Hængevom

Ja Victoria har fået en ordentlig hængevom, det er kommet efter steriliseringen, og er nu så slem at den dingler fra side til side når hun løber… :frowning:
Jeg har før set sådan en mave på nogen kastrerede hankatte, men har aldrig set en hunkat sådan, med mindre hun har killinger (og dermed hængebryster…) Victoria lader ikke til at være generet af maven, og hun er jo ikke tyk sådan ellers, hun er ganske slank, har bare den dingle sæk…

Nu spørger jeg så, er det normalt? Skal jeg være bekymret og få en dyrlæge til at se på hende? Eller skal jeg prøve at slanke hende (vil jo ikke tage mad fra hende, begge pigerne har tørfoder stående hele tiden, Sanabelle, og de deler en dåse sheba dome ca. hver anden dag… for at få lidt mundgodt, plus de smager jo lidt hvis vi spiser noget godt…)

Nå, lang historie kort, skal jeg være bekymret, eller er hun bare blevet lidt buttet?

Hehe, det har jeg ellers set på mange hunkatte :smiley:
Mht at slanke hende - er hun ellers for buttet på ribben eller? Du kan slanke lidt, men hudflappen forsvinder nok aldrig rigtigt, heller ikke selvom der ikke rigtig er fedt i den.
Så ingen grund til bekymring :slight_smile:

[quote=Eva K;179139]Hehe, det har jeg ellers set på mange hunkatte :smiley:
Mht at slanke hende - er hun ellers for buttet på ribben eller? Du kan slanke lidt, men hudflappen forsvinder nok aldrig rigtigt, heller ikke selvom der ikke rigtig er fedt i den.
Så ingen grund til bekymring :)[/quote]

Njåååarh, hun har lidt en nakkedelle også, men er ikke tyk per se, hun har en meget normal siameser bygning, hvis man lige ser bort fra flappen :tihi:
Så længe det ikke er noget slemt så gør det ikke mig noget at hun dingler lidt, ikke nødvendigt med tummy tuck her, så længe hun er glad og tilfreds:rock:

Helle - Jamen så lad du bare hende være som hun er :slight_smile: Pas dog evt. på at hun ikke bliver mere rund. Det gør de jo nemmere som kastrater…

Vi prøver også at motionere med hende :slight_smile: Vi tosse rundt med drillepinde og mus osv. plus hun er selv temmelig aktiv… Men det er jo lidt svært med indekatte, de får jo ikke helt løbet så meget rundt, selvom de løber som gale med os i hælene når de kommer ud i seler (ser sgu nok pænt grinagtigt ud!!)

Hængevom -what nej nej…det hedder en dellepy :fløjte:
Jeg har en hunkat der har en dellepy. Cedille hedder hun og er hjemmelavet. En af grundene til hun har oparbejdet dellepy’en er, hun er skåret op fra nærmest, den ene ende til den anden da hun blev sterilliseret.
Hun havde en indkapslet livmoderbetændelse INGEN anede hun havde. Hun var ikke syg og da hun er en stor (nu er hun større) hunkat…mange MCohanner ville ønske dem hendes størrelse, skjulte hun også hendes livmoderbetændelse.
Hun var hos dyrlægen fordi hun skulle scannes for HCM og PKD og blev det med optimale resultater…dog mente dyrlægen hun var drægtig…noget jeg på det kraftigske kunne afvise.
Drægtigheden viste sig også at være 480 gram betændelse i en livmoder der antagelig ville være sprængt. Derfor var operationssåret fra sternum og nærmest til skeden og hun har da også en laaangt ar inde bag sin simipels der er lang for en MCo at være. Så det eneste jeg ser og tænker når hun kommer svingende med py’en er, ja ja…det var ærgligt, men en rask kastrat er bedre end en syg fertil også selvom det var en skam hun ikke blev min avlsmis.
Dellepyen generer hende ikke og har ikke gjort det i de 6 år hun har haft den. Hun blev nemlig sterilliseret d. 26. maj 2003.
Jeg tror du skal tag det roligt med din missepiges dellepy. Men kig blot på den og tænk, du har en kat med sit særpræg :tihi:
HVIS det skulle gå hen og blive til gene, så må du jo kontakte en dyrlæge og gerne han/hun der har sterilliseret hende.
Brita

[quote=kamikaze;179156]Hængevom -what nej nej…det hedder en dellepy :fløjte:
Jeg har en hunkat der har en dellepy. Cedille hedder hun og er hjemmelavet. En af grundene til hun har oparbejdet dellepy’en er, hun er skåret op fra nærmest, den ene ende til den anden da hun blev sterilliseret.
Hun havde en indkapslet livmoderbetændelse INGEN anede hun havde. Hun var ikke syg og da hun er en stor (nu er hun større) hunkat…mange MCohanner ville ønske dem hendes størrelse, skjulte hun også hendes livmoderbetændelse.
Hun var hos dyrlægen fordi hun skulle scannes for HCM og PKD og blev det med optimale resultater…dog mente dyrlægen hun var drægtig…noget jeg på det kraftigske kunne afvise.
Drægtigheden viste sig også at være 480 gram betændelse i en livmoder der antagelig ville være sprængt. Derfor var operationssåret fra sternum og nærmest til skeden og hun har da også en laaangt ar inde bag sin simipels der er lang for en MCo at være. Så det eneste jeg ser og tænker når hun kommer svingende med py’en er, ja ja…det var ærgligt, men en rask kastrat er bedre end en syg fertil også selvom det var en skam hun ikke blev min avlsmis.
Dellepyen generer hende ikke og har ikke gjort det i de 6 år hun har haft den. Hun blev nemlig sterilliseret d. 26. maj 2003.
Jeg tror du skal tag det roligt med din missepiges dellepy. Men kig blot på den og tænk, du har en kat med sit særpræg :tihi:
HVIS det skulle gå hen og blive til gene, så må du jo kontakte en dyrlæge og gerne han/hun der har sterilliseret hende.
Brita[/quote]

dellepy, det er taget til efterretning, lyder også lidt mindre ucharmerende end hængevom eller sækken (som den er gået under herhjemme… selvfølgelig når Vicce ikke har hørt det:tihi:) Hun er jo en hamrende smuk missepige selvom hun har dellepy, så skål og skidevære med det, så længe hun er glad :thumbup:

Det er nemmerlig rigtigt…en glad kat er det bedste og så er en dellepy ikke ivejen. :rock:
Men det gør aldrig noget at holde øje. Jeg tænker sommetiden…den dag jeg ser Cedille træde i sin dellepy, så skal vi lige have en snak…dyrlægen hun og jeg :tihi: . Men nu har hun haft sin `py i 6 år og aldrig fejlet en skid udover den indkapslede livmoderbetændelse…så vi fortætter bere som vi plejer, og det skal I også bare gøre.
Vil forøvrigt lige tilføje…Cedille er hverken tyk eller fed…hun er stor -høhø

Jeg kan da fortælle, at min søde slanke Pippipige har en tilsvarende dellepy, som Brita siger de hedder. Pipsen ser lidt sjov ud når hun kommer løbende, men pyt, hun ved det ikke og vi tænker aldrig over det mere.
Vi lægger mere mærke til hendes krølle hale:)
Knus Elin

Hos os kaldes den for madpakken:)
Alma har erhvervet sig en ganske pæn en af slagsen:tihi:
Den gynger fra side til side når hun lunter - når hun ligger på siden, så har den sin helt egen plads i sengen:p

Men det er jo stort set der katte tager på, og efter neu. så kommer flommen altså bare:)

Tara har en:-) Men hvis hun spørger så har jeg ALDRIG skrevet dette nogen steder…

-høhø

Ups nu kommer hun og kigger … hej sødte:fløjte:

(sjovt som de altid kommer, når jeg skriver om en af dem!-surrender)

:slight_smile: Sikke mange der er de heldige ejere af katte med lidt ekstra til gården og gaden… Jeg er bare glad for at det åbenbart er helt normalt, så er jeg ikke bekymret :slight_smile: Synes bare det så lidt voldsomt ud ind imellem, og hendes søster Cleo har ingen dellepy… Så ville bare lige være helt sikker :slight_smile:

TAK

Figaro har en, han fik den før han han blev kastereret.

“Dellepy” har en af mine fertile piger også på den bagerste del af bugen. Den er ret udtalt, og jeg har konstateret, at den i dette tilfælde er arvelig, da hendes datter og datter-datter også har den.
To ud af tre hankatte (hendes børnebørn) på 8 mdr. har den også - også før de blev kastreret.

Mine andre kastrerede hunkatte og hankat (andre linier) har den ikke.

Kastratdeller kan alle katte få…også selv om de ikke er kastrater.

Jeg havde for mange år siden en gammel gårdkat, fertil, som først på sine gamle dage udviklede en delle af sådanne dimensioner, at der virkelig var tale om, at han skulle passe på ikke at snuble i den ;-)))))

Det har ingenting med overvægt at gøre, men menes at være noget hormonelt betinget…og dellen ses faktisk tydeligere på en normalvægtig eller tynd kat, end den gør på en tyk, for på en kat der ikke er tyk over det hele, hænger kastratdellen oftest i en slasket “hudpose”.

ud af mine 6 neutraliserede katte, er der to der har dellen (en han og en hun), og så en med en lille antydning af den, og de fire af dem er søskende og kun den ene af dem er “ramt” af dellen ;-))))))

… slasket “hudpose”.

God beskrivelse Felis - Den passer på de katte, jeg selv har nævnt!

Det bliver også kaldt springskind :wink:
Du kan prøve at vælge et lettere foder, ikke nødvendigvis et decideret slankefoder - det hjalp på Gias vom :slight_smile:

[quote=HelleRavn;179133]Ja Victoria har fået en ordentlig hængevom, det er kommet efter steriliseringen, og er nu så slem at den dingler fra side til side når hun løber… :frowning:
Jeg har før set sådan en mave på nogen kastrerede hankatte, men har aldrig set en hunkat sådan, med mindre hun har killinger (og dermed hængebryster…) Victoria lader ikke til at være generet af maven, og hun er jo ikke tyk sådan ellers, hun er ganske slank, har bare den dingle sæk…

Nu spørger jeg så, er det normalt? Skal jeg være bekymret og få en dyrlæge til at se på hende? Eller skal jeg prøve at slanke hende (vil jo ikke tage mad fra hende, begge pigerne har tørfoder stående hele tiden, Sanabelle, og de deler en dåse sheba dome ca. hver anden dag… for at få lidt mundgodt, plus de smager jo lidt hvis vi spiser noget godt…)

Nå, lang historie kort, skal jeg være bekymret, eller er hun bare blevet lidt buttet?[/quote]

Helle…hvad med alle de mennesker du ser rundt omkring med
hængevom…ja…det er mest “hanner” også hos mennesker -LOL

Det er så af folk, der vil være høflige :slight_smile: Springskind sidder ved bagbenene, men ikke under maven, så katten skal bue indad mellem de to stykker springskind og ikke udad.

Så er det “springskind”, mine katte har, for de vejer ikke et gram for meget, og springskindet sidder KUN ved bagbenene (omend der er meget af det). -høhø