Gratis hjemmeside og/eller blog-løsning

Jeg skal have lavet en hjemmeside om mit opdræt og kattene… og måske også lidt om haven.

Jeg har i den forbindelse behov for lidt hjælp fra de af jer som har hjemmesider. Jeg ved absolut nada, som i INGENTING om hjemmesider - blank, total blank. Så det skal være en løsning som er nem at have med at gøre og nem at opdatere. Da jeg endnu ikke ved om det overhovedet er noget jeg får gjort mig meget i, skal det i første omgang også være en gratis løsning.

Jeg har gået og leget lidt med tanken om en blog også, så den løsning har jeg også tænkt på… men ved ikke om det bliver noget mærkeligt noget.

Så vil det ikke være sød at fortælle mig om DIN løsning, plusser og minusser ved nuværende, hvorfor du har valgt den fremfor andre løsninger, eller i stedet for den du havde. Så vil jeg blive rigtig glad!

EDIT - du må meget gerne sætte et link ind til din løsning :slight_smile:

spinderiget.wordpress.com

Min ikke så aktive hjemmeside om hækling og kattene… Der sker lige lidt for meget til, at jeg får gjort noget ved den for tiden :ups:

Plus:

  • Der er muligt både at lave blog og hjemmeside (hækling = blog, katte = hjemmesider)
  • Det er gratis
  • Der er mange muligheder for at tilpasse den lige det, man gerne vil have med tiden. Først er der færdige skabeloner (som er gratis), men når man så får eget domæne og serverplads, så kan skabeloner laves fra bunden. Man kan også modiffe visse eksisterende ret nemt.
  • Det er bare rart at arbejde i.

Minus:

  • Det er på engelsk (hvis nu man ikke er god til det)
  • Så længe man har gratis standardløsning kan det ikke laves præcist efter ens hoved
  • Ifølge Rune er det ekstremt usikkert. 27% af internettet er på wordpress, så der er mange hackere, der gerne vil ind i det. Wordpress udviklerne arbejder dog konstant på at holde det sikkert.

Rune har hørt om squarespace, men kender ikke super meget til det. De bryster sig af god support, men han ved ikke, om de har en gratisløsning.

Der er også wix, bricksite, one, 123hjemmeside… De er bare ikke gode nok ift mit behov for at ting skal kunne sættes æstetisk op. De mangler nogle linealer og andet, som jeg bliver hammer irriteret over :ups:

Ifølge Rune er jeg lidt mere teknisk end de fleste, så han siger Wordpress ikke er så ligetil for mange andre (og nok ikke for dig, som er helt blank mht hjemmesider). Men skulle du få lyst til af afprøve det, så hjælper jeg gerne lidt :slight_smile:

2 Synes om

Jeg vil helt klart slå et slag for wordpress. Det er nemt og enkelt. Hvis man ikke kan finde ud af det, så det nemt at google sig til en løsning. :slight_smile:

Desuden findes der et utal af templates også.
Jeg vil dog anbefale at bruge delen, som ikke kun er blogdelen :slight_smile: Der er mange flere muligheder, og kan stadigvæk bruges som blog.

Men det er lidt en smagssag med CMS-systemer - så vil anbefale dig at kigge på de forskellige CMS-systemer, og så få et indtryk af, hvad du tror, du får mest ud af.

1 Synes om

Wordpress og lignende produkter er volapyk for mig, som ikke engang er helt håbløs på hjemmesider :slight_smile:

Jeg har bricksite, der er meget enkelt at arbejde med og som jeg vil tro, stort set alle med generel computererfaring kan finde ud af :slight_smile: Den er billig, men IKKE gratis (eller også er der kun et vist antal sider/funktioner, der er gratis - det kan jeg ikke huske), men når den er sat op, koster den ikke noget pr. år :slight_smile:

1 Synes om

Min mor bruger Bricksite og ja den kan alle, selv helt uerfarne, finde ud af. Jeg er lidt træt af den fordi den er så begrænset, men den er nem. Det er en cms, men hvordan du får lavet backup af dit materiale hvis du senere vil flytte til en anden løsning har jeg ikke sat mig ind i. Dog syntes jeg det er en ting du skal have med i overvejelserne.

Jeg bruger selv drupal. Det er gratis, men på ingen måder nybegynder, til gengæld kan du 100% selv styre hvad du vil have hvor. Du skal så kunne sætte en sql database op etc. så ja ikke noget for dig lige nu og her, men måske på sigt når du er blevet en haj til hjemmesider. Jeg er lige begyndt at lave min egen til mit opdræt, der er ikke meget på den endnu, men logikken kan nok ses http://chicha.dk/

Jeg bryder mig ikke om blogs da jeg syntes de er svære at overskue og finde noget senere. Men en www kan også være noget rod, så få lavet dig en god struktur/logik således ting nemt kan findes også selvom der lige pludselig er 1000 sider på den.

Du spørger bare vedr. hjemmesider så skal jeg nok hjælpe. Har lavet sider siden 1997 og de første var håndskrevne i html :slight_smile:

1 Synes om

Det er sjovt, så stor forskel der er på, hvad man opfatter som “nemt” - jeg var også helt og aldeles grøn ud i hjemmesider og hvad dertil hører af værktøjer; godt nok har jeg 35+ års erfaring med teknisk IT med i bagagen, men der er alligevel et spring fra assembler over script- og markup language, og så til den slags nymodens pjat… :høhø::stuck_out_tongue:

Jeg fravalgte helt bevidst html dengang jeg i et øjebliks letsind lovede at smække en hjemmeside sammen, da jeg under ingen omstændigheder havde lyst til at ende i at sidde og bokse med tekniske udfordringer også i min fritid, og efter at være faldet over en usædvanlig pædagogisk introduktion til WP, gik jeg i gang.
Jeg er stadig imponeret over, hvor let det var, og hvor meget velfungerende kode til løsning af stort set alle tænkelige opgaver, der ligger tilgængeligt i form af gratis temaer og plug ins - som skrevet ovenfor, man kan altid google sig til en løsning :surrender1::rock:

Jeg har så valgt at køre på eget (hostet) domæne, og anvende Wordpress.org pga. den større fleksibilitet; det koster så en lille smule, men vi er absolut i bagatel-enden, ud over de 45 kr. til DK Hostmaster giver jeg ca. 100 kr om året pr. domæne hos UnoEuro for hostingen.

Tjek evt. denne side - det var den jeg kom i gang ved hjælp af, og der kan du i øvrigt også få god hjælp, hvis Google sku’ svigte… :slight_smile:

1 Synes om

Tak for jeres erfaringer! Jeg skriver til i de enkelte indslag fra jer, der hvor jeg har spørgsmål.

[QUOTE=Lykke;1308297]…

Plus:

  • Der er mange muligheder for at tilpasse den lige det, man gerne vil have med tiden. Først er der færdige skabeloner (som er gratis), men når man så får eget domæne og serverplads, så kan skabeloner laves fra bunden. Man kan også modiffe visse eksisterende ret nemt.
    Mja, mja… er her røg jeg af i svinget. Jeg kender jo godt til ordene “domæne” og “serverplads”, men hvad betyder de :gruble::gruble:. Domæne… :?. Serverplads = er det noget i stil med min “plads på drevet” (= wordpress samlede plads) :?

Minus:

  • Ifølge Rune er det ekstremt usikkert. 27% af internettet er på wordpress, så der er mange hackere, der gerne vil ind i det. Wordpress udviklerne arbejder dog konstant på at holde det sikkert.
    Men det med at blive hacket, er det rigtig forstået at det ikke er noget jeg personligt kan gøre noget ved? Det er udviklerne hos WP der suverænt styrer hvor nemt/svært det er at hacke?

Der er også wix, bricksite, one, 123hjemmeside… De er bare ikke gode nok ift mit behov for at ting skal kunne sættes æstetisk op. De mangler nogle linealer og andet, som jeg bliver hammer irriteret over :ups:
Jeg lavede på et tidspunkt en google-søgning over bedste gratis hjemmeside-værktøjer. Der havde wix faktisk vundet kan jeg huske, mener det var brugere (altså sådan nogle analfabeter som mig hehe), der havde stemt. Fik dog ikke sat mig videre ind i hvad wix kunne.

Ifølge Rune er jeg lidt mere teknisk end de fleste, så han siger Wordpress ikke er så ligetil for mange andre (og nok ikke for dig, som er helt blank mht hjemmesider). Men skulle du få lyst til af afprøve det, så hjælper jeg gerne lidt :slight_smile:
Findes der en WP for dummies?[/QUOTE]

[QUOTE=DK Zaphy;1308298]Jeg vil helt klart slå et slag for wordpress. Det er nemt og enkelt. Hvis man ikke kan finde ud af det, så det nemt at google sig til en løsning. :slight_smile:
Det er i hvert fald rart at vide. Jeg har tidligere fået fucket nogle ting op på computeren herhjemme, hvor jeg ved at google div. fejlmeddellelser har kunnet løse problemerne selv. Så mon ikke jeg kan klare det… :?

Jeg vil dog anbefale at bruge delen, som ikke kun er blogdelen :slight_smile: Der er mange flere muligheder, og kan stadigvæk bruges som blog.
Når/hvis jeg opretter mig inde på WP, er det som du beskriver her "at vælge opsætningen(?) som både er hjemmeside OG blog… er det det du mener?

Men det er lidt en smagssag med CMS-systemer - så vil anbefale dig at kigge på de forskellige CMS-systemer, og så få et indtryk af, hvad du tror, du får mest ud af.
Argh… damn it… avav, jeg slog da jeg igen røg af i svinget :sorry: CMS-systemer :? :uha: :confused: :surrender:
[/QUOTE]

[QUOTE=Temple Bar;1308305]
Jeg har bricksite, der er meget enkelt at arbejde med og som jeg vil tro, stort set alle med generel computererfaring kan finde ud af :slight_smile:
Mette vil du ikke smide et link til din hjemmeside? Eller er det bare Templebar? [/QUOTE]

Jeg er super glad for weebly.com - de har både skabeloner man kan benytte, hvis ikke man ønsker at bruge html eller CCS koder.
http://dkjuvena.weebly.com … Jeg er ikke én ørn til koder, men ej heller tabt bag en vogn. Så derfor valgte jeg i sin tid weebly da jeg var kørt totalt død i at opbygge en side helt fra bunden kun med koder, netop fordi jeg ej heller gad og bøvle med siden når der så skete en fejl osv. men da lysten så kom igen var det nemt at gå tilbage til koder og ikke benytte deres ‘træk og slip ting’ som man ellers kan bygge siden op af. :høhø:

Der kan du faktisk have hjemmeside og noget blog samtidig hvis det er ét behov.

  • se på min hjemmeside under udstilling, har ikke gjort mig ret meget i det men det er da smart man kan have det på én og samme hjemmeside men forsat sådan lidt skilt ad. Jeg bruger det blot til at have vores udstillings opleveser under.

Kan kun sige, den er 100% gratis (næsten da, der er da ting der koster penge. Men ikke noget der er ét must) så prøv da at kaste dig ud i det. Den kan jo altid slettes igen, og du kan jo bare lade være med at trykke upload så den er offline.
God fornøjelse. :thumbup: https://www.weebly.com

1 Synes om

Min hjemmeside hedder www.dk-templebar.dk :slight_smile:

Der, hvor dummies som f.eks. mig bliver hægtet af, er når der tales om “koder”, CMS, CCS og lignende. Jeg ved godt, at html har med internettet at gøre - det står ligesom på ret mange URL’er - men derfra og så til at ane, hvad jeg selv skal gøre ved det? Det er to forskellige verdener :slight_smile: Jeg skal derfor have noget, hvor jeg ikke skal spekulere på, om det er kode dit eller kode dat eller hvilken forkortelse, det egentlig vedrører. Kan jeg skrive i det eller kan jeg ikke?

Men så kan jeg heldigvis så meget andet - og det kan Carina også :wink:

Carina hvis du virkelig er på starter niveau som mig, der som Mette også hægtes af så snart man når ud over www :tihi: Så vil jeg også anbefale Bricksite. Min side er opbygget derinde og den er virkelig for dummies, det er stort set umuligt at gøre det forkert :slight_smile:

Jeg startede i sin tid hos one.com men det var mere besværligt og deres support er stort set umulig at få i tale i sproget 1:1 så derfor blev bricksite min nye udbyder :slight_smile:

Jeg plejede at anbefale one.com, da deres eget program var meget ligetil og indlysende, hvis man kendte office-pakken (f.eks. word). Det har de så lavet om, forringet deres service og sat priserne i vejret - så nu anbefaler jeg overhovedet ikke one.com :høhø:

hvis det skal være gratis - så ville jeg klart anbefale wordpress eller weebly. :slight_smile:
Begge dele bliver mere og mere “what you see is what you get” i den måde, man laver tingene på og der findes utallige vejledninger til begge systemer.
Når det kommer til sikkerhed, så er man til en hvis grænse altid bundet af, at det kun er så sikkert, som dem der vedligeholder det gør det til.
Så længe man ikke selv kan den slags tekniske ting, så er man dybt afhængige af det.
Men omvendt - når rigtig mange bruger det, så er der også “penge i” at holde det sikkert - ellers ville man jo stoppe med at bruge det :slight_smile:

Jeg bruger selv wordpress - dog hentet ind på mit webhotel og domæne - lidt mere indviklet end en alm. wordpress-blog :slight_smile:

Både Weebly og Wordpress er gratis - så det er jo “nemt” at afprøve, hvad man synes fungere bedst for en :slight_smile:
Man skal jo så bare huske på, at så længe det skal være gratis, så bliver ens hjemmeside adresse jo altid noget www.ditnavn.udbyder.com - feks. www.OpdrættetsNavn.weebly.com :slight_smile:
vil man nu have der skal stå www.OpdrættetsNavn.dk - så skal man rode sig ud i at købe domæne (hjemmesidens “adresse-navn”, webhotel (der hvor hjemmesiden “ligger” så at sige) osv. :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1308389]Min hjemmeside hedder www.dk-templebar.dk :slight_smile:

Der, hvor dummies som f.eks. mig bliver hægtet af, er når der tales om “koder”, CMS, CCS og lignende. Jeg ved godt, at html har med internettet at gøre - det står ligesom på ret mange URL’er - men derfra og så til at ane, hvad jeg selv skal gøre ved det? Det er to forskellige verdener :slight_smile: Jeg skal derfor have noget, hvor jeg ikke skal spekulere på, om det er kode dit eller kode dat eller hvilken forkortelse, det egentlig vedrører. Kan jeg skrive i det eller kan jeg ikke?

Men så kan jeg heldigvis så meget andet - og det kan Carina også ;)[/QUOTE]

Nemlig! … min side http://www.skattekat.dk/ er også hos Bricksite og det er meget nemt at sætte op, så at jeg ikke har rørt ved den det sidste års tid, har intet med det at gøre :ups:
Jeg havde engang den idé, at jeg ville lave en katteblog derinde, altså enslags dagbog, hvor jeg kunne skrive hvad kattene gik og lavede af ulykker … men er li’som aldrig kommet i gang :fløjte:

Nej, jeg startede med at købe domæne og installere WP fra Wordpress.com, ud fra anbefaling og step by step vejledning på Webdesigner.dk

Og det kræver vitterlig ikke IT kundskaber - jeg har ganske rigtigt mange års IT erfaring, men indenfor helt andre områder - og er man vant til at downloade og installere programmer på en PC, uploade billeder og lignende, så er der ingen udfordringer i det ovenstående, for det er i al sin enkelhed hvad det involverer.
Man behøver ikke kode så meget som en linje, men omvendt kan man modificere og udvikle alt det man vil, skulle man pludselig gå hen og falde i den gryde en dag…

PS. Det var netop ikke nymodens IT-hjemmeside buzz-ord - dem fattede jeg nemlig heller ikke hverken hat eller kyse af, da jeg gik i gang… :uha: :høhø:

[QUOTE=PiaB;1308403]hvis det skal være gratis - så ville jeg klart anbefale wordpress eller weebly. :slight_smile:
Det bliver det nødt til at være i første omgang indtil jeg ved “hvor god” jeg er til sådan noget (den tekniske del)

Jeg bruger selv wordpress - dog hentet ind på mit webhotel og domæne - lidt mere indviklet end en alm. wordpress-blog :slight_smile:
Pia, vil det ikke lige uddybe hvad webhotel og domæne er. jeg har en ide om det (tror jeg), men vil gerne lige have det forklaret :slight_smile:

Både Weebly og Wordpress er gratis - så det er jo “nemt” at afprøve, hvad man synes fungere bedst for en :slight_smile:
Man skal jo så bare huske på, at så længe det skal være gratis, så bliver ens hjemmeside adresse jo altid noget www.ditnavn.udbyder.com - feks. www.OpdrættetsNavn.weebly.com :slight_smile:
vil man nu have der skal stå www.OpdrættetsNavn.dk - så skal man rode sig ud i at købe domæne (hjemmesidens “adresse-navn”, webhotel (der hvor hjemmesiden “ligger” så at sige) osv. :slight_smile:
Aha, ja det var jo en ret væsentlig oplysning, for jo selvfølgelig vidste jeg det nok godt ubevidst et sted det med navnet, og alligevel har jeg lidt nogle ideer om hvad jeg gerne vil kunne kalde siden/stedet.
[/QUOTE]

[QUOTE=Skattekat;1308410]Nemlig! … min side http://www.skattekat.dk/ er også hos Bricksite og det er meget nemt at sætte op, så at jeg ikke har rørt ved den det sidste års tid, har intet med det at gøre :ups:
Jeg havde engang den idé, at jeg ville lave en katteblog derinde, altså enslags dagbog, hvor jeg kunne skrive hvad kattene gik og lavede af ulykker … men er li’som aldrig kommet i gang :fløjte:[/QUOTE]

Så bricksite kan også være både blog og hjemmeside samtidig?

Jeg må indrømme, det er længe siden jeg har logget mig ind på admin-delen … men mener helt bestemt, der er mulighed for en blog :gruble:

Hvis jeg skal prøve at forklare nogen at de vigtige udtryk:

Domæne - Det er på mange måde hjemmesidens navn. Fx er “kattegale.dk” er domæne. Det er en ting man skal købe hvis man vil have sit eget hjemmesidenavn. Domænet kan man også kalde hjemmesidens adresse. Nogle steder tilbyder de de der hedder et subdomæne. Det er det Lykke har med “spinderiget.wordpress.com”. Det er typisk gratis, for det koster ikke ekstra når først man ejer et domæne er lave alle de subdomæner man vil.

Serverplads - En hjemmeside skal have et sted at bo. Og hvor domænet er adressen kan man sige at serverpladsen er huset. Det er her alle dine filer ligger, både dem der udgør programmet bag hjemmesiden, fx wordpress og dine billeder.

Database - De fleste af de tekster og lign. der vises på en hjemmeside gemmes ikke som filer på serveren, men i stedet som data i en database. Det vigtige i denne sammenhæng er sådan set at hvis man selv har server, så skal man også kunne sætte installere noget database software.

CMS - Content Management System. Det er den type hjemmeside software som du er ude efter. Her er der nogen der har skrevet softwaren så du bare skal koncentrere dig om at fylde indhold (content) ind i systemet, som så hjælper dig med at holde styr på (manage) det. Der er lidt en blød linje mellem CMS og blog software, og i nogle tilfælde kan det samme software bruges både som CMS og blog-system.

Når du kigger efter noget gratis skal du altid overveje hvad det er firmaet bag for ud af at give dig noget gratis. Der er en række udgifter forbundet med at have hjemmeside, specielt udgifter til server og til forbindelsen til serveren. I nogen tilfælde handler det om at de ligger reklamer på din hjemmeside, enten for sig selv eller andre. I de fleste tilfælde handler de om at man giver dig en gratis version du kan bruge for at prøve det af, som er begrænset på en måde der går at du hurtigt overgår til at opgradere til en version du betaler for. Det er der ikke nødvendigvis noget skidt i, men du bør kigge grundet på de forskellige ting de tilbyder for at se om begrænsningerne er nogen du kan leve med.

Og lige for at sige lidt mere om wordpress og sikkerhed: Som de selv reklamerer med, så er det ca. 27 % af nettet der kører på wordpress. Det er spændende hvis man er hacker fordi man så kan rammer rigtigt mange hvis man finder et hul i sikkerheden. Og Wordpress er faktisk rigtigt gode til at følge med og lukke hullerne, men hvis man selv har installeret sin wordpress bliver man også nødt til at følge med og opdatere hver gang der kommer en opdatering. MEN hvis man bruger en løsning som wordpress.com hvor man bare bruger det, så er det firmaet bag wordpress.com der står for at opdatere softwaren og holde den sikker, så det kan man bruge med mere ro i maven, fordi det er andre der har ansvaret for den del.

Faktisk er det nok det jeg vil anbefale dig. Start med en gratis hos wordpress.com. Her er begrænsningerne bestemt til at leve med for de fleste. Man kører på et subdomæne, og der er en lille tekst på bunden af siden der linker over til wordpress.com. Hvis man vil af med det link, og have muligheden for at bruge sit eget domæne, så kan man betale 3 $ om måneden (Dog betalt årligt, så faktisk 36$ årligt) for at få det næste niveau. Dem kan du se lidt mere om her: WordPress.com: Schnelles, sicheres verwaltetes Hosting von WordPress. En bemærkning om noget der står lidt sjovt på deres liste der: De skriver at man med den første betalingsplan får domæne. Men når man går ind for at starte og vælger navn, så står der er man kan få domænet med fra mellemtrinet.

2 Synes om

Rune, mange tak for dit forklarende indlæg. :thumbup:

[QUOTE=RuneJ;1308480]
Faktisk er det nok det jeg vil anbefale dig. Start med en gratis hos wordpress.com. Her er begrænsningerne bestemt til at leve med for de fleste. Man kører på et subdomæne, og der er en lille tekst på bunden af siden der linker over til wordpress.com. Hvis man vil af med det link, og have muligheden for at bruge sit eget domæne, så kan man betale 3 $ om måneden (Dog betalt årligt, så faktisk 36$ årligt) for at få det næste niveau. Dem kan du se lidt mere om her: WordPress.com: Schnelles, sicheres verwaltetes Hosting von WordPress. En bemærkning om noget der står lidt sjovt på deres liste der: De skriver at man med den første betalingsplan får domæne. Men når man går ind for at starte og vælger navn, så står der er man kan få domænet med fra mellemtrinet.[/QUOTE]

Jeg er som sådan ikke uenig i, at Wordpress.com er “nok” for langt de fleste; jeg mener bare ikke, at kompleksiteten i at køre .org på eget - hostet - domæne er mere end marginalt større, så det bør i min optik ikke afholde nogen fra at vælge den løsning.

Jeps, man skal sørge for at holde sin hjemmeside opdateret, men det det er jo ikke anderledes end at holde sine øvrige programmer opdaterede - der popper remindere op, så snart der er en ny version af WP, temaer eller plugins tilgængelig, og at klikke “opdater” kan de fleste nok finde ud af… :stuck_out_tongue:

Til gengæld synes jeg det lyder som en dårlig deal at købe eget domæne via WP.com - 36 $ er ca. det dobbelte af, hvad det koster at købe domæne og få hostet hos f.eks. UnoEuro?

Skulle jeg ikke lige komme med en opdatering :slight_smile:

Det endte med et købt domæne og webhotel på Unoeuro.
Jeg er så for alvor gået igang idag, og føj hvor tager sådan noget lang tid. Ikke at det kom bag på mig, men når man så ryger ind i et problem, de s****s menuer, bande svovle etc. Argh jamen altså det tog mig hundrede år og en madpakke og fatte hvad det egentlig var de mente. Nu har jeg siddet med det siden kl. 20, og nu knækkede jeg den … hahah!!!

Ja, jeg må læse mig til meget og ser demoer på Youtube. Så armene var i vejret og der var sejrsdans da det endelig lykkedes mig at finde ud af at oprette et menupunkt med underpunkter. Det er muligvis a piece of cake for nogen, men jeg er noget mere på glatis end jeg plejer. Det er en udfordring :wink: og SÅ FEDT når det endelig går som jeg vil have det!

1 Synes om