Gråspurveunger på vej

:wehuu:

Dejlige billeder af Hr. Grå - sikke huslig han er, sådan at komme med lidt udsmykning til lejligheden :slight_smile:

Hvor herligt det ikke kun er mig, der er velsignet med mirakler lige uden for døren, og har tiden til at få det fotograferet…

Og så har du et væsentligt bedre kamera kan jeg se :slight_smile:

MH
Linda

Fordi de larmer og jager andre fugle væk…mejser får ikke ro til deres egen redekasse, hvis den er placeret ved siden af en gråspurvekasse.

Jeg kan se på de sidste billeder, at du har flyttet mejsekassen FinnFrode…:ok:

Du kan hjælpe med “møbleringen” ved at lægge små totter af Rags og Snehvides pels på jorden…når de er blevet børstet.
Så ligger æggene godt og blødt i kasserne. :slight_smile:

Mange tak, Tut. Ja, han er meget optaget af at fylde kassen op, men de deltager nu begge to i arbejdet. I går eftermiddags sad de side om side udenfor med hver deres lille tot stå i næbbet. Det så så sødt ud, men desværre havde jeg ikke kameraet ved hånden. :slight_smile:

[QUOTE=mea culpa;1074763]Hvor herligt det ikke kun er mig, der er velsignet med mirakler lige uden for døren, og har tiden til at få det fotograferet…
Og så har du et væsentligt bedre kamera kan jeg se :-)[/QUOTE]

Mange tak, Linda. Der sker noget hele tiden - det er så livsbekræftende at kigge på. Og kameraet er såmænd et ganske godt Olympus, men efter 6 år har jeg stadig ikke fået sat mig ind i alt det, det kan, når jeg slå automatikken fra… :smiley:

[QUOTE=Sim-Sim;1074835]Fordi de larmer og jager andre fugle væk…mejser får ikke ro til deres egen redekasse, hvis den er placeret ved siden af en gråspurvekasse.
Jeg kan se på de sidste billeder, at du har flyttet mejsekassen FinnFrode…:ok:[/QUOTE]

Det er nemlig rigtigt - de larmer meget mere, end man skulle tro. Nu må vi se, om et forsinket blåmejsepar flytter ind i den sidste kasse, selv om det er lidt henne på sæsonen.

Ja, jeg plejer også at lægge totterne ud, når jeg altså husker at få redt kattene… :wink:

ups…sidste citat var det, jeg skrev…ikke mea culpa…:smiley:

Sorry - sjusk fra min side. Rettet nu. :slight_smile:

Det er helt ok FinnFrode…:-)…jeg glæder mig til dine billeder, når ungerne er kommet ud af æggene og bliver fodret af forældrene…det er fantastisk at kunne følge…

Der bliver desværre ikke billeder inde fra kassen, for selvom der er er et vindue, som man kan lukke op til, så kan man intet se.
De har nemlig allerede fyldt kassen mere end halvt op. :slight_smile:

Nogle venner har en fuglekasse med indbygget kamera, som så er tilsluttet tv’et.
Det var vist ikke så voldsomt dyrt.

Sidste år flyttede et blåmejsepar ind, og de fik en masse unger :slight_smile:

Det var tv-underholdning af bedste kvalitet :smiley:

[QUOTE=Missis F;1075690]Nogle venner har en fuglekasse med indbygget kamera, som så er tilsluttet tv’et.
Det var vist ikke så voldsomt dyrt.
Sidste år flyttede et blåmejsepar ind, og de fik en masse unger :slight_smile:
Det var tv-underholdning af bedste kvalitet :D[/QUOTE]

Ja, sådan noget udstyr er vist til at være overkommeligt. Nænner dog ikke at forstyrre fuglene nu, men måske til næste år. Kasserne skal jo alligevel ned til vinterservice. :slight_smile:

En kasse med indbygget kamera er så spændende…

Det er en god idé at fylde kasserne til vinteren med kattehår og lidt græs…efter de er tømt for loppebefængt redemateriale…fordi fuglene kan bruge dem til at holde varmen i om vinteren…Kæresten har mange mejsekasser i sin have og de er også beboet om vinteren…:slight_smile:

Det har pippet inde fra kassen de sidste par dage, så der er allerede unger. :slight_smile:

Her kigger hunnen ud, om der er fri bane…

Og så drøner hun afsted.

Hannen har fanget et pænt stort insekt.

På vej ind i kassen…

Det går lige akkurat. :tihi:

Her begge de travle forældre med hver sin fangst.

Fantastiske billeder FinnFrode :slight_smile:

Skovspurvene har også unger her…de bor i ligusterhækken hos naboen…og de sidder på terrassen og fodrer deres larmende og vingerystende unger.
Det er så sjovt at se… forældrefuglene skal helt op på de høje ben for at nå ungernes næb :smiley:

Her har vi skadeunger lige pt…
Som lige har forladt reden og som ikke kan klare sig selv…
Kom hjem igår og lukkede som sædvanlig Nanna i haven, mens jeg lige fik kattene og oppakningen på plads indenfor… Da jeg kom ud i haven igen, kunne jeg se at Nanna var meget interesseret i noget ved hækken ud mod vejen. Jeg tænkte straks på sidste års grimme oplevelse med pindsvineungen, som blev bidt i hjel, så Nanna blev kommanderet væk pr omgående… Hun var ikke meget for det, men til sidst kom hun da så tæt på at jeg kunne få fat i hendes halsbånd og lodset hende indendøre, inden jeg gik tilbage for at se, hvad der havde optaget hende sådan.
I vores hæk er der et af de der galvaniserede trådhegn, en af skadeungerne havde forsøgt at komme igennem hullerne og sad nu godt og grundigt fast :frowning: Jeg forsøgte et par gange om jeg kunne komme til at få den fri, men var bange for at skade den, så jeg opgave ret hurtigt. Gik ind og ringede til Jan - han kan bedre kravle rundt mellem træerne og hækken, men han var desværre på vej til Gilleleje med en kunde, så det vilel tage for lang tid inden han kunne være tilbage…
Og tiden var vigtigt… Naboens Missy (søster til Sigurd, der bor hos Camilla og NP) var ude og vidste udmærket at der var Noget der…
Så ind igen… finde nummeret til Falck og ringe til dem… ud og sidde vagt (og nusse Missy :wink: )
Det tog ikke mere end knap en halv time, så var dyreambulancen her. Det lykkedes “redderen” at få skadeungen fri ved at klippe lidt med en boltsaks, men den var meget afkræftet. Jeg troede ikke helt på at den ville klare sig.
Jeg bad om at blive orienteret om ungens videre skæbne og har netop fået at vide, at den blev indbragt på plejestation, og at den er kvikket godt op… den er formentlig klar til at blive sluppet fra om et par dage, når den har fået lidt mere flyveundervisning :slight_smile:

Hvor er det skønne foto :slight_smile:
I får snart liv i haven…og misserne travlt. :tihi:
Her har vi lige nu både gråspurveunger, solsorteunger og musvitunger i haven.
Det er så hyggeligt og de unger tigger derude dagen lang. :tihi:
De drikker vand og bader i vandfaldet ved vores vandbassin :smiley:

Og alle misserne ville så gerne ud i haven…Kalle har især ikke glemt sine springture derud, og han står og hyler helt vildt hvergang vi går i haven :høhø:

[QUOTE=Sim-Sim;1080155]Fantastiske billeder FinnFrode :slight_smile:
Skovspurvene har også unger her…de bor i ligusterhækken hos naboen…og de sidder på terrassen og fodrer deres larmende og vingerystende unger.
Det er så sjovt at se… forældrefuglene skal helt op på de høje ben for at nå ungernes næb :D[/QUOTE]

Mange tak, Berit. Jeg glæder mig også til at se ungerne, når de kommer ud om en halv snes dage eller deromkring. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1080165]Her har vi skadeunger lige pt…
Som lige har forladt reden og som ikke kan klare sig selv… […]
Jeg bad om at blive orienteret om ungens videre skæbne og har netop fået at vide, at den blev indbragt på plejestation, og at den er kvikket godt op… den er formentlig klar til at blive sluppet fra om et par dage, når den har fået lidt mere flyveundervisning :)[/QUOTE]

Det var godt, Ann. Skaden har et lidt dårligt ry, men der skal jo være en skraldemand i naturen også. Og så er det altså sådan nogle flotte og underholdende fugle. :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;1080172]Hvor er det skønne foto :slight_smile:
I får snart liv i haven…og misserne travlt. :tihi:
Her har vi lige nu både gråspurveunger, solsorteunger og musvitunger i haven.
Det er så hyggeligt og de unger tigger derude dagen lang. :tihi:
De drikker vand og bader i vandfaldet ved vores vandbassin :smiley:
Og alle misserne ville så gerne ud i haven…Kalle har især ikke glemt sine springture derud, og han står og hyler helt vildt hvergang vi går i haven :høhø:[/QUOTE]

Mange tak, Lisbeth. Ja, der er meget at kigge på for tiden. Her er Rags ved at dreje hovedet af led efter fru Gråspurv, der lige er fløjet forbi… :smiley:

Det er eminent “Fjernsyn for dyr” :smiley:

:wehuu:

Endnu en dejlig serie billeder fra dig, FinnFrode - hvor må det være dejligt at være så tæt på naturens små mirakler.

Nye gråspurvebilleder fra i går, hvor jeg for første gang så ungerne. :slight_smile:

Begge forældre er naturligvis stadig i gang fra tidlig morgen til sen aften…

Mens spurvemor var inde, kom en af ungerne til syne i hullet…

De er faktisk ret store allerede…

Hunnen har ryddet op og forlader reden igen med skraldet…

Og her er fatter kommet forbi…

Selv om de deles om opgaverne, er der tydelig forskel. Hunnen synes meget målrettet og flyver som regel direkte
ind i kassen og hurtigt ud igen. Hannen tager derimod mellemlandinger, hvor han sidder og betragter omgivelserne
lidt, inden han hopper ind. Jeg skal ikke kunne sige, om det hører med til hans opgave at holde udkig, eller om han
bare er en doven rad… :fnis:

Åh FinnFrode…du bliver da også bare ved med at sætte gode og spændende billeder ind af din gråspurvefamilie…hvor er det godt fanget!

Og mht til dit spm…om hannen er en doved rad…og hunnen der rydder op og smider ud…det ved jeg ikke…men gode iagttagelser du har lavet. :slight_smile:

Bliv endelig ved med at følge familien…det er så sjovt at se…og de små næb i kassen…de er umættelige de unger…:slight_smile: