Halefejl

Hvis man har et kuld, man gerne vil udstille. Men den ene killing, har en lille halefejl. Kan man så godt udstille dem alligevel:?:?
Der er kun 3 i kuldet, så vi vil gerne have dem alle med.

[quote=irene;500485]Hvis man har et kuld, man gerne vil udstille. Men den ene killing, har en lille halefejl. Kan man så godt udstille dem alligevel:?:?
Der er kun 3 i kuldet, så vi vil gerne have dem alle med.[/quote]

Det kan du godt, men hvis der er flere kuld kan det være de bliver dømt ned på det. Det ene kuld jeg har udstillet havde den ene killing halefejl.

Det er jo ikke forbudt, at udstille med halefejl, men det er klart, at det vil trække fra! Hvort stort er kuldet? Der skal jo kun 3 killinger til et kuld på udstilling,så hvis der er nogen , at vælge imellem ville jeg undlade, at tage den med!

Cats og Conni

[quote=conninissen;500497]Det er jo ikke forbudt, at udstille med halefejl, men det er klart, at det vil trække fra! Hvort stort er kuldet? Der skal jo kun 3 killinger til et kuld på udstilling,så hvis der er nogen , at vælge imellem ville jeg undlade, at tage den med!

Cats og Conni[/quote]
Der er kun 3

Tag dem da med, det er jo slet ikke sikkert det bliver opdaget :slight_smile:

Kira har et par stykker med halefejl i hendes kuld på 6 - hun valgte alligevel at hive alle 6 op til bedømmelse, og de slog sørme det andet kuld og blev BIS kuld alligevel :smiley: Det er kat. IV, hvor de altid tjekker haler, og det blev da også opdaget -høhø

go for it…det er flot at stille med et kat.1 kuld…

Jeg ville bare tilmelde! I kuldklassen drejer det sig om at de er ensartede, ikke at de er perfekte :slight_smile:
VH
Susanne

Hvad vil halefejl sige :?

En halefejl kan være et fortykket led, et led der er skævt og meget mere. Nogle fejl kan have betydning for katten andre er rent kosmetiske.

Hvis det er fejl, der er diskvalificerende i forhold til standarden, gælder det også for kuld.

Okay det havde jeg ikke lige hørt om :slight_smile: Jeg må da lige mærke mine troldes haler efter :slight_smile:

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/GEN-FAULTS.pdf

Hale fejl er en fejl i alle racer (bort set fra bobtailed racer og kastrater), og kan derfor ikke give højere end 92 point. (så vidt jeg lige forstår 88>92 point, mon der skulle stå 88-92?)

Katte med halefejl kan højest opnå excellent (88 points) - medmindre der er tale om en kastrat eller en bobtail. Men halefejl er ikke diskvalificerende, det udelukker blot certifikat.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;501245]Katte med halefejl kan højest opnå excellent (88 points) - medmindre der er tale om en kastrat eller en bobtail. Men halefejl er ikke diskvalificerende, det udelukker blot certifikat.
VH
Susanne[/quote]

Vil det sige at hvis en kat med halefejl er kastrat, så har det ikke noget at sige :?:?:?

Ja :slight_smile:

Jo, men det udelukker ikke certifikat :slight_smile: Men halefejlen vil stadig trække ned ifht f.eks. at slå en konkurrent. Det er i hvert fald sådan jeg oplevede det i Gram :slight_smile:

Okay…
Troede da der var samme regler om det var kastrater eller ej…

Der er enkelte undtagelser - og halefejl er en af dem.
Det skyldes ganske enkelt, at halefejl i højere grad er uønsket hos en avlskat, men ubetydelig hos en kastrat, hvis det ellers er en minimal halefejl.

Der er i øvrigt flere af den slags kosmetiske små-fejl, som jeg mener bør være tilladte (set gennem fingre med) på kastrater, så som hvide pletter under en vis størrelse, som jo er ganske ufarlige - og på kastrater helt ligegyldige. Det siger jo så sig selv, at hvis katten har en stor hvid medaljon på brystet, så ville den aldrig opnå andet end max et cert., men sidder pletten fx i den ene ‘armhule’ hvor de færreste dommere kigger, så kunne det sagtens gå katten godt på udstillinger.

Tillader mig lige at nuppe dit citat… Kender en MCO som har en hvid medaljon og den kat er blevet DSM - så han har taget mere end bare et certifikat :D:D