Haleknæk - genetisk eller?

Nej, jeg køber den nu heller ikke rigtigt. Jeg har ikke haft særlig mange halefejl gennem årene, og det har mest været de yderste par led, der har virket sammenvokset. Men når først resten af killingen er nået gennem fødselskanalen, hvorfor skulle halen så næsten tage skade… Jeg tror Robinson tager fejl…
VH
Susanne

[quote=Susanne W;429120]Nej, jeg køber den nu heller ikke rigtigt. Jeg har ikke haft særlig mange halefejl gennem årene, og det har mest været de yderste par led, der har virket sammenvokset. Men når først resten af killingen er nået gennem fødselskanalen, hvorfor skulle halen så næsten tage skade… Jeg tror Robinson tager fejl…
VH
Susanne[/quote]

Jeg er kommet i tanke om at jeg i en af mine første kuld fik en hunkilling som de første par uger efter fødslen, havde en “hævelse” på halen. jeg gik ud fra der var tale om et knæk - men da hun blev undersøgt ved dyrlægen som 11 ugers kunne ingen af dyrlægerne finde knækket…her tror jeg der var tale om en “forstuvet hale” fra fødslen :?

Jweg havde i mit andet kuld en dejlig brunmasket hun, Bonnie Blue Butler, som fik sin hale i klemme i en dør. Den brækkede vel ikke ligefrem - i hvert fald ikke i en grad, så den ligefrem sad og dinglede - men hun fik dog en lille pind tapet fast i nogle få dage. Hun havde i nogle måneder en bule midt på halen, og blev derfor solgt til en sød pige med besked om at hun egentlig gerne måtte avle på hende - men at det var udelukket at udstille hende som andet end kastrat. Men da hun var ca. 6 måneder var bulen pludselig væk! Og hun blev uden at blinke IC - ingen fandt nogensinde bare en antydning af noget på hendes hale derefter…
KH
Susanne

Jeg har et par gange oplevet nyfødte killinger med “knæk” på halerne. Halerne var meget lange, og knækket rettede sig ud, som killingerne voksede til.
Måske noget nær det samme som et foldet ben, der som regel også retter sig ud.

Jeg har en gang stået med sådan en killing med foldede ben - og spurgt opdrætter “Hvad er dog det?”

Det rettede sig også ud, og katten er helt fin - dog kælekat men nok ikke derfor - i dag.

Jeg troede den var deform:-)

[quote=Vivi_Fletcher;429116]Jeg tror ikke meget på skader under fødslen. Hvor er logikken i det? Killingernes knogler er jo så bløde på det tidspunkt. Det må da være ligesom med børn, at de rent faktisk slet ikke brækker, men højst “bøjer” - og i så fald får man jo ikke et haleknæk :wink:

For et par kuld siden havde jeg en killing med så tydeligt et knæk, at jeg kunne se det straks han blev født. Det har jeg aldrig oplevet tidligere …[/quote]

Kom og mærk min abys Hale :wink: ved ikke om det er medfødt… Men et knæk det er der

Personligt tror jeg der skal meget til at fremprovokere et haleknæk. Killinger der kommer med rumpetten først og er svære at føde - der er halen nærliggende at trække i - jeg tror på man både skal trække og vride for at få et haleknæk ud af det.

Ved gennemtræk smækkede døren engang i på halen af en kat - jeg kan stadig se hendes udtryk. Halen, den skete der intet med - ingen fortykninger, ingenting overhovedet.

Haleknæk har jeg aldrig haft en kat med - men en kat der når den blev stresset fil en “duller” på det yderste led.

Jeg har oplevet en hel del abyer med haleknæk, så det tror jeg gerne på :slight_smile:
Jeg tror bare ikke på det ikke er medfødt :wink:

tja jeg skal ikke gøre mig klog på emnet.
gefion som jeg skulle have haft fra mette udviklede de nydeligste halknæk da hun var 10 uger. ikke mindre end to stk. det ene klassik på det yderste led og så en lidt længgere nede.

en af mine drenge nu har også knæk, og det kunne jeg se allerede da han var 2 uger, han bar ligesom halen “forkert” så det tror jeg var medfødt.

det kunne være spændende hvis nogen ville lave et stort forskningsprojekt om haleknæk !

[quote=Vivi_Fletcher;429198]Jeg har oplevet en hel del abyer med haleknæk, så det tror jeg gerne på :slight_smile:
Jeg tror bare ikke på det ikke er medfødt ;)[/quote]

Det har jeg også - men ser vi det så meget mere?

Jeg tror stadig Folinsyre kan gøre en forskel - og det er jo det meste foder tilsat idag …

[quote=Lis Dahlstrøm;429210]Det har jeg også - men ser vi det så meget mere?
[/quote]

Ja da - i visse linier gør vi - jeg ser det fx jævnligt.

Jeg synes også det er et spændende emne.
Det har jeg ikke hørt om før… Wulli har et lille knæk på halen, men jeg troede faktisk bare at han var blevet klemt i en dør da han var killing.
Jeg læser også med på sidelinjen :slight_smile:

fandt det her på en hundeside: [SIZE=2]Uden at gå ind i tekniske detaljer, så drejer det sig om en defekt, der opstår tidligt i fostrets udvikling. Et knogle led dannes ved at “reproducere sig selv” (d.v.s 2 bliver til 4 og senere til et færdigt led). Ved denne dannelse af ledet, kan der opstå defekter som kan resultere i at ledet vokser “skævt”, hvilket i så fald kommer til syne som en bule/knæk. [/SIZE]Et røngten billede kan afgøre om haleknækket er at arvelig karakter eller om det skyldes et traume eller manglende plads i fosterstadiet.

Nu læser jeg den her tråd og synes at det er meget spændende for mig og for alle der vil avl i fremtiden. Jeg har også et spørgsmål til alle, hvad så hvis halens spis er buet? det er jo også mulighed for det… kan der avles på sådan kat? hvad med arvelighed?