Hæs kat?

Vi var ikke hjemme nytårsaften… Vi har den sidste uge været meget opmærksom på om de var bange for krudt og høje lyde osv. De har overhovedet ikke reageret, men de er også vant til der kommer store lastbiler, alarmer og almindelig støv fra fabrikken ved siden af jo…

Da vi kom hjem så vi at nogle af byens børn har lavet “løjer” ved vores hus (Tandpasta på håndtaget, tape for låsen og en avis ind af et åbent vindue på badeværelset).

Men nu har Emma miavet to gange for at komme ud - men hun er helt hæs??? Nu er jeg helt bange for hun har “skreget” sig hæs nytårsaften??

De har haft massere af gemmesteder - adgang til alle de rum de plejer at må være I. De har altid adgang til loftet, hvor de nemt kan finde fred og ro.

Kan der være andre grunde til hun er blevet hæs? :S De har ikke ændret adfærd mens vi har været væk. Hun virker ikke bange, eller utryg og hun er nøjagtig som hun altid plejer…

Halsbetændelse, såmænd :slight_smile:

Jeg tvivler på, at en kat ligefrem kan “skrige sig hæs” på linie med mennesker i større forsamlinger, så jeg ville anbefale en tur til dyrlægen, hvis det stadig er galt mandag :slight_smile:

De kan nu godt skrige sig hæse - det har jeg oplevet sidst på dagen på en udstilling ved siden af en meget skrigende kat (ganske forfærdelig dag).

Men jeg tror nu også halsbetændelse er det mest sandsynlige :slight_smile:

:slight_smile:

Vil så gerne lære nyt, derfor :

Hvis en kat har halsbetændelse - spiser den så som normalt ??

:?

Når vi mennesker har halsbetændelse gør det ONDT at spise og at synke…

Hvordan reagerer katten på en evt. halsbetændelse ??

:?

Generelt har den samme symptomer som os andre - det der er forskellen er, at katte meget ofte forsøger at skjule, hvis de har ondt.

Men gentagne synkebevægelser plejer at være et symptom.

[quote=Vivi_Fletcher;317196]Generelt har den samme symptomer som os andre - det der er forskellen er, at katte meget ofte forsøger at skjule, hvis de har ondt.

Men gentagne synkebevægelser plejer at være et symptom.[/quote]

:tak::tak::tak:

Da Gaia havde halsbetændelse var hun meget hæs. Hendes spise/drikke lyst var meget nedsat, og hun gik hele tiden og smaskede ( tegn på kvalme ). Vi tog hende øjeblikkelig til dyrlæge ( klart det var en søndag ikk’ ?) Og efter et skud pencilin og noget for smerter, havde hun det allerede meget bedre samme aften. Derefter fik hun pencilin og blev smertedækket i ca. 6 dage - Og så var hun fit igen :slight_smile:

Jeg havde en hunkat engang, som helt mistede stemmen. Det gjorde hun fordi hun hele tidden kurrede og snakkede med killingerne i et væk. Det var ikke engang hendes egne, men mormissen syntes det var hyggeligt og bekvemt at have en så opofrende babysitter.
I hvert fald mistede hun stemmen et stykke tid. Det så lidt sjovt ud når hun mjavede. Munden åbnede sig, men der kom ikke en lyd :tihi:

I efteråret havde jeg en hunkat der havde bræget så meget i sin løbetid at hun var blevet hæs og endda havde fået ondt i halsen. Det var den eneste forklaring min dyrlæge kunne komme med da hverken kirtler var hævede eller andre symptomer var tilstede. Det holdt da også op da brægeriet stoppede.

Marina

Spiselysten behøver ikke at forsvinde med det samme pga. halsbetændelse. For min kat var forløbet således, at jeg først opdagede, at hun lavede bræk-bevægelser fra halsen kun. Det var det, hun kom til dyrlægen med. Umiddelbart efter mistede hun så også stemmen og kunne kun spise vådt. Det varede i nogle dage, indtil antibiotikaen begyndte at virke - det har været en streng omgang, der indtil videre har måtte behandles 2 gange.
Men det virker som om, at forløbet er meget individuelt - men det er det jo også hos mennesker.
Giv noget vådfoder og hold godt øje med tilstanden - om der kommer flere symptomer (synkebevægelser, træthed, opkastning, spisevægring). Tag temperaturen - feber er en god indikation på halsbetændelse.
Jeg synes, der er lidt længe til mandag, men hvis almentilstanden er god og feberen ikke meget høj, kan det måske godt gå? (med dyrlæge, altså).

Leopold har været hæs to gange, det var noget med stemmebåndet. Han fik noget pencilin og efter en lille uge kom der igen lyd på når han mjavede. Hold da op en ro der var i den uge, jeg savnede godt nok min evig snakkende kat.
Pussimor har haft halsbetændelse og det kunne jeg se ved hun havde gentagne synkebevægelser. Hun fik også pencilin og var snart frisk igen.
Knus Elin

:høhø: Diesel har været hæs det var fordi han skreg som en stukket gris hele vejen til Rødekro fra Hobor da vi skulle til udstilling og hele vejen hjem :høhø:

Dagen efter lød han som en dreng med overgangs stemme så det kan godt været hvis hun har snakket eller miauet hele aften /natten

Jeg kan ikke se nogen af de tegn i siger. Men holder lige ekstra ekstra øje med hende. Kan se hun har haft en lille smule løs mave mens vi har været væk, men venter lige - det KAN jo i hvertfald godt være stress.

Hun er frisk, miauver(hæst), leger med Pelle, drikker, spiser, tisser og ja en smule diarre.

Har oplevet en hæs kat én gang, og hun havde halsbetændelse. Hun kom til dyrlægen og blev behandlet og blev hurtigt rask.

Hun har lige miauet helt almindeligt - for så at blive “hæs” igen.

Hun spiser og leger stadigvæk almindeligt… Hun har dog stadigvæk lidt diarre, og hun har blod “på” - det siger dyrlægen er ufarligt, og nok bare fordi hun har haft det lidt “svært” dernede… Hmm…

Friskt, rødt, blod?

Ja, det er helt friskt, der er ikke så meget. Og det er ikke I afføringen, men “uden på”.

Nu har de begge fået lidt ris, og så må vi se. Hvis hun bliver sløv, eller hun ikke har fået det bedre mandag, så er det afsted til dyrlægen…

Okay, det siges vist, at friskt, rødt blod er ‘bedre’ end sort blod i afføringen. Sort blod kommer nemlig fra længere inde i systemet, f.eks. maven. Mens friskt godt bare kan være en rift lige inde i endetarmen pga. f.eks. hård mave. (øh - og pga. noget andet ved løs mave??).
Håber hun snart får det bedre - det er en lidt løjerlig blanding af symptomer.

[quote=pivnu;317670]Okay, det siges vist, at friskt, rødt blod er ‘bedre’ end sort blod i afføringen. Sort blod kommer nemlig fra længere inde i systemet, f.eks. maven. Mens friskt godt bare kan være en rift lige inde i endetarmen pga. f.eks. hård mave. (øh - og pga. noget andet ved løs mave??).
Håber hun snart får det bedre - det er en lidt løjerlig blanding af symptomer.[/quote]

Helt korrekt :slight_smile:

Diarre kan faktisk også være et symptom på forstoppelse. Hvis katten er forstoppet lidt længere inde, kan den tynde afføring komme forbi.

Jeg ville nok få kigget på hende i morgen, hvis det ikke er blevet bedre :slight_smile:

Det er stadigvæk “tynd”. Altså, det er ikke overhovedet i nærheden af vandagtigt eller “splat” - man kan sagtens se “pølsen” :ups: Det er bare sådan, slasket :?
Men der er ikke noget blod på den her. farven er også almindelig.

GUD hvor føler jeg mig klam, når jeg står med “snuden i en l***”… :thumbdown: