Godt killingefoder og hjælp til at fede to voksne tynde katte op!

Hej :slight_smile:
Håber på lidt godt hjælp igen :heart: Jeg har jo nu en lille lækker bimse på 5 måneder som er normalvægtig og trives godt på Hills killingefoder, men er der ellers noget godt killingefoder? Jeg har det jo bedst med at fodre kornfrit.
Mit største dilemma lige pt er at jeg også har to andre Birmaer på henholdvis 2,5 og 3,5 år. Theodor på 3,5 år har FIC og derfor får de nu Hills urinary stress C/D. Problemet er at de er meget magre og tynde trods de spiser godt af både tørkosten, de får vådkost 3 gange dagligt. Ofte kaffefløde, smør, laks, fisk fra konserves og kattesnacks. Deres pels er så frygtelig grim og ser nærmest helt syge ud :frowning: Inden Theodor fik urinvejssygdom og stress over flytning og ny familie hos mig, fodrede jeg med Sanabelle og Porta 21 (kornfrit), samt med RC anti-Hairball og RC male. Dengang havde de bare sådan en flot pels og så normalvægtige ud.

Jeg overvejer meget at blande 1/2 af Hills C/D, 1/4 Hills killingefoder og 1/4 af Sanabelle og Porta 21, men hvis det var jer hvad ville i så give dem af tørkost? Lidt dilemma med en killing og en urinvejssygdom kat :? Theodor har det dog godt igen, men får han ikke Hills C/D og Cystophan dagligt bliver han hurtigt syg igen…

Alle gode tips og ideer modtages, så jeg kan få nogle dejlige fyldige missere igen :hjerte:

Jeg fodrer Florian med Kingsmoor Pure Kat Kitten, Select Gold Kitten, og Bozita Kitten. Det er lødige mærker i tørfoder, som ikke indeholder korn eller animalske biprodukter (slagteriaffald). :slight_smile:

[QUOTE=Catcrazy;1264467]Hej :slight_smile:
Håber på lidt godt hjælp igen :heart: Jeg har jo nu en lille lækker bimse på 5 måneder som er normalvægtig og trives godt på Hills killingefoder, men er der ellers noget godt killingefoder? Jeg har det jo bedst med at fodre kornfrit.
Mit største dilemma lige pt er at jeg også har to andre Birmaer på henholdvis 2,5 og 3,5 år. Theodor på 3,5 år har FIC og derfor får de nu Hills urinary stress C/D. Problemet er at de er meget magre og tynde trods de spiser godt af både tørkosten, de får vådkost 3 gange dagligt. Ofte kaffefløde, smør, laks, fisk fra konserves og kattesnacks. Deres pels er så frygtelig grim og ser nærmest helt syge ud :frowning: Inden Theodor fik urinvejssygdom og stress over flytning og ny familie hos mig, fodrede jeg med Sanabelle og Porta 21 (kornfrit), samt med RC anti-Hairball og RC male. Dengang havde de bare sådan en flot pels og så normalvægtige ud.

Jeg overvejer meget at blande 1/2 af Hills C/D, 1/4 Hills killingefoder og 1/4 af Sanabelle og Porta 21, men hvis det var jer hvad ville i så give dem af tørkost? Lidt dilemma med en killing og en urinvejssygdom kat :? Theodor har det dog godt igen, men får han ikke Hills C/D og Cystophan dagligt bliver han hurtigt syg igen…

Alle gode tips og ideer modtages, så jeg kan få nogle dejlige fyldige missere igen :hjerte:[/QUOTE]

Vil dine misser slet ikke spise råt kød / fars ? …Prøv næste gang du skal have en hakke bøf, at købe lidt ekstra fars og frist dem lidt. En god fars med omkring 12% fedt giver god fylde og flot pels. Lige hvad angår tørfoder er jeg nok ikke den rette til at råde, da jeg har brugt meget tid og mange kræfter på at få mine de to ældste til at spise så lidt tørfoder som muligt. Min den yngste har aldrig nogensinde haft tørfoder i munden. Hun er så fin både vægt og pels mæssigt, og har de flotteste tænder. Hun blev 8 år i august og har aldrig været syg. De to ældste napper lidt tørfoder om natten, men om dagen får de kun vådt og råt

Hvis du evt. laver den “nye” blanding, vil jeg faktisk fraråde dig porta 21 - magnesium indholdet er højt, og jeg høre om flere og flere katte udvikle urinvejskrystaller på det foder.
Evt. prøv med RC Urinary eller Sanabelle Urinary

Det er kun min hunkat på 2,5 år som vil spise lidt råt. Men med hensyn til fars… Giver du dem det bare direkte fra indpakningen eller steger du det eller? :?

[QUOTE=Henriette;1264508]Hvis du evt. laver den “nye” blanding, vil jeg faktisk fraråde dig porta 21 - magnesium indholdet er højt, og jeg høre om flere og flere katte udvikle urinvejskrystaller på det foder.
Evt. prøv med RC Urinary eller Sanabelle Urinary[/QUOTE]

Tak for svar og info. Det er rart at vide! Kan du huske hvad magnesium indholdet helst skal ligge på i foder?

Jeg vil personligt sige maks 0.08% (hvilket er det almindelige i f.eks. royal canin.
Kingsmoor eks. Ligger på 0.06 og 0.07.
Urinary produkter ligger oftest på 0.06 :slight_smile:

Direkte fra pakken :-). Jeg er så heldig at have en fantastisk slagter i min nærhed, så ham får jeg til at hakke fars med 12 - 14% fedt til mine katte. Og jeg køber gerne store potioner ad gangen. Går direkte hjem og pakker det i små potioner og putter det i fryseren. Så er det så dejlig let at tø det op og servere for dem. Mine katte får også flæskefars, de får svinesnitzler som jeg skærer i tern, og de får dem så serveret råt. De får rå skrubber mindst to gange om ugen, til tider også rå laks …De spiser masser af råt mad, og det har mine katte altid gjort - Om det er derfor jeg aldrig har oplevet dårlige tænder/tandkød ved jeg ikke, men måske, da katten jo er et rovdyr og derfor fra naturens hånd er skabt til råt kød ?

Min erfaring er, at det er meget forskelligt, hvordan den enkelte kat reagerer på det foder den får.
I lang tid kørte jeg med en foderblanding, hvor fedtindholdet var højere, men oplevede at kattene blev for runde. Lige på nær Xander, der var lang og tynd og med en pjusket pels med tendens til at fedte/skille :frowning:
Jeg skiftede til en foderblanding med lavere fedtindhold og højere proteinindhold. Kattene holder nu vægten, men Xander har taget på og er blevet rigtig flot i sin pels :slight_smile:

Jeg forsøger ikke at sætte mig til dommer over, om det er godt eller ej. Det må enhver afgøre med sig selv. Men Bozita Kitten indeholder faktisk en del kornprodukter. Der er bare ikke korn, men majs og ris. I virkeligheden handler det ikke om korn, men om kulhydrat, hvis man vil fodre “kornfrit”. De to andre produkter kender jeg ikke.

Tak, det skal klart afprøves :slight_smile:

bare husk at rå fisk skal have været frosset ned inden den serveres

Ja, når det kommer til rå fisk er jeg meget varsom og påpasselig, men tak for påmindelsen :slight_smile: