Halefejl og rygproblemer

Så fandt jeg sørme det - det gamle blad med foredraget om Kattens Anatomi den 9.8.2000, holdt af Claus Sloth - skrevet af mig med assistance af Vivi og Marianne Seifert-Thorsen.
Artiklen er inden tryk godkendt af Claus

Halefejl er en polygentisk lidelse. Halefejl kan ikke udvikle sig til en ryglidelse!

[quote=Lis Dahlstrøm;437302]
Halefejl er en polygentisk lidelse. Halefejl kan ikke udvikle sig til en ryglidelse![/quote]

Er halefejl en lidelse:? Det kommer vist an på, hvordan man definerer lidelse:øhmm: Men rart at vide at eksperterne ikke mener, at halefejl fører til rygproblmer:thumbup:

jeg beklager ordvalget ikke passer dig :høhø: Det er præscis hvad der står - bevæggrundene for ordvalget? det er skisme for lang tid siden til jeg kan huske det …

Måske var det en ide at genoptrykke den slags gamle artikler men efter at være blevet bearbejdet så de er uptodate i forhold til det vi ved idag selvfølgelig. Der er jo kommet mange nye opdrættere til siden.

En artikel fra vores specialklubblad som jeg dengang var redaktør for. Du kan ha’ ret det kunne bringes i KatteMagasinet efter at være pudset af - jeg slugte det ihvertfald - noget af det var ikke helt på plads i hukommelsen …

Der sidder i hvert fald en læser her som gerne vil læse den også.

Sådanne artikler ville jeg bestemt også være interesseret i - men få den lige gen-checket med dyrlægen, der kan jo være sket ting og sager på vidensfronten siden :slight_smile:

Hvad menes der med polygentisk lidelse :?

At det ikke er eet bestemt gen, der forårsager defekten (som jeg altså foretrækker at kalde det), men flere gener (poly = mange).

Lis - Hvad mener du med halefejl? Knæk på halen/sammenvoksede led? Eller? :slight_smile:

Tak skal du ha’ :tak:

Jeg spekulerede på det samme, men det er højst sandsynligt lige præcis knæk og sammenvoksede led, som i hvert fald er de halefejl vi oftest ser. Men jeg vil gå ud fra, at det er specificeret i artiklen :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;437302]Så fandt jeg sørme det - det gamle blad med foredraget om Kattens Anatomi den 9.8.2000, holdt af Claus Sloth - skrevet af mig med assistance af Vivi og Marianne Seifert-Thorsen.
Artiklen er inden tryk godkendt af Claus

Halefejl er en polygentisk lidelse. Halefejl kan ikke udvikle sig til en ryglidelse![/quote]
Ikke helt enig, for det kommer i høj grad an på, hvori halefejlen består.
Om det er en bule på spidsen af halen, en “firkantet” haleafslutning, et decideret haleknæk ELLER fortykkelse af/knuder på af de øverste haleled (nær rygsøjlen).

I sidste tilfælde har jeg kendskab til et par stykker, hvor den samme fejl også lå et par steder i rygsøjlen, og halen var “skævt sat på” helt fra roden.

[quote=Mega;437389]Ikke helt enig, for det kommer i høj grad an på, hvori halefejlen består.
Om det er en bule på spidsen af halen, en “firkantet” haleafslutning, et decideret haleknæk ELLER fortykkelse af/knuder på af de øverste haleled (nær rygsøjlen).

I sidste tilfælde har jeg kendskab til et par stykker, hvor den samme fejl også lå et par steder i rygsøjlen, og halen var “skævt sat på” helt fra roden.[/quote]

Det sidste du beskriver lyder mere som scoliosis end halefejl/defekt…

[quote=Mega;437389]Ikke helt enig, for det kommer i høj grad an på, hvori halefejlen består.
Om det er en bule på spidsen af halen, en “firkantet” haleafslutning, et decideret haleknæk ELLER fortykkelse af/knuder på af de øverste haleled (nær rygsøjlen).

I sidste tilfælde har jeg kendskab til et par stykker, hvor den samme fejl også lå et par steder i rygsøjlen, og halen var “skævt sat på” helt fra roden.[/quote]

Det behøver du heller ikke være.

Præcis det husker jeg - spørgsmålet stillede jeg selv - huskeseddel med hjemmefra …

Det er det ikke - der er et afsnit om ryggen, men ikke mere om halen

Nu har jeg googlet på “scoliosis,kat” og fundet en del om det, men i intet tilfælde er halen involveret, og fejlen er mest udtalt i rygradens krumning fra nakken og til halen.

Så kan du måske finde dokumentation for den sammenhæng du nævner?

Ok, så alle halefejl er bare skåret over een kam? Nå, uanset hvad, så er det jo nok sådan, at det 99,9% af kattefolkene taler om, når de snakker halefejl, er ‘små-dimser’, der sidder i de yderste haleled og enten har karakter af et knæk eller sammenvoksede led … det gør jeg bl.a. selv, så når jeg læser din første post med konklusionen at halefejl ikke kan udvikle sig til ryglidelser, så tænker jeg på disse almindelige halefejl.

Det var “knækkene” der primært var oppe. Men stadig - havde jeg fået noget galt i halsen - så har Vivi og MST også - og Claus har godkendt ordlyden