Grimme tænder... :(

Michikos tænder er blevet rigtig grimme på det sidste. :frowning:
De er gullige og tandkødet er rødt.

Hun får jo ikke noget tørfoder, kun råt og vådt. Jeg har så ofte læst herinde, at råt er godt for tænderne, så jeg havde ikke regnet med, at hun ville få problemer med tænderne, og jeg synes det er rigtig underligt… Tænker at produkterne fra Rigtig Kattemad/Hundemad måske er hakket for fint, så de ikke gavner tænderne? :?
Michiko har tidligere spist en daggammel kylling hver dag og kyllingehalse et par gange om ugen, men dette gider hun ikke rigtig længere. Disse ting burde jo ellers være rigtig gode for tænderne, ikke?
Jeg er ved at skifte til Original Barf, hvor der skulle være nogle rigtig store klumper kød i, så måske vil det kunne afhjælpe problemet?

Dyrlægen gav mig for et stykke tid siden en tandbørste til hendes tænder, som jeg skulle bruge et par gange om ugen, men det er altså blevet værre siden. Tandbørsten hjælper slet ikke.

Jeg har vist problemet til hendes opdrætter. Han tror bestemt ikke på råt og vådt, som god ernæring for katte (det er “fredagsslik”), så han anbefalede - ikke overraskende - tørfoder. På hans opfordring købte jeg så Royal Canin Maine Coon 31, da det er nogle meget store stykker, som skulle være godt for tænderne.
Problemet er så, at Michiko virkelig ikke gider tørfoder, så jeg har nu måttet lade det stå fremme som det eneste mad i tre dage, for bare at få hende til at spise en smule. Jeg har det helt vildt dårligt med at sulte hende på den måde. Og det er ikke en holdbar situation i længden, for jeg tror altså på at råt og vådt er det bedste for mine katte, men når jeg først begynder at give hende det igen, vil hun jo ikke røre tørfoderet. Så skal jeg sulte hende et par gange om ugen, for at få hende til at spise lidt af det? Ej, det holder jo ikke.

Jeg ved ikke hvad man gør i en situation, hvor tænderne begynder at se sådan ud…
Skal jeg virkelig begynde at give hende det der tørfoder, og så blive nødt til at sulte hende engang imellem?
Eller skal jeg måske insistere på, at hun skal spise en daggammel kylling hver dag, før hun får andet foder? Det har jeg nemlig prøvet før, og der kan altså gå en halv til en hel dag, før hun gider spise kyllingen. Desuden er det måske slet ikke nok til at afhjælpe problemet?
Skal jeg vente og se om ændring til Original Barf med de store klumper vil hjælpe? Tror I det vil det?
Er der noget andet man kan give hende, som vil hjælpe, og som katte normalt er vilde med at spise? Et eller andet tørret noget måske?

Og endelig, bør jeg tage til dyrlægen og få renset hendes tænder først, og så derefter forebygge i stedet?
Nu kræver det vel ikke bedøvelse at få renset tænder?

Åh, jeg håber sådan, at I kan give mig nogle guldkorn! :bebe:
Jeg er så ulykkelig over, at jeg allerede er ved at ødelægge min lille piges tænder… :ked:

[QUOTE=Maria Amanda;546670]Og endelig, bør jeg tage til dyrlægen og få renset hendes tænder først, og så derefter forebygge i stedet?
Nu kræver det vel ikke bedøvelse at få renset tænder?[/QUOTE]

Jeg vil helt klart mene, at en tandrensning vil være første skridt. Hvis der ligger et ordentligt lag plak på tænderne, er det svært for både tandbørste og andre produkter at komme problemet til livs, mens rene tænder er relativt lette at vedligeholde :slight_smile:

Hvis Michikos opdrætter har den holdning, at tørfoder er det eneste saliggørende, vil han aldrig anbefale dig andet end tørfoder - men dermed være ikke sagt, at han har ret.

Der er mange forskellige tørrede produkter i stil med kyllingehalse, som jeg ville prøve at give som tilskud til at supplere tandbørstningen.

Held og lykke :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;546672]Jeg vil helt klart mene, at en tandrensning vil være første skridt. Hvis der ligger et ordentligt lag plak på tænderne, er det svært for både tandbørste og andre produkter at komme problemet til livs, mens rene tænder er relativt lette at vedligeholde :slight_smile:

Hvis Michikos opdrætter har den holdning, at tørfoder er det eneste saliggørende, vil han aldrig anbefale dig andet end tørfoder - men dermed være ikke sagt, at han har ret.

Der er mange forskellige tørrede produkter i stil med kyllingehalse, som jeg ville prøve at give som tilskud til at supplere tandbørstningen.

Held og lykke :)[/QUOTE]

Tusind tak for svar!

Hvordan foregår en tandrensning? Altså, er det under bedøvelse og sådan? Hvor slemt er det for katten?

Alt det angående Barf er jeg slet ikke inde i, men jeg håber en anden vil svare dig hurtigt :wink:
Ang tandrensning hos dyrelægen, så er jeg 99,99 % sikker på, at dyret skal være bedøvet imens…
Håber du snart får nogle super gode svar på dit problem…
Forstår godt din bekymring :trøste:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;546676]Alt det angående Barf er jeg slet ikke inde i, men jeg håber en anden vil svare dig hurtigt :wink:
Ang tandrensning hos dyrelægen, så er jeg 99,99 % sikker på, at dyret skal være bedøvet imens…
Håber du snart får nogle super gode svar på dit problem…
Forstår godt din bekymring :trøste:
[/QUOTE]

Åh nej, med bedøvelse snakker vi narkose, ikke?
Er det ikke meget farligt for katten?
Det er jeg slet ikke sikker på at jeg tør… :ked:

Jo det betyder narkose - men det er da vist en nødvendighed, for at afhjælpe problemet ik’?

ang tandrensning - det foregår i fuld narkose. jeg har nemlig samme problem med silke, her står den på tandrensning en gang om året, og jeg kan se på hendes tænder at vi skal på den igen i år. jeg er helt enig med dig i at narkose ikke er fedt, men jeg ved også at min dyrlæge ikke lægger katten i narkose uden at han er helt sikker på den kan tåle det, det er så desværre bare en stor ekstra post på dyrlæge budgettet hvert år.
mht kyller, min dyrlæge udtalte at det ville være rigtig godt for hendes tænder at gumle kyller, så nu mangler jeg bare at få silke overbevist om det samme :smiley:

[QUOTE=Maria Amanda;546675]Tusind tak for svar!

Hvordan foregår en tandrensning? Altså, er det under bedøvelse og sådan? Hvor slemt er det for katten?[/QUOTE]

Ups, den glemte jeg.

Jo, det vil være nødvendigt med en bedøvelse for at rense ordentligt igennem, men udover opvågningsperioden har mine ikke haft nogen gener ved det.

Okay, så må den stå på narkose og tandrensning.
Puha, det bliver ikke sjovt.
Jeg bliver altid så bange når mine dyr er i narkose. Har en frygtelig ide om at de aldrig vågner op igen… Får helt tårer i øjnene bare af at tænke på det…

Jeg tror altså ikke rigtigt på, at der er noget foder, der helt kan afhjælpe tandkødsbetændelse og den slags, hvis katten har tendens til det. For nogle hjælper det måske en smule, men for andre, så er vejen frem altså en årlig tandrensning.

Vores tanddyrlæge påstår, at det eneste, der rigtigt batter som forebyggelse, det er tandbørstning, men det kræver altså en del tilvænning, og nogle katte vænner sig aldrig til det.

Så afsted til en tandrensning med hende, og derefter kan du så begynde med tandbørstning så småt, så du starter mens tænderne og tandkødet er rent og fint. Mht. fodring så hold dig til det, der virker bedst for dig.

Så har jeg bestilt en tid til tandrensning på tirsdag.

Hvordan kan jeg så bedst forebygge at problemet ikke vender tilbage?

Maria - Min erfaring er netop at store stykker råt kød der skal gnaves af, og daggamle kyller afhjælper problemet :slight_smile:

Og vores erfaring er, at det ikke hjælper en disse, hvis kattene altså har tendens til dårligt tandkød. Men man må jo prøve sig frem :slight_smile:

Okay, så er planen en tandrensning på tirsdag, og så må jeg prøve at se om det er muligt at forebygge med Original Barf, daggamle kyllinger, et eller andet tørret kød og tandbørstning.

Mange tak for alle jeres svar! :tak:
Nu har jeg i hvert fald en plan for hvad jeg skal gøre. :slight_smile:

Flere svar er stadig meget velkomne! :slight_smile:

Jeg tror nogle kattes tænder er særlig udsatte uanset om det hedder, råt, vådt eller tørt. Vådt og råt vil jeg bare tro er bedre ernæringsmæssigt og er det der ligner kattens naturlige føde mest…samtidig med, at det ikke sætter sig så let på tænderne. Men det sætter sig!

Tørfoder forestiller jeg mig er endnu værre for kattens tænder. Jeg kan nemt forestille mig hvordan det må være at spise en masse kiks, uden at kunne børste tænder efterfølgende, og så tænk at skulle leve af kiks og kun kunne drikke minimalt - så begynder man at tale om plak der vil noget!!!

Næsten alle katte får tørfoder som hovedfoder, og hvis det skulle være så sundt for tænder og tandkød, så ville det jo aldrig være nødvendigt med tandrensning, men tvært imod har de fleste katte tand og tandkøds problemer.

Staldkatte (eller gårdkatte), som spiser naturligt, har nu også forfærdelige tænder. Da vi boede på landet og engang i mellem fik indfanget kattene til dyrlægetjek, så stod den også på tandudtrækninger, tandkødsbetændelse og mundproblemer. Så i min optik er det lidt lige gyldigt om det er råt eller tørt hvad angår deres tænder.

Hvis man skal forebygge noget som helst, så tror jeg man skal øge indsatsen for at få kattene til at drikke mere vand, og vænne dem til at få plejet deres tænder jævnligt med tandbørstning.

Og man skal heller ikke glemme, at katte (og alle andre dyr i naturen) dør meget tidligere end fx katte og andre dyr i fangenskab, og dette kan meget vel skyldes dårlige tænder (når de altså ikke dør i trafikken) inden. Det er naturens gang. Livet er hårdt uden pleje og omsorg.
Men nu hvor vi altså har fået kattene indenfor, så synes jeg godt man kan passe lidt på deres tænder, da de jo ikke selv kan - hverken i naturen eller hjemme, og på den måde give dem nogle flere år at leve i, med så minimale smerter og komplikationer som muligt…

Oh, jeg mente på tænderne… Altså at de blev holdt mere rene og der ikke dannede tandsten og plak - men det er måske også det du mener, eller? :slight_smile:

Du har jo fået svar på, at tandrensning foregåer i fuld narkose. Har du kigget ned langs ydersiden på kindtænderne? Hvis der er tydelige forhøjninger af tandstensdannelse er det helt sikket en god ide at få fjernet. Er tænderne endnu ‘kun’ gulfarvede, så ville jeg ikke lægge en kat i narkose for det.

Ruhnau anbefaler, at man børster tænder hver dag, hvis det skal gøre nogen forskel, desværre. To gange om ugen er slet ikke nok til at have en betydningsfuld forskel.

Og så ville jeg ikke skifte til ‘større stykker’ af kød. Men til tynde strimler af kød. Større stykker kan være svært at vænne til, og det kommer alt for nemt galt i halsen - hvilket så ikke bidrager til kattens lyst til at forsøge igen. Strimler tvinger til at tygge og er mere intuitive at tygge.
Nej, vådfoder og hakket kød bidrager ikke til at holde tænderne rene. Omvendt giver det heller ikke den kiksekage-belægning, som tørfoder gør (hvilket producenterne så prøver at at løse med større og hårdere kiks, for at slide belægningen, som de selv skabte, af igen…).

Når nu problemet er opstået som følge af nuværende kost, så ville jeg ikke umiddelbart være så bange for, at katten skulle have speciel tendens hertil. Jeg ville lige først få arbejdet mig hen imod, at han skal tygge noget mere. Men det er altså nok ikke noget, du får ændret fra den ene dag til den anden. Små skridt :slight_smile: Men hvis du bekoster en tandrensning nu, og du godt kan børste tænder på ham, så hold da endelig tandrensningen ved lige med tandbørstning, indtil foderet mere ligner noget, der ville kunne klare det.

Ja, tandbørstning er vejen frem, hvis det skal være godt. Vi har forsøgt med vores ene maine coon, og efter 3 måneder nåede vi så langt, at han selv hoppede op for at få sin godbid, og jeg fik også lov at putte fingrene i munden på ham. Men så kom vi heller ikke længere. Tandbørsten kunne han simpelthen ikke vænne sig til, så fremover holder vi øje med hans tænder og hans tandkød, og så får han simpelthen en tandrensning en gang imellem. Vi har forsøgt med Hill’s T/D (som er noget større end maine coon foderet fra Royal Canin), men vi har ikke kunnet se nogen mærkbar effekt.

Jeg hælder også efterhånden mest til, at nogle katte bare er mere disponeret for at få tand- og tandkødsproblemer end andre. Vores sibirer f.eks. får præcis det samme foder her i huset som alle andre, og hun har de flotteste hvide tænder, mens vores ene skovkat og ene maine coon slås med tand- og tandkødsproblemer, selvom den ene sluger maden (og det kunne være derfor) og den anden tygger og tygger og tygger.

Men forsøg med tandbørsten først. Din tanddyrlæge kan give dig en trinvis guide til, hvordan du kommer i gang. Det kræver tålmodighed, og det kan tage LANG tid, før selve tandbørsten kommer ind i billedet. I første omgang handler det nemlig om at vinde kattens tillid, så du kan få lov at røre den i munden, uden at den flipper ud over det. Lykkes det for dig, er det helt sikkert det hele værd, men det er ikke nogen nem opgave.

/Flemming

Enig, det kan være HELT umuligt at få gang i tandbørstning på en ældre kat:uha:

De skal næsten præsenteres for tandbørsten når de er killinger (og alligevel skal man ofte kæmpe lidt for sagen!):smiley:

Pivnu:
Hvis jeg skraber med neglen op af hjørnetænderne, kan jeg tydeligt mærke, at de er meget ru. Er det det, du mener med tydelige forhøjninger?
Jeg har prøvet at tage et billede til jer, men det er selvfølgelig svært for jer at vurdere ud fra kun et billede - men altså, jeg vil jo ikke lægge hende i narkose, hvis ikke det er nødvendigt. Det tror jeg bare desværre det er… :frowning:

Flemming:
Jeg har ikke nogen tanddyrlæge. Jeg har bare fået en tid hos den dyrlæge der steriliserede hende, for der er jeg rimelig tryg ved at få hende lagt i narkose.
Men bør jeg tage kontakt til en dyrlæge på en specifik tandklinik?

Michiko er kun 8 måneder og meget nem at håndtere, så det er okay nemt at børste hendes tænder, og jeg vil da tro, at hun også kan vænne sig til det - Så fra nu af står den på tandbørstning hver dag.