok bare tage en tom flaske med, som man så kan fylde vand i efter security-check in :slight_smile:

Har lige undersøgt hos Sas hvad de anbefaler, at transportere i og de vil gerne ha, at man transporterer i SherpaBag small.

Desuden koster det 100,- bare for at FORESPØRGE om der er plads til en kat, når man har bestilt sin on-line billet :uha:, som det også koster 50 kr. at bestille.
Ok, så kan man som Kira anbefaler også klare det hele over tlf. men det koster så 250 kr. :lynogtorden:PENGEMASKINER er hvad de er.

[quote=Marlene;318838]Har lige undersøgt hos Sas hvad de anbefaler, at transportere i og de vil gerne ha, at man transporterer i SherpaBag small.

Desuden koster det 100,- bare for at FORESPØRGE om der er plads til en kat, når man har bestilt sin on-line billet :uha:, som det også koster 50 kr. at bestille.
Ok, så kan man som Kira anbefaler også klare det hele over tlf. men det koster så 250 kr. :lynogtorden:PENGEMASKINER er hvad de er.[/quote]

Nævner de direkte Sherpa small?

Pengemaskiner, tjaeee - et eller andet sted skal pengene komme fra. Det koster jo stort set ingenting for en person flybillet.

Fly Nordic har rigtige billige priser - men kun cargo for dyr (sådan var det for nogle måneder siden)

[quote=Lis Dahlstrøm;318841]Nævner de direkte Sherpa small?

Pengemaskiner, tjaeee - et eller andet sted skal pengene komme fra. Det koster jo stort set ingenting for en person flybillet.[/quote]

Ja de sagde direkte SherpaBag small.

Kan godt være det for nogle er ok med prisen, men jeg synes bare hurtigt det hele løber op. Ved da godt det ikke er “gratis” og at rejse rundt, men alligevel :slight_smile:

Jeg har læst Anns indlæg om sele og bakke osv - og jeg må sige jeg er helt enig. Jeg havde ikke set det kun var fra Norge - så ville jeg heller ikke gøre mere.
Ang selen - jeg troede mis skulle have den på i check in også ud af den? nej jeg ville heller ikke give den en på i kassen, hvis den aldrig har haft sådan en på før - flyveturen er allerede stressende. Jo mindre yderligere stress jo bedre set med mine øjne.

Så enig med Ann K

Der findes en del tasker som er flygodkendte… jeg forhandler fx en… i skrigPINK -what no less :tihi:
Fælles for dem alle er at de er små! Det har dog nok ikke særlig betydning når nu det er en killing, der skal rejses med…
Man kan tage chancen og snyde med en lidt større taske - jeg har endnu ikke hørt om nogen som er blevet afvist… Kludetæppets taske var fx ca 4 cm for stor på alle leder :wink: Alle havde mere travlt med at beundre katten end tjekke om tasken overholdt målene…

(Jeg tror aldrig vi kommer ud at flyve med Thane - MCO, der tegner til at blive størrelse XXL - med mindre da at Jan vil acceptere at katten skal flyve som cargo… jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvordan vi skal få skruet det kæmpekræ ned i samme taske som Kludetæppet så mageligt kunne bruge!!! :s:D )

Faktisk kan jeg godt lide, at den er PINK, hvis nu den blev væk for personalet i tjek-in:-))
Nej bare rolig - det sker ikke - skal jeg lige huske at skrive til trådstarter…
:slight_smile:

[quote=lenschow;319525]Faktisk kan jeg godt lide, at den er PINK, hvis nu den blev væk for personalet i tjek-in:-))
Nej bare rolig - det sker ikke - skal jeg lige huske at skrive til trådstarter…
:-)[/quote]

Nej, det sker ikke - for rejser man med katten som “pet-in-cabin”, har man selv katten i hånden hele tiden som håndbagage.

Det er ikke alle lande og selskaber der vil lade en gøre det vel?

Et godt råd er at være 100% sikker på at du må have katten i lige præcis den slags kasse/taske som du tar med… Da jeg hentede en kat i Belgien for et par måneder siden, blev jeg nød til at købe en ny transporttaske af flyselskabet, da jeg ikke måtte have kassen som jeg havde medbragt fra Kbh med i kabinen når jeg skulle flyve fra Belgien…