Hvis hun ellers spiser og drikker og opfører sig normalt, så ville jeg se tiden an. Vi har prøvet det med Ochta et par gange. Første gang tog vi til dyrlæge og betalte 700 kr. for en konsultation og noget antibiotika, anden gang så vi tiden an, og det gik over af sig selv.
Jeg havde på et tidspunkt flere katte som blev hæse. Det viste sig at være en virusinfektion.
Hold øje med, om hun bliver alment påvirket - dvs. mere stille, udvikler manglede spise-/drikkelyst etc. Såfremt hun gør det, så synes jeg du skal få hende tjekket ved dyrlægen.
Katte har en ret stor risiko for at udvikle sekundære bakterielle infektioner ved virusinfektioner, så det kan blive nødvendigt med en antibiotikakur.
RED: Kan lige tilføje, at de alle på nær én kom sig i løbet af en uges tid uden behandling. Men én blev ved med at være hæs efter de andre og lavede opkastbevægelser (som om hun havde ondt i halsen), så hun fik en antibiotikakur med god effekt.
Jeg har oplevet det en enkelt gang på en kat og da jeg var holdt op med at grine af ham (vi havde så ikke helt samme form for humor ) tog jeg ham til dyrlægen og fik diagnosen betændelse på stemmebåndet og noget antibiotika.
Da hele min flok var syge for nogle måneder siden, med hvad vi (dyrlægen og jeg) var sikre på var Bordetella (du kender historien fra et andet forum), der var der ikke én som var hæs. Det var luftvejssymptomer med snot - og hos én hoste, bronkospasme og lungebetændelse. Men INGEN HÆSHED.
Er der et sted hvor jeg kan læse om Bordetella hos katte på dansk ? Jeg har prøvet at google, men det der kommer frem er næsten udelukkende om hunde eller på engelsk … og så godt er mit engelske heller ikke :S
[QUOTE=Temple Bar;230480]Jeg har oplevet det en enkelt gang på en kat og da jeg var holdt op med at grine af ham (vi havde så ikke helt samme form for humor ) tog jeg ham til dyrlægen og fik diagnosen betændelse på stemmebåndet og noget antibiotika.
God bedring med hende :D[/QUOTE]
Ihh Mette du er da oooond jeg er sikker på at Hrönn ikke kunne finde på at grine af Bambina :fløjte::fløjte:
Nej, hun er nok lidt mere velopdragen end jeg er (HOST HOST) - men stor tyk hankastrat på ca. 10 kg, der lyder som en babymus er altså lidt underholdende
Det er den bakterie - Bordetella bronchiseptica - som forårsager kennelhoste hos hunde. Men den kan også ramme katte og forårsage luftvejsinfektion, med snot, feber, nysen og evt. hoste (men slet ikke så karakteristisk som hos hundene). Og hos nogle få kan det udvikle sig til en alvorlig lungebetændelse.
Men det skulle undre mig utroligt meget, hvis det var det der var problemet hos dig. Da mine (tror vi) havde det, der var det luftvejssymptomer, høj feber, påvirket almentilstand - der var INGEN tvivl om, at de var syge. Jeg fik det ind med en ny kat i flokken, som udviklede symptomer 1 uge efter indflytning og så smittede de øvrige :(. De havde alle behov for antibiotika og fik det også, og rettede sig ret hurtigt på det, - dog fik én kat en meget alvorligt og hurtigt udviklende lungebetændelse (hvilket undertiden ses ved denne infektion), og var svært svært syg. Men blev heldigvis rask på behandling.
Som jeg skrev i første indlæg, så virker hun ikke på nogen måde syg … hun lyder bare som om hun lige er vendt hjem fra Roskilde-festivalen
Der er hverken snot eller nysen/hoste og uden at have undersøgt det, tror jeg ikke på at hun har feber …
Jeg vil holde grudigt øje med hende og hvis hun på nogen måde virker sløj … så snakker jeg med Dr. Dyr
Leopold har været hæs et par gange. Første gang det skete forsvandt stemmen bare helt, så jeg kunne heller ikke lade være med at grine. Han stod klar til at aflevere sit sævanlige rungende mjauuuu og åbnede munden og ud kom der en hvæselyd. Katten så underlig ud i hovedet og prøvede igen med samme resultat.
Da jeg havde grinet af kontaktede jeg dyrlægen og han synes han ville se prik i halsen. Leopold havde også en virus på stemmebåndet, så han måtte på antibiotika i en uges tid. Godt en uge efter hande hans mjav den sædvanlige styrke.
Anden gang var han bare lidt hæs i nogen dage og så gik det i sig selv igen.
Knus Elin