Gør det selv folket.... hvad gør i selv?

Jeg har igennem tiden syet en del tøj selv.Jeg har syet mine sofapuder selv og skal på et tidspunkt sy gardiner til 1. salen i huset.
Jeg kan stort set sy hvad som helst jeg bestemmer mig for.

Jeg strikker en del. Det sidste år er det blevet til to trøjer, en nederdel, diverse vinter tilbehør og trøjer til min nevø og niece.

Jeg har med hjælp fra mine forældre malet hele huset. Jeg sætter gamle møbler i stand.

Dyreker æbler, der bliver til æblejuice, marmelade, grød og chutney.

Hmm
Jeg sylter rødbeder, asier, græskar, agurker.
Laver grød/marmelade af de frugter jeg kan få fat i.
Der har ikke været nogen at hænge hylder, lamper og diverse sager op på mine vægge i forbindelse med flytningen. Jeg får dog hjælp til at tilslutte opvaskemaskine :slight_smile:
Da jeg boede sammen med min ex og vi renoverede, vuggede jeg bl.a. beton, da vi skulle støbe i huset. Jeg samlede selv mit køkken og deltog i opsætning af det.
Jeg kan sy på maskine, hvis jeg har ro til det, jeg hækler lidt for sjov, og synes det er hyggeligt at pynte cupcakes og bage i det hele taget :slight_smile:
Jeg kan skifte olie og bremser på min bil, men det må jeg erkende, jeg betaler mig fra. Har ingen steder at gøre det :slight_smile:

Jeg er vist meget all round :slight_smile:

jeg laver alt det selv som jeg mener jeg har styr på, det være sig bilen, scooteren, forskellige ting i hjemmet, vores campingvogn. osv osv.

Psssst - prøv at fastgøre madpakke og pung :cool:

Jeg kan godt lidt at laver mad fra bunden af, og er god til at bage, sylte osv. Men kommer det til et stykke værktøj eller en pensel er jeg totalt håbløs, og det eneste jeg gør selv er at tage telefonen og ringe til dagens udvalgte. Men en hel familie af forskellige håndværkere har jeg heldigvis rigeligt at vælge imellem :love2:

Deres betingelse for at hjælpe mig med at sætte hylder op og hegne altan ind er at jeg ikke forsøger selv først, så de skal til at lappe væggen sammen før noget kan hænge i den - og det er selvom væggene her er af mega hårdt beton. Men mig og en borehammer vil også give en mindre katastrofe :tihi: Mit sidste møde med en ikea-reol resulterede i en brækket tå :dokdok:
Til gengæld blir de trakteret med et ordentligt måltid mad, og modsat min mor bager jeg i det mindste ikke æblekager med grillkrydderi eller boller der kan bruges som kasteskyts (kan ikke anbefales :tihi:)

[QUOTE=Kiwa;859846]
Når jeg tænker på, hvad vi i de 19 år vi har boet her, har revet ned og bygget op indvendig (badeværelse/køkken alrum/tagetage/klinkegulve), hvad vi bla. har fældet af træer i vores sparsomme fritid, ja så bliver jeg helt svedt, og tænker bare man i dag havde tidligere tiders energi og kræfter. Det har været skønt, at gøre tingene selv og især, at bruge hjernen/kroppen på en anden måde end vi gør i arbejdslivet.

Præcis de samme tanker som jeg har om vores sted… holddaheltop, hvor har vi dog knoklet her igennem tiden!

men vinduerne klarer vi selv.

Jeg er lykkelig for at vi for et par år siden brugte de penge, som det koster, at få en tømrer til at sætte vores vinduer i… Vores hus er gammelt og det er et selvbyggerhus fra en tid, hvor “bygningsreglement” var et ord, der ikke eksisterede!
Når det tager tre uddannede dygtige håndværkere ca 1 times hård diskussion + “gå hjem og tænke over det”, at bestemme, hvordan de skal sætte vinduerne i på vores (lofts)gavle, så er jeg ret sikkker på at vi ville have fået lavet noget forfærdeligt klamphuggeri :slight_smile:

Jeg glæder mig dog til den dag, jeg bare kan bruge fritiden på, at gå ud og småpille lidt ukrudt, hyppe lidt kartofler og andre grøntsager i den køkkenhave jeg forhåbentlig engang får overskud til, at få og holde.[/QUOTE]

Søde Yvonne… jeg er alvorligt bange for at din mand har helt ret… Hvis I bor i et gammelt hus som vores, så er der andre ting og projekter, som kommer længe før den der dejlige have…
Vi har i hvert fald taget konsekvensen… og får nu anlagt græsplæne over det meste af have, så den er let at holde og ikke en kilde til evig dårlig samvittighed :smiley:

[QUOTE=Ann K;860120]Søde Yvonne… jeg er alvorligt bange for at din mand har helt ret… Hvis I bor i et gammelt hus som vores, så er der andre ting og projekter, som kommer længe før den der dejlige have…
Vi har i hvert fald taget konsekvensen… og får nu anlagt græsplæne over det meste af have, så den er let at holde og ikke en kilde til evig dårlig samvittighed :D[/QUOTE]

Det har vi også taget konsekvens af for vi begge har arbejde hvor vi ikke er hjemme meget så vi har lagt 465 kvm fliser lavet en lille græsplæne . Til efteråret bliver der plantet lidt træer og det er det…

Jeg sylter ikke, men laver som regel mad fra bunden af.

Af det der er sjovt har jeg førhen (for mange år siden) Lavet min bil selv for rust og andre småting ved motoren.

Ellers ordener jeg selv have, dog med hjælp hvis træer skal fældes og rødder graves op.

I huset gør jeg det jeg kan med søm og skruer hvis det ikke er for tungt og hvis jeg ikke har værktøjet til det, så er der hjælp.
Elektrisitet røre jeg aldrig.

Jeg syer… og laver bil :høhø:
Jeg eeelsker at rode med min gamle Buick, jeg synes det er spændende.
Og så er man næsten nød til at være lidt gør-det-selv agtig med sådan en gammel, ellers kan det gå hen og blive alt for dyrt.
Uhh ja, jeg har også lige fikset et bord. Fra og være kedeligt og brunt er det nu hvidt med slidte retro-billeder af mad på bordpladen. En kombi af dekopage, slibninger og lak, det ser feeeee ud :slight_smile: Nu er jeg også blevet rimelig træt af slibe - lak - slibe - lak - slibe - lak… zzzzzzzzzz

Jeg strikker en smule, men det er stadig meget på nybegynderplan… :slight_smile:

Der udover laver jeg en del ting i køkkenet… madlavning, bagning, syltning osv.

Og så bor jeg jo sammen med en tømrer… dette har resulteret i at jeg ikke laver mange håndværksmæssige ting selv,men er til gengæld udnævnt til “holde-ved-montør” :rock: :fin:

:tihi: - ja, du er vist inde på noget der :tihi:

Jeg syer tøj, hængekøjer til rotterne, burgardiner til katteudstillinger (samt nullerputsenge, hængekøjer osv), sengetøj, gardiner, møbelbetræk, håndklæder, puder, bamser, tasker oooosv.

Noget inden for byggeri om det så handler om at mure halvvægge op eller sætte gipsvægge op, lave en carport/garage eller havestue - det ville jeg aldrig betale mig fra. Slet ikke fordi vi har hænderne godt skruet på og jeg ved fra min uddannelse hvad man skal regne på for at sikre det holder og kan holde til at stå ude om natten :tihi:

[QUOTE=Ann K;860120]Søde Yvonne… jeg er alvorligt bange for at din mand har helt ret… Hvis I bor i et gammelt hus som vores, så er der andre ting og projekter, som kommer længe før den der dejlige have…
Vi har i hvert fald taget konsekvensen… og får nu anlagt græsplæne over det meste af have, så den er let at holde og ikke en kilde til evig dårlig samvittighed :D[/QUOTE]

Snøft ja vores hus er tussegammelt er en årgang 1936, men hun har til gengæld masser af sjæl eller nowet :tihi:

Engang var der massere af sjæl i haven da vi overtog. Samtlige træer var faconklippede selv i 10 meters højde. Det var et dødsbo udlagt på et gammelt plantageområde. Der var max 20 m2 græsplæne. Alt andet var et paradis af snoede hyggelige gange. Men med 2 x fuldtidsarbejde et stk knægt på 6 år samt hundeopdræt, måtte vi dengang give fortabt. Gjorde det selv over 2 sæsoner og fældede 45 træer. Jeg kravlede rundt i toppene og beskar, til de nøgne stammer kunne lægges ned med motorsav. I dag er jeg nervøs, bare jeg skal op i de 2 vi har tilbage der skal beskæres. Men dengang var kræfterne helt anderledes.

Græs er dejligt nemt, men de gør det selv haver KG’erne her for nyelig har fremvist i så skøn stand, med alle mulige smukke gange og oaser, ribber i hjertet, især når man faktisk har arealet til rådighed til, at kunne opleve den samme idyl.

Men som Hmm skriver:

Det har vi også taget konsekvens af for vi begge har arbejde hvor vi ikke er hjemme meget så vi har lagt 465 kvm fliser lavet en lille græsplæne . Til efteråret bliver der plantet lidt træer og det er det…

Jeg forstår det fuldt ud.
Mvh
Yvonne