Grovæder og orm

Vi har en kastreret hankat og vi fik fra et dyreinternat for 1/2 uge siden og de sidste dage har han spist alt hvad vi givet ham på meget kort tid, som om det var hans sidste måltid. Det har bevirket at han havde lind afføring i går og ingen appetit. I dag har han fået den store appetit igen men ingen afføring, som han så ikke har haft i lidt over 1 døgn.

Han får Perfect Fit Junior tørfoder og er glad for det

Kan han havde orm? Vi har ikke set noget i hans afføring, da vi har tjekket det når vi har taget det fra Kattebakken. Han fik en ormkur omkring d 1/10 2011 mens han var på internat.

Hvis han bliver portionsfodret kan det være en stor del af problemet, fordi de som regel så forsluger sig, når de får fri adgang.

En skål med godt tørfoder og vådfoder to gange dagligt, vil jeg anbefale. Efter 2-3 uger, har han sandsynligvis fundet sit leje. Vådfoder er specielt vigtigt for hankatte, da de kan have tendens til urinvejsproblemer.

Ja, han bliver portionsfodret med tørfoder og får ingen vådfoder, da jeg fylder hans vandskål op et par gange om dagen.

Vil han ikke kaste op hvis jeg giver ham en fuld skål på
en gang om dagen.

Jo - sandsynligvis vil han foræde sig og kaste op de første par uger. Det er naturligt, hvis han normalt er begrænset i fodermængde. Så vil han sørge for at spise mens der er mad. Katte der er vant til, at maden er der, foræder sig kun meget sjældent.

Naturligvis giver du ham vand, men katte drikker generelt for lidt, hvilket giver urinvejsproblemer. Vådfoder er en fantastisk måde at få mere væske i katten :slight_smile:

Tak for svaret. Vi vil prøve at give ham en fuld skål og se hvad der sker. Håber det kan lade sig gøre at lave hans madmønster om, da han kun er 8 måneder og han fik kun 20g mad morgen og aften på internattet og det er nok derfra han har fået spisemønstret.

Ja og med Perfect Fit, der indeholder temmelig meget korn (så vidt jeg husker), vil han konstant være en rigtig sulten kat.

Nu har vi lige 4 poser perfect fit junior, 2 poser perfect fit sensitive og 2 poser perfect fit sterile, så det skal bruges først inden han får noget nyt. Jeg kunne også købe noget af det dyre og blande i, hvis det er en god en idé at blande 2 produkter sammen?

Prøv at regne kiloprisen ud på Perfect fit - du kan få premium foder billigere

Jeg overvejer royal canin young male 10 kg og så blande det i hans nuværende foder
Hvad er premium foder?

Premium (ikke et bestemt mærke) er foder af høj kvalitet

Jeg faldt lige over denne sætning, Vivi, og tænkte, at den kan misforståes. Som at man også skal give en skål med tørfoder to gange dagligt. Og jeg bilder mig ind at vide, at det nok ikke er det, du mener :cool2:

Så jeg tillader mig lige at skrive, at skålen med tørfoder bare skal stå frit fremme og altid være fuld - eller i hvert fald altid indeholde noget - så katten har adgang til at spise, når han har lyst. I begyndelsen vil han muligvis tømme skålen, fordi han er vant til, at den forsvinder igen, og det er det, han skal lære - at den altid er der. Katte spiser lidt, men ofte, når de selv får lov at regulere det, og når han finder sit niveau, vil han sikkert bare hapse nogle få bidder tørfoder ad gangen.

Helt enig i de råd, der er givet, men vil blot lige indskyde, at det ikke er usædvanligt, at en kat har lidt nervøs mave den første tid i et nyt hjem. Held og lykke med ham. :slight_smile:

[QUOTE=galath;772134]Jeg faldt lige over denne sætning, Vivi, og tænkte, at den kan misforståes. Som at man også skal give en skål med tørfoder to gange dagligt. Og jeg bilder mig ind at vide, at det nok ikke er det, du mener :cool2:

Så jeg tillader mig lige at skrive, at skålen med tørfoder bare skal stå frit fremme og altid være fuld - eller i hvert fald altid indeholde noget - så katten har adgang til at spise, når han har lyst. I begyndelsen vil han muligvis tømme skålen, fordi han er vant til, at den forsvinder igen, og det er det, han skal lære - at den altid er der. Katte spiser lidt, men ofte, når de selv får lov at regulere det, og når han finder sit niveau, vil han sikkert bare hapse nogle få bidder tørfoder ad gangen.[/QUOTE]

Det er korrekt, Ingrid - tak :slight_smile:

10 kg. foder kan ikke holde sig til 1 kat, slet ikke hvis det skal blandes i den første tid.

Det er bedre at købe flere poser med mindre indhold - det gør jeg ofte selvom jeg har mange katte. Der er ofte tilbud hos zooplus - når der er hugger jeg til og køber en masse poser, kg. prisen på tilbud på f.eks. 3 x 3 kg - er ofte billigere end ved 1 pose på 10 kg. Opbevaring tørt og ikke for varmt

Tak for alle de gode råd og vil prøve mig lidt frem. Jeg gav ham faktisk hertil i morgen en halv skål og han spiste:) ikke det hele på en gang og efterfølgende gik han til og fra. Hans afføring var hertil morgen også bedre. Så det går den rigtige vej:)