De kender jeg ikke.
Men vil så nok foretrække at Barfe "rigtigt i stedet.
Jeg kan godt få foder til ham nu, men så er det kun det specielle diabetes-foder, som er dyrere pr kilo, og kun forhandles på sider hvor man handler med dyrlægefoder.
Nej, det er måske Ziwipeak. Men det er virkelig dyrt! Koster ca. 90 kr. for 400 g.
Vil han ikke spise vådfoder? Det er meeeget nemmere at få Grain Free.
Jeg tror du får svært ved at finde brugbart tørfoder. Orijen indeholder jo også bær og sådan noget. Hvordan ser det ud med Applaws?
Nu sidder jeg så blot og tænker lidt …men havre er jo ikke en dårlig kulhydratkilde ej heller ikke for mennesker med sukkersyge, så ville den holistiske variant af FP der hedder fisk og havre ikke kunne bruges???
Her ere dem der har analyse:
Orijen har på 18%.
Almonature har ikke opgivet kulhydrat i analysen, men hurtig hovedregning tyder på alt for højt.
Acana har på ca. 17% hvis jeg lægger alt det andet i analysen sammen, og går ud fra at resten er kulhydrat… (fibre ved jeg dog ikke hvad går under?)
Applaws har ingen analyse, men siger i ingrediens listen at der er >15% kulhydrat.
Porta 21 Holistic har på 23,1%, efter samme udregning som acana
Porta 21 feline finest har på 26,5% efter samme udregning
Eukanuba på 24,5% efter samme udregning
Grau 31% efter samme udregning
James Wellbeloves på 42 (men deres analyse har ikke nær så meget med, så det giver en bias mod mere kulhydrat)
Prøv at kigge på Pro Plan Fodret’s nøgletal. Især en af varianterne mener det har et råproteinindhold på 43%…kan ikke lige huske i skrivende stund hvad det hedder
[QUOTE=pivnu;598865]Nej, det er måske Ziwipeak. Men det er virkelig dyrt! Koster ca. 90 kr. for 400 g.
Vil han ikke spise vådfoder? Det er meeeget nemmere at få Grain Free.
Jeg tror du får svært ved at finde brugbart tørfoder. Orijen indeholder jo også bær og sådan noget. Hvordan ser det ud med Applaws?[/QUOTE]
Tak for det - ja, det er dyrt, må man sige for Ziwipeak.
Jo, Buster vil meget gerne spise vådfoder, og har også set flere grain-free da jeg kiggede rundt i aftes. Jeg vil bare gerne at han får en blanding af vådt og tørt.
Der findes 3 varianter af decideret diabetes-tørfoder, så kan godt finde noget til ham, vil bare gerne prøve noget andet også.
Du har ret i at havre ikke er dårlig kulhydrat for mennesker, men kattes fordøjelse er anderledes. Kattes fordøjelse er skabt til protein, i det de er rovdyr.
Og så lige i Busters tilfælde er jeg i en situation hvor jeg skal holde hans diabetes udelukkende ved det korrekte forder, da jeg er stoppet med at give ham insulin - selvfølgelig efter aftale med dyrlægen.
hvad med at prøve ad med orijen kombiet med vådfoder- det giver jo ummidelbart det laveste kulhydrat indtag, og så holde øje med hans blodsukker i nogle uger. Hvis det så giver stigning så dur det ikke og så må du vælge enten barf eller en smule insulin igen- selvom du hlst er fri i sagens natur
gudskelov for at du så selv har diabetes og kan måle og dope ham efter behov. det gør at du ka passe optimalt på ham i modsætning til dem som skal have dyrlægens hjælp i stor grad.
hvad er kuldhydrat indholdet i de forskllige varianter af diabetes foder forøvrigt ?
[QUOTE=louiseogbuster;599079]Du har ret i at havre ikke er dårlig kulhydrat for mennesker, men kattes fordøjelse er anderledes. Kattes fordøjelse er skabt til protein, i det de er rovdyr.
Og så lige i Busters tilfælde er jeg i en situation hvor jeg skal holde hans diabetes udelukkende ved det korrekte forder, da jeg er stoppet med at give ham insulin - selvfølgelig efter aftale med dyrlægen.[/QUOTE]
Nu var det sådan set kombinationen af protein og kulhydrat jeg tænkte på i mit forslag, for fisk er en høj proteinkilde mens havre er en lav…derfor jeg tænkte at det kunne være en ide at give ham. At gå helt væk fra korn tror jeg vil være en dårlig ide også i busters tilfælde, for som du selv siger de er rovdyr og deres eget byttedyr er oftest kornspiser så en bette smule korn er optimalt for en kat
[QUOTE=MoMo;599288]Nu var det sådan set kombinationen af protein og kulhydrat jeg tænkte på i mit forslag, for fisk er en høj proteinkilde mens havre er en lav…derfor jeg tænkte at det kunne være en ide at give ham. At gå helt væk fra korn tror jeg vil være en dårlig ide også i busters tilfælde, for som du selv siger de er rovdyr og deres eget byttedyr er oftest kornspiser så en bette smule korn er optimalt for en kat
Blot min 25 øre :-)[/QUOTE]
Ved at de fra naturens side også får kulhydrat, men at det er små mængder ift protein mm…
Det er dyrlægen der har anbefalet mig et kulhydratindhold på max ca. 10%
Altså samlet set?
For så hvis du fodrer halv tør, halv våd (altså ernæringsmæssigt, ikke fyldmæssigt), så har du jo muligheden for at bruge tørfoder med op imod 20% kulhydrat, da vådfoder er nemt nok at finde helt uden.
[QUOTE=kira v;599207]hvad med at prøve ad med orijen kombiet med vådfoder- det giver jo ummidelbart det laveste kulhydrat indtag, og så holde øje med hans blodsukker i nogle uger. Hvis det så giver stigning så dur det ikke og så må du vælge enten barf eller en smule insulin igen- selvom du hlst er fri i sagens natur
gudskelov for at du så selv har diabetes og kan måle og dope ham efter behov. det gør at du ka passe optimalt på ham i modsætning til dem som skal have dyrlægens hjælp i stor grad.
hvad er kuldhydrat indholdet i de forskllige varianter af diabetes foder forøvrigt ?[/QUOTE]
Det foder jeg har til ham lige nu indeholder følgende:
Purina Diabetes-tørfoder: 12,5 % stivelse
Purina diabetess-vådfoder: Ca. 2 %
Hills m/d: 15,5 % (Ironisk nok er det det foder dyrlægen anbefaler, men nok fordi det er det eneste de forhandler)
Han har hele tiden fået diabetes-foder, mens han har fået insulin. Jeg stoppede med insulinen fordi hans blodsukker konsekvent lå på ca. 3 mmol/l, hvilket er alt for lavt, også for en kat.
Jeg foder med både vådt og tørt, det tørre er i en foderbold, for at minimere hans indtag, da han vejer lidt for meget.
Jeg overvejer at prøve at fodre med mere vådt, og har - som jeg skrev i et andet indlæg - fundet varianter fra både FP21 og Bozita som kan bruges. Jeg skal lige regne på den økoomiske side af det inden jeg bestiller noget.