Halthed - hvad kan det dog være?

Både min dyrlæge og jeg er ved at løbe tør for ideer.

Det hele startede torsdag aften, hvor Ally begyndte at halte på venstre forben. Jeg følte benet igennem, men kunne ikke finde noget der føltes unormalt. Jeg valgte derfor at give hende en canosan da det jo ikke ville skade på nogen måde og hun jo formodenligt “bare” var hoppet ned fra noget og var landet forkert. Så jeg ville se tiden lidt an.

Fredag morgen blev jeg så noget forvirret for nu haltede hun på højre forben??? Så måtte jeg hellere en tur omkring dyrlægen, men efter at hun havde mærket begge forben igennem kunne hun heller ikke finde noget unormalt. Hun mente at vi skulle se tiden an og fortsætte med at give hende Canosan, og tog lidt blodprøver.

Søndag har hun så fået øjenbetændelse, og aflaster nu begge forben kraftigt. Jeg har noget øjensalve i huset, og opstarter behandlingen for øjenbetændelsen. Hun sover en del mere end vanligt og virker trist.

Mandag morgen gik turen så tilbage til dyrlægen. Hun fik taget røntgen, der heller ikke viste noget unormalt. Alle blodprøverne var normale det var båden med hensyn til infektion og alt det andet. Jeg frygtede jo en led infektion eller lignede hvilket jo heldigvis blev afkræftet. Hun er nu sat i behandling med metacam, og vi håber at hun nu snart vil få det bedre.

Nogle ideer til hvad vi finder på for at vores lille triste pige hurtigst på benene igen?

Kan det ikke være calici? Det kan godt forårsage halthed. Men det ville din dyrlæge selvfølgelig nok vide.

Limping calici lyder det rigtig meget som, det med udefinerbar halten på forskellige ben. Det ville være min første tanke. Jeg synes dog ikke calici plejer at give øjenbetændelse

Hvor gammel er Allycat:?

Limping calici…lyder det som. Din dyrlæge kan tjekke for calici. :slight_smile:

Også min tanke, men plejer det ikke at være unge katte, der får den variant:?

Joeh, og Ally er 6 år til sommer, men det kan vel også lade sig gøre at en voksen får det? :gruble:

Knirke var 13 år, da hun blev ramt af det. :slight_smile:

Det startede, da mine 2 MCO’er flyttede ind, de var 16 uger gamle.

Hun haltede på den ene forben, snottede og snoftede og øjnene løb, hun havde store blæner i munden og på tungen. Hun fik øjensalve men ikke antibiotika, da calici jo skal gå væk af sig selv…og det gjorde det, men efterfølgende løsnede tænderne én ad gangen…hun endte med kun at have hjørnetænderne i undermunden.
Hun har hverken snottet eller snøftet siden. :slight_smile:

Dyrlægen mener ikke at det er calisis og hun har heller ikke de andre symptomer for calisis.

[QUOTE=Sim-Sim;1228948]Knirke var 13 år, da hun blev ramt af det. :slight_smile:

Det startede, da mine 2 MCO’er flyttede ind, de var 16 uger gamle.

Hun haltede på den ene forben, snottede og snoftede og øjnene løb, hun havde store blæner i munden og på tungen. Hun fik øjensalve men ikke antibiotika, da calici jo skal gå væk af sig selv…og det gjorde det, men efterfølgende løsnede tænderne én ad gangen…hun endte med kun at have hjørnetænderne i undermunden.
Hun har hverken snottet eller snøftet siden. :-)[/QUOTE]

Er hun testet for calici? :slight_smile: For det lyder ellers en del som det forløb Berit beskriver? :slight_smile: Hvad med Knirke, blev hun testet for calici dengang, Berit? :slight_smile:

Eva, ja Knirke blev testet for calici og derfor fik hun ikke antibiotika. Hun fik metacam mod smerterne i munden, ellers ville hun ikke spise. :slight_smile:

Fra en artikel på et sted der hedder vebook.org:

Two strains may produce a transient “limping syndrome” without signs of oral ulceration or pneumonia. These strains produce a transient fever, alternating leg lameness, and pain on palpation of affected joints.

Hun er testet, i fredags:-)

Hvilken dyrlæge har du konsulteret…i dit område ville jeg have stor tillid til Bygholm Dyrehospital. :slight_smile:

Kan det være lidt gigt ?? …Hun er godt nok lidt ung til gigt, men alligevel ?
Jeg var afsted med Pretty forleden, da jeg så hun haltede en smule på det ene forben, og dyrlægen var enig med mig i formodningen om at det er periodisk gigt, og hun får nu hendes daglige glucosamin. Min dyrlæge sagde at der var mange af de tunge katteracer som lider af gigt især om vinteren

Jeg bruger Dyrlægehuset i Skanderborg, og dem har jeg rigtig stor tiltro til.

Gigt var også noget af det dyrlægen var inde på, men røntgen viste intet unormalt:-)

[QUOTE=Ginaby;1228966]Jeg bruger Dyrlægehuset i Skanderborg, og dem har jeg rigtig stor tiltro til.

Gigt var også noget af det dyrlægen var inde på, men røntgen viste intet unormalt:-)[/QUOTE]

Min dyrlæge siger at gigt i mild grad oftes ikke kan ses på røntgen…Om hun har ret, ved jeg ikke :slight_smile:

1. Det kommer pludseligt.
  2. Halthed skifter fra ben til ben.
  3. Øjenbetændelse.
  4. Træt og uoplagt.

Det peger på Calici eller anden infektion.

1. Negativ test.

Peger væk fra infektion.
Men hvor pålidelig er den test?

Og så kan man lede efter flere data:

1. Kan der være bragt smitte ind i huset? F.eks. ved at beboere eller gæster har rørt ved syge katte i ugen før udbrud?

vh

Andreas

Jeg har ikke helt forstået - har I fået resultatet af den test?

Jeg tænkte også først på gigt. Min Whiskey har/havde gigt, og det vist sig netop ved at han haltede. Først på den ene forben, så på det andet.
Jeg husker tydeligt, at vi var ret forvirrede. Jeg så han haltede dvs. ikke ville støtte på de venstre forben, og min mand sagde, at det var på højre forben.
Røntgenbilleder viste gigtforandringer i led på begge forben ved poterne :S Whiskey fik laserterapi, Metacam og i en periode også Hills j/d.
Efterfølgende var han frisk som en havørn og sprang rund som en anden vårhare :thumbup:

Her for nylig lagde jeg mærke til, at han sov/hvilede mere end normalt, og trak lidt på det ene forben. Nu er han på Metacam igen i en periode. Ved gigt ser man ofte problemerne, når katten skal i gang igen efter hvile. Leddene skal ligesom varmes op først, og det gør ondt. Præcis som hos mennesker. Når først katten er kommet i bevægelse, så forsvinder/mindskes symptomerne. Vejret har også en indflydelse = kulde gør ikke noget godt for gigt.

Øjenbetændelsen har nok ikke noget med gigten at gøre (hvis det er gigt).