Gør det selv - Katte Edition!

Min kæreste og jeg har de sidste par uge kæmpet med projekt kradsemiljø. Vi bor i ungdomsbolig på 40m2 og er studerende, så det er begrænset med både pladsen og økonomien. Kattetræer har det med at være i den dyre ende og lad os være ærlige, de er heller ikke altid lige flotte at se på! … Når man kun har 40m2 at gøre godt med, prioriterer man at hvad man nu fylder dem ud med også er noget, man har lyst til at se på hver eneste dag.

  • Altså gik vi i gang med projekt kattetræ og selvom vi endnu ikke er helt færdige (de sidste detaljer som mere sisal-snor viklet om stammerne samt polstring af hylder mangler endnu) er vi, og katten (vigtigst af alt!), ganske godt tilfredse med resultatet indtil videre.
    Vil blev faktisk så stolte af vores kreation, at jeg fik lyst til at dele det med jer her på forummet, og spørge hvad jeres bedste “gør det selv” trick til katten er!
    Fra jeg fik ideen om at slæbe et træ ind i huset, er der gået en god en god rum tid, fyldt med blod sved og tårer. Min kæreste og jeg gik på (æble-)rov med en sav i mine forældres have og fældede et æbletræ. Herefter fik vi det til København, afbarkede det, stabiliserede træet med diverse plader og sten, påsatte sisalmåtte og til sidst - endelig! - i går aftes fik vi påsat to hylder.:wehu:
    Min ambition er at sætte et par væghylder på væggen op mod loftet, så vi kan udvide Ebonys terræn op ad endnu mere.

Her er et par billeder af vores hårde arbejde:


Hylderne er kommet på, dog mangler Ebony at indtage træet…


Ebony tester kattetræet af - at dømme på hendes reaktion, tror jeg at vi består kattetræs-prøven :rock:


… Den øverste hylde kan heldigvis også bruges!


Før vi indviede kattetræet til Ebony i går, havde hun kun et par “kradse-katte” på vægge og døre, samt en dørmåtte at hvæsse kløer på, så hun nyder udvidelsen :høhø:

  • Har I grebet saven, sytøjsæsken eller noget helt tredje, for at lave noget helt specielt til jeres mis og har I nogle gode råd I vil give videre til os andre, der elsker at være kreative?
    For mig er det lysten der driver værket. Jeg får en skør ide og så gør jeg det, uden rigtigt at vide hvordan det ender … i dette tilfælde gik mit handywoman eventyr nu meget godt, hvis jeg selv skal sige det. :slight_smile:

Ej, hvor er det et fedt kradsetræ - god ide, at bruge et rigtigt træ som base.

Heldig misser i har :slight_smile:

Tusind tak for kikket…
Jeg vil lave min altan kattesikret og manglede lige en ide til et kradsetræ derude!!

Det er i da kommet rigtig godt fra , og det ser ud til at den er blevet godkendt :slight_smile:

Jeres kradse- og klatretræ ser rigtig godt ud, og kattene er glade for det :ok:
Fin løsning til en lille lejlighed !

Jeg har i længere tid ønsket mig “noget” til haven :lys-ide:

Dette “noget” krævede en telefonpæl, noget trykimprægneret træ, nogle skruer og en handyman :tihi: (heldigvis bor jeg sammen med sådan én)

Vi er begyndt på projektet og forløbig ser det sådan her ud:

Der skal være endnu et repos på pælen og en lille plade på toppen :slight_smile:
Lige pt. ligger projektet stille pga. regnvejr, men når det klarer op, så skal vi bygge videre :smiley:

Det er godt nok flot, og missen ser da også rigtig tilfreds ud :slight_smile:
Det eneste vi selv har lavet er at sætte en masse træstammer op ude i deres løbegårde, noget som de er rigtig glade for. :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Ja, det må jeg nok sige. Sådan et ville jeg da også gerne have i stuen - og kattene sikkert også. Det ser bare så flot og godt ud. :slight_smile:

[QUOTE=Lindvig;575145][…] Jeg har i længere tid ønsket mig “noget” til haven :lys-ide:
[…] Der skal være endnu et repos på pælen og en lille plade på toppen :slight_smile: […][/QUOTE]

Tak for et yderst inspirerende billede. Jeg kan godt lide sådan noget med en rigtig høj udsigtsplatform - og som kan stilles i sikker afstand fra hegnet. Når naboerne har flagstænger, kan vi vel også have en kattestang… :wink:

Hvor er det bare flot!

Vi skal have lavet noget til haven, men er endnu ikke gået i gang. Men noget der er højt og med udkigsposter. Hanne - jeg er også helt vild med din katte.stang!

Hvor er det fedt med de hjemmelavede ting! Herhjemme er vi ikke så kreative, men vi har dog snakket om, at når vi får noget større vil vi gerne nedlægge et træ og lave et lækkert katteparadis.

Mange tak for rosen! Jeg er glad for at nogen af jer har kunne bruge det til inspiration. Og Hanne, din udkigspost er da også fantastisk … have har vi ikke noget af herinde i byen, så man kan godt gå hen og blive lidt misundelig. :slight_smile:

ej hold fast det er flot. Kirsten Madsen, Liden Kirstens hellige birmaer, havde i 90’erne også et mega flot birkestamme som kradsetræ - virkelig en drøm. Jeg fik en stamme for år tilbage, men desværre aldrig lavet noget - så nu er stammen skåret op og brændt af min mand, som var træt af at have den liggende :O(

Sëjt gået

Heidi

hvor er det fedt lavet !!! :rock:

Mit først og hidtil eneste katte gør-det-selv projekt har været en kattebakke skjuler. Jeg ville aller helst havde haft kattebakken på toilettet, men da jeg bor i lejlighed i Århus har jeg et meget lille badeværelse, så jeg var nødt til at tænke kreativt, når bakken skulle stå i stuen. Jeg endte så med følgende løsning - og er faktisk meget godt tilfreds med resultatet. Jeg har kun lavet hullerne i begge sider ellers er resten fra Ikea :slight_smile:

Indgangen i siden:
http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=37253&d=1302185067

Set forfra:
http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=37254&d=1302185140

Og med åbne låger, hvor Louis viser størrelsesforholdet:) :

Det andet rum bruger jeg til hans mad og vand. Louis spiser alt sin mad med porterne og det sviner ud over det hele. Kombinationen mellem vådkost og ubehandlet trægulv fungerede dårligt. I staten var jeg meget nervøs for om han ville spise så tæt på hans bakke, men det har ikke været et problem. Han spiser og drikke ligeså meget som han altid har gjort.

Der er nok mange katteejere i små lejligheder, der kommer i det problem… Vi ville også gerne have kattebakken på toilettet, men det duede bare ikke ift. hvordan lejligheden var skruet sammen. Derfor endte den også stående mod en væg i køkken-alrummet - dog uden smart kattebakke-skjuler. Men jeg skal helt sikkert igang med at lave sådan én, nu du har vist mig ideen… Når jeg lige kommer ovenpå efter kattetræet. :slight_smile:

Det er altså bare super fint.
Har du selv klippet “kradsekatten”? eller hvor kan man købe sådan en mon?

[QUOTE=Lærke;685811]Det er altså bare super fint.
Har du selv klippet “kradsekatten”? eller hvor kan man købe sådan en mon?[/QUOTE]
Mange tak! Kradsekatten er helt hjemmelavet. Jeg har tegnet katten på bagsiden af en sisalmåtte, klippet den ud og “klistret” den fast på min dør m dobbeltklæbende tape, man fx bruger til at sætte spejle op med på badeværelser. Det holder godt (har haft den oppe i snart et år), men skal ikke kunne sige hvilke konsekvenser det har for døren, når den engang skal af. :tihi:
Såeh, den er one of a kind og laves her på Amager, som det eneste sted i DK. :smiley: