GPS til hunde og katte

[QUOTE=Susanne W;1243710]Ååååh det er altså en slem tråd, denne her! Hvis den bliver ved ret meget længere kan det jo blive nødvendigt at gennemstøve Ebay for langt billigere isenkram og se hvad Søren Sko egentlig foretager sig, når han er ude. Jeg vil givetvis få et føl på tværs…:yikes:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det kan være, du hellere må lade være - du kan jo alligevel ikke gøre noget ved den slemme Europé :høhø:

Men jeg forstår det godt. Jeg kunne også godt tænke mig at teste sådan en på Magic og se, hvor stor en del af nabolaget han efterhånden har annekteret.

Neeeej, jeg ved heller ikke helt hvad jeg egentlig skulle stille op med det…
De sidste 4 morgener er han kommet lige så glad fra garagen, når jeg er kommet hjem om morgenen. Der står en gammel ølkasse af træ øverst på en hylde, som han holder meget af at ligge i. Og det er helt fint med mig, det må han gerne, selv om det er den forkerte side af hegnet. Men han holder sig jo nok ikke kun til garagen, den skidt-knægt!:venter:

Noget af det der overraskede mig - ud over de der lange afstikkere - er hvor meget Zippo egentlig går rundt i løbet af en dag.
Han har godt nok nogle rastløse ben / poter :tihi:

Nu synes jeg ikke det er “sjovt” længere.
Zippo har åbenbart været ude på en længere tur :uha:
Vi bor der hvor kameraikonet er. Byen I ser nederst til højre i billedet ligger ca. 5 km. fra os. Som I kan se nedenfor, så har han gået 11, 894 km. i løbet af det sidste døgn :S
Når jeg zoomer ind, kan jeg se, at han “kun” har krydset én stor vej (som om det kan være nogen trøst), og at han primært bevæger sig over marker.
Igen ser jeg, at han følger præcis samme rute ud / hjem, når han laver afstikkere. Egentlig meget interessant.

Jeg sidder her og har det sådan: Ejjjjj det kan skisme ikke passe. Han løber ikke SÅ langt væk … men hvis man ellers kan stole på GPSen (og hvorfor skulle man ikke kunne det) så er det simpelthen bare hårde facts … lige op i mit åbne ansigt :uha:

Som skrevet så er Zippo 8 år. Han er huskat (Maine Coon & Skovkatteblanding), og vi hentede ham som killing i Sønderjylland. Zippo blev kastreret som killing og passes selvfølgelig med vaccinationer, tjek hos vores dyrlæge, masser af daglige nus og samme type foder som vores andre katte. Ja han er fritløber, og har været det siden vi fik ham. Han har ingen kontakt til de racekatte vi har i vores opdræt.

Hvad tænker I? Er I lige så overrasket som mig over hvor langt kastrerede katte egentlig bevæger sig rundt?

Hold da op, det var godt nok lidt af en tur. Hvordan fungerer det der med altitude? Synes springet er ret stort? :slight_smile:

Jeg har fundet ud af, at jeg kan åbne turene i forskellige styles. I dag prøvede jeg at åbne i en anden version, og så kunne jeg pludselig se bla., hvor langt han egentlig havde bevæget sig rundt. Her hvor vi bor er landskabet meget kuperet, og byen til højre ligger meget “nede” i forhold til os.
Hvordan den måler - og i forhold til hvad - det ved jeg simpelthen ikke.

Ja, det burde jo være i forhold til vandoverfladen? :slight_smile: Men ih hvor er det altså spændende af følge med i. Jeg ville ønske det var os der var med i sådan et forsøg, hehe :slight_smile:

Jeg sidder her og er fyldt af ambivaltent følelser.
En del af mig synes det er enormt spændende. Det er en helt unik mulighed for at kunne følge ens kat.
På den anden side, så skræmmer det mig virkelig, at han løber så langt væk.

PS. -18 mtr. ift. vandoverfladen. Det kan jo ikke hænge sammen :høhø:

[QUOTE=DK Lindvig;1244323]Jeg sidder her og er fyldt af ambivaltent følelser.
En del af mig synes det er enormt spændende. Det er en helt unik mulighed for at kunne følge ens kat.
På den anden side, så skræmmer det mig virkelig, at han løber så langt væk.[/QUOTE]

Det kan jeg så også godt forstå, men på den anden side. Han er 8 år nu, så det virker til at han har et fornuftigt forhold til trafikken? Hvis den tanke kan trøste.

Tjaaaa, det ville jo nok være at stikke blår i øjnene på mig selv at tro, at han er “fornuftig” :cool2: Men tak, det var sødt skrevet og jeg ved, hvad du mener.
Egentlig så kan faren lige så vel ligge 100 mtr. fra vores hus som 5 km. væk … og alt der imellem.
8 år der er gået godt kommer ikke skidt tilbage :cool2: Hvad fremtiden bringer ved ingen.

Hvis I ikke har set dette program så er det et kig værd :høhø:

Jeg er ikke overrasket over, hvor langt de bevæger sig langt hjemmefra især ikke drengene … pigerne har jeg altid kunne kalde til mig, så de kommer i løbet af få minutter … om de høre bilen og bevæger sig hjemad så de timer det med min hjemkomst, ved jeg ikke.

Gåhjemmis kommer fra en gård ca. 2 km fra mig … hver gang jeg kørte ham hjem, var han tilbage nogen gange næsten samtidig med mig, så jeg tror de har deres egne motorveje :høhø:

Wauuuu, de katte kommer sørme også rundt :uha:
Første gang jeg fulgte Zippos færden på skærmen var jeg sådan lidt: “Arrrrghh kan det nu også passe”? Det overraskede mig virkelig, hvor meget han bevæger sig rundt i zig-zag, frem og tilbage i nabolaget. Jeg kan dog se på dit link, at det er meget normalt, at katte er SÅ mobile.

Jeg snakkede med en kollega i går, som har nogle fritløbende katte med killinger. Hendes katte kommer med i kolonihaven i weekenden, og én af hendes hankatte har så fundet ud af vejen mellem huset og kolonihaven. Når han bliver træt af killingerne i kolonihaven, går han bare hjem til sig selv igen. Det er en imponerende lang tur, synes jeg!

Ja, og det er jo ikke så sært at mangelen på adgang til det frie liv nogle gange kan give adfærdsproblemer…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1244387]Ja, og det er jo ikke så sært at mangelen på adgang til det frie liv nogle gange kan give adfærdsproblemer…
VH
Susanne[/QUOTE]
Lukkede jeg Sparta inde, ville hun på et tidspunkt dræbe os alle :slight_smile:

Det jeg er mest imponeret af er at de timer det, så de for det meste undgår hinanden når de har samme revir … Og at de render på besøg hos hinanden og spiser … mon det er den med at maden altid er bedre hos naboen :lol:

Og Søren Sko ville blive uudholdelig for både sig selv og sine omgivelser, han er faktisk lidt træls på de dage hvor regnen står ned i stænger fordi han keder sig og ikke gider gå ud og blive våd.
VH
Susanne

Da jeg begyndte at skrive i den her tråd, troede jeg faktisk, at jeg på et eller andet tidspunkt ville blive “kritiseret” for ikke at bygge en voliere til mine udekatte.
Vi har skam vendt tanken mange gange, men hver gang bliver vi enige om, at det ikke ville være i vores udekattes tarv. Jo, hvis de havde været vænnet til det fra de var små. Vores udekatte er 10 og 8 år, og har altid løbet frit. Hvis vi pudselig spærrede dem inde, så frygter jeg, at de ville mistrives. Det ville i hvert fald kræve at vi byggede 2 separate voliere, for de to katte har et lidt anstrengt forhold til hinanden :S Ingen af dem er “gearet” til at skulle være flokdyr. Begge katte er enspændere, og når jeg ser på, hvor langt Zippo kommer rundt, så vil det IMO tangere (et mindre pænt ord) pludselig at spærre ham inde.

Det lykkedes os med Laika. Det var hende der rev sit korsbånd over, og efter 2 operationer blev nødt til at blive begrænset i sin færden. Laika bor stadig på vores 1. sal og stortrives :thumbup: Katte er forskellige … de har forskellige baggrunde, forskellige temperamenter og forskellige behov, og ikke alle vil/kan trives med at få begrænset deres revir.

Da jeg fik mine orientalere lukkede jeg min kattelem så det var slut med fri udgang … efter 2 dage var jeg slet ikke i tvivl om, hvem der aldrig ville kunne klare at blive 100% indekatte … ikke at jeg ikke allerede havde en god fornemmelse af, hvem det ville være :høhø: … hvad jeg derimod blev meget overrasket over er, at Slemme som er født som vildkat og stadig er det, har valgt at blive 100% indekat … ikke tale om, at han skal nogen steder … måske han tror, at han ikke kommer ind igen når jeg lukker de andre ud … nu er kattelemmen helt fjernet og jeg er udnævnt til automatisk døråbner … hårdt arbejde med så mange (8 stk) svingdørskatte :tihi:

Heldigvis kan det også gå den anden vej, som du skriver :ok: