Gsd iv?

Hejsa

Jeg går jo og venter min lille nye misling hjem og selv om hun først og fremmest skal være kælekat her, vil jeg gerne have hende testet for bla. GSD IV, men hvordan gør man det ?

Min egen dyrlæge kendte ikke rigtig noget til denne test, desværre

MVH
Gitte

Hvis du er medlem af en klub under Felis Danica, burde du have fået Kattemagasinet med den store artikel om emnet :slight_smile:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/0/300.pdf

Var lige kommet i tanke om artiklen, men har stadig nogen spørgsmål da jeg ikke forstår hverken tysk eller fransk som artiklen linker til.

Skal man selv tage testen der hjemme og sende ind, skal en dyrlæge her fra landet slet ikke ind over testen ?

Kan jo se på en anden hjemmeside jeg fandt, hvordan man tager testen, skal den virkelig så “bare” sendes retur med betaling og så få man besked ?

MVH
Gitte

Hvis det er en simpel DNA-test, tager du bare selv testen i kattens mundhule via en lille “børste”.
Den sender man så til laboratoriet, der laver testen.

:slight_smile:

Hvis du ønsker, at dine resultater skal registreres i f.eks. Pawpeds og Winterfyre, skal din dyrlæge foretage selve testen (svab eller blodprøve).

http://laboklin.de/index.php?link=labogen/pages/html/en/geneticdiseases/cat/cat_gsd4_norwegian_forest_cat.htm

Du kan sende en anmodning om gratis svabertest-sæt og en formular, som du udfylder og din dyrlæge underskriver. Den sender dyrlægen sammen med svabertestene (jeg tog 2 af hver kat) og så ka’ du få svar på email i løbet af en uges tid.

For at få tilsendt test-sæt sendte en email til labogen(snabela)laboklin.de med følgende tekst:

"To whom this may concern,

Please send me 1 (for one cat) test set/cytobrushes for GSD IV.

Kind regards,

Rikke Friis
(adresse + email)"

Det lyder godt nok lidt skræmmende, det de skriver om sygdommen. De fleste ramte killinger dør ved- eller hurtigt efter fugl. Gisp.

Most affected kittens die at or soon after bird

Signe -tihi

Hvorfor vil du have hende testet, hvis hun skal være kælekat? Det har jo absolut ingen betydning at hun er bærer, hvis ikke hun skal bruges til avl.

Hvis hendes forældre er testet og er negative, har hun det ikke.

[quote=DK Thomani;342534]Hvorfor vil du have hende testet, hvis hun skal være kælekat? Det har jo absolut ingen betydning at hun er bærer, hvis ikke hun skal bruges til avl.

Hvis hendes forældre er testet og er negative, har hun det ikke.[/quote]

I følge artiklen i Kattemagasinet har bærer kun 17-75% af normal GBE enzym-aktivitet ifht. katte der ikke er bærer. Så der har da vel en betydning?
(Eller skriver artiklen noget forkert?)

[quote=DK Thomani;342534]Hvorfor vil du have hende testet, hvis hun skal være kælekat? Det har jo absolut ingen betydning at hun er bærer, hvis ikke hun skal bruges til avl.

Hvis hendes forældre er testet og er negative, har hun det ikke.[/quote]

Hendes forældre er ikke testede og selv om hun først og fremmest skal være kælekat vil jeg gerne såfremt vi senere skulle have et ønske om at bruge hende i avl gerne vide hvor jeg står fra start.

mvh
Gitte

Hvis hun ikke er NFO er det jo lige gyldigt.

Kan andre katteracer eller huskatte ikke også være bærer?

Knus Gitte

GSA - Potentielt. Medmindre mutationen er opstået for nylig i NFO’en. Så er det jo kun NFO og katte blandet med NFO, der kan have den. Og det er heller ikke en særligt stor procentdel af NFO, der er bærer :slight_smile:

[quote=GSA;344415]Kan andre katteracer eller huskatte ikke også være bærer?

Knus Gitte[/quote]

Teoretisk set kan alle katte fejle det hele, men jeg vil betragte GSD IV som rimelig usandsynligt i andre racer/huskatte end skovkatten.

Skulle man teste ville det være langt mere relevant at teste for fx HCM, fordi det er udbredt i mange racer - og dermed sandsynligvis også ret udbredt i huskattene.

Jamen er det ikke en skovkat? Det troede jeg…

Helle- Det kommer jo an på om den nye mis der omtales er huskatten La Lotus, eller om Gitte også skal have en skovkat? :slight_smile:

Nemlig - jeg havde læst det sådan, at Lotus skulle være legeven til den anden kat, som kom, og troede, at dette omhandlede den anden…

Helle - Det kan også sagtens være :slight_smile: Gitte har dog allerede Jack og Tutsie, så en nfo har vel også selskab i dem? Men Gitte kan sikkert fortælle os hvordan det forholder sig.

der var tale om en lille nfo pige, men hun viste sig ved nærmere undersøgelse og have hcm, hvilket blev opdaget da man fandt mislyd på hjertet ved dyrelægetjek og hun så blev scannet :græde: det er ikke lille La Lotus der er tale om her :slight_smile: undskylder jeg har forvirret jer

mvh
Gitte

Gitte - Aah :slight_smile: Tak for opklaringen